Ett litet tips

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
scorpa
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: tis mar 17, 2009 5:30 pm
Namn: carl erik andersson
Kör: ford scorpio ford mondeo 2.0 01
Ort: älvkarleö

Ett litet tips

Inlägg av scorpa »

Har skruvat lite på en ford mondeo som knackade hemskt.Efter att jag plockat bort mulltiremen så blev den tyst när jag skulle montera tillbaka den så upptäckte jag en liten sten som fastnat i remmen pillade bort den och montera de tillbaka allt bilen förblev tyst ,Ett litet tips bara,Vad lättlöst det kan vara ibland

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5349
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

scorpa skrev:Har skruvat lite på en ford mondeo som knackade hemskt.Efter att jag plockat bort mulltiremen så blev den tyst när jag skulle montera tillbaka den så upptäckte jag en liten sten som fastnat i remmen pillade bort den och montera de tillbaka allt bilen förblev tyst ,Ett litet tips bara,Vad lättlöst det kan vara ibland
Bra tips och tur att det var lättlöst. :)

\Rickard

scorpa
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: tis mar 17, 2009 5:30 pm
Namn: carl erik andersson
Kör: ford scorpio ford mondeo 2.0 01
Ort: älvkarleö

Inlägg av scorpa »

Japp kan vara fler med liknande problem

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra med såna där tips :), här är ett annat jag fått om det liknande lilla knacket på Mondeon jag impulsköpt: kan vara en igensatt ventiltryckare och då hjälper det tydligen ofta med att slå i en särskild sköljolja, köra igenom enligt anvisning på burken och förstås göra oljebyte sen. Tydligen ett rätt vanligt problem på dessa motorer och troligen då beroende på att den gått med nån lågprisolja i (som koksar lätt). Liten edit: I en forumtråd på engelska OldSkoolFord stod att ventilerna kan ibland tendera fastna vid uppstart när motorn är kall (gäller en del varianter) p g a alltför hög precision som inte medger att tjockare olja än enligt specs används och int oren heller, för då kan de snudda kolvtopparna utan att de kröks men det kan slamra lite. Problemet slutar när godset utvidgas av värmen så det löser sig själv för stunden om man tar det lugnt och kan undvikas hyfsat väl genom att alltid använda rätt, tunn olja.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

scorpa
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: tis mar 17, 2009 5:30 pm
Namn: carl erik andersson
Kör: ford scorpio ford mondeo 2.0 01
Ort: älvkarleö

Inlägg av scorpa »

Bra fler små tips

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 961
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Släggmek skrev:Bra med såna där tips :), här är ett annat jag fått om det liknande lilla knacket på Mondeon jag impulsköpt: kan vara en igensatt ventiltryckare och då hjälper det tydligen ofta med att slå i en särskild sköljolja, köra igenom enligt anvisning på burken och förstås göra oljebyte sen. Tydligen ett rätt vanligt problem på dessa motorer och troligen då beroende på att den gått med nån lågprisolja i (som koksar lätt).
DuratecHE 2,0?
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Catling skrev:DuratecHE 2,0?
Näe, det är en Zetec 16V 2.0 svartkåpa, 130-hästars enligt pappren men jag skulle tro en bunt av dem är på lunch för bottenvridet imponerar inte särskilt på en gammal Pinto-vän :D, känns som en pigg Escort mk V i basversion ungefär. Iofs, bortåt 25K på vägmätaren har jag för mig och hela bilen köpt inkl. rost för en tusing, då får man betrakta det förutsättningslöst och vara nöjd med att det inte läcker eller ryker/osar synbart nånstans. Har ingen aning om oljeförbrukningen över tid men det ser hyfsat fräscht ut på stickan osv, enda problem som säljaren uppgav/kände till(?) var det där diskreta knacket på tomgång som brukar försvinna när den blivit varm. Motorn startar utan blåpuff eller problem så här långt iaf :). Bör tilläggas att den är avställd så hur den går på landsväg har jag ingen aning om.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 961
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Tänkte väll, Duratec brukar aldrig slamra från ventiler :)
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:D ...Hehe. Nej, iofs har jag inte mycket koll på Duratec-fyrorna men det finns ju en fusk-Duratec i tidiga Focus ST frammanad av marknadsförarna som under maskeringen bara är en lätt hottad Zetec. Vet inte ens om de sålts i Sverige, nån annan kan säkert reda ut detta. Följande ska därför påpekas är bara egna och andras lösa iakttagelser, kanske nån rad kan ge nåt att luska vidare i :p.

Duratec verkar ju genomgående väldigt välbyggda jämfört med Zetec som iofs tycks ha synnerligen stabila bottendelar men lite si och så med topplocken. Som det sagts mig av flera missnöjda f d Mondeo mk I-ägare bör man helt undvika första generationen Zetec, nåt som det även finns noggranna felbeskrivningar av på nätet - kärvande ventiler och kamaxelmekanismer osv... ett och annat ska visst gå att få bukt med för den händige. Å andra sidan lär den ju vara intressant att ta bottendelen från till att kombinera med CVH:s SOHC-topplock till en tålig och enkel maskin för fikapengar enligt brittiska budgetracers, så nåt kan väl även de motorerna duga till. Förra Zetec´en jag kollade på men släppte förbi var en 1.8 16V-version med "silverkåpa" som hade både läck på vattenpumpen och betydligt tydligare knack därunder plus nåt mer strul vilket alltihop lär vara normalslitage, men ryktet är ju bättre för dessa 2.0 16V även om det bara skiljer några år. Ska man våga tro på snacket från Zetec-frälsta jänkare (jo, det finns en och annan) så ska dessa palla 7.000 rpm i originalskick och närmare 8-strecket med förbättringar (edit: några källor specificerar att med enbart byte till ARP bultar i vevpartiet så ska de vara säkra för max 7.400 rpm) och det låter ju skoj, att Yamaha stått för utvecklingen ger om inte annat kvalitetspoäng :cool:. Nån planerade för närmare 240 hk med turbo i sin men då menade han säkert amerikanska ponnyhästar (SAE Net). De kan borras ut till 2.1 liter men det kräver mer än vanliga borrar klarar, å andra sidan sägs slitstyrkan i loppen vara mycket högre än någonsin vad äldre Ford-fyror höll för. Ja, och så väger de i regel in runt 115kg, ca 18 kg under en Pinto hade nån räknat ut. Inte utan jag tycker det skulle behövas nån liten guide om de där motorerna, de tycks som uttalade lagom-motorer liksom ha hamnat i nåt glapp mellan Pinto/DOHC/Cossie och Duratec-serierna med sin högre potential. Ändå intressanta med sin prisbild omkring några backar bättre starköl för halvslitna ex tycker jag - man kanske skulle samla på sig ett gäng medan de ligger lågt så har man råd att rasa :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

scorpa
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: tis mar 17, 2009 5:30 pm
Namn: carl erik andersson
Kör: ford scorpio ford mondeo 2.0 01
Ort: älvkarleö

Inlägg av scorpa »

Ett till tips på själv justerande handbroms kan man sätta det minsta vajerlåset på nippeln längst ut som går från handbromsspaken efter att man trätt den genom hålet.Deta funkar om man behöver spänna den lite och automat justeringen är sönder

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6115
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Den rebadgade Zetecmotorn finns i två versioner, den i ST170 och den i Focus RS mk1 som heter Duratech RS men är en Zetec turbor.
Angående 2,1 liters Zetec så brukar de lösa det genom att byta vev och stakar, stroaka eller vad det heter :p

Yamaha stod bara för utvecklingen av Zetec-se som inte har en enda skruv gemensamt med vanliga Zetec-e.
Zetec-se är precis som Duratechen spegelvänd gentemot Zetec-E. Dvs den har insug framåt och avgas bakåt.
Duratech är för övrigt en ren Mazdamotor :p

Även Duratechsexan är Mazda, har en sådan i min Jaguar X-type, till skillnad mot Fords variant i ST220 så har Jaguaren Mazdas variabla kammar. X-typen är en fantastiskt rolig Mondeo :D

Skriv svar