Hejdare av klass på TC

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10671
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tja, 406 V6 Coupé har väl minst 300 mm skivor men det är ju att öronen sitter där de sitter på Taunusspindeln som gör att man inte får in så stora skivor vid "direktmontering".

Det mesta går att få ihop men är det något jag lärt mig av mina bromsuppdateringar (4 st olika på Caprin nu) så är det att man bör fundera på vad man ändrar, och hur. Att till exempel behöva bearbeta bromsskivor "överallt" (navhål, bultcirkel och ytterdiameter) som jag gjorde på E30-skivorna, gör att det är rätt komplext att byta skivor när det är dags.

Om man istället prioriterar att modifiera sådant som inte är slitdelar eller i alla fall mimimerar de ändringarna, blir det enklare. Mitt pågående projekt till "någon" Capri med Brembo 4-kolvsok (Alfa 166) har därför modifierade nav för att slippa ändra navhålet på skivorna framöver, det ska räcka att borra om bultcirkeln (vilket man enkelt gör i pelarborr med rätt mall).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Skriv svar