Marknadsvärde på en cossie motor?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Divad
Veteran
Inlägg: 163
Blev medlem: mån okt 10, 2005 5:47 pm
Namn: David Johansson
Ort: Stockholm
Kör: Escort mk1 1300l -74, Escort mk1 rs2000 -75, Escort mk2 1300 -75, Cortina de-luxe -65

Marknadsvärde på en cossie motor?

Inläggav Divad » tor maj 04, 2017 7:50 pm

Hej!

Jag står i valet och kvalet om jag skall slänga i min duratec i Escort mk2'an eller om jag skall sätta i en yb turbo.
Bara konverteringsdelarna inklusive grenrör och insugssystem med ecu börjar på drygt 65000kr totalt för att få i en duratec, då har man inte öppnat motorn.

Jag får känslan av att man kan få ihop en schysst komplett yb-motor istället för dem pengarna? Detta är i hänseende till en körbar motor komplett med ecu. Kylsystem och växellåda är ej inräknat i detta.

Kan man bygga eller köpa en "pålitlig" cossiemotor som är hyfsat framtidssäkrad inför eventuella uppgraderingar för samma slant?

Mvh, David

Tags:

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Ort: Lindesberg
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Medlemsnummer: 14

Inläggav need 4 speed » fre maj 05, 2017 5:41 am

Det bästa är väl att hålla lite koll och leta efter en donatorbil.
Då har du allt du behöver, samt kan provköra
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » fre maj 05, 2017 7:02 am

Är det fabriksny Duratec då?

När jag har kollat på Duratec tidigare har man ju hittat motor från en skrot för under 10kkr, väljer man sedan en Miata växellåda så är den bolt-on på motorn.

Frågan är väl kanske vad du har för effektmål också. Sugmotor eller turbo på Duratec?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Divad
Veteran
Inlägg: 163
Blev medlem: mån okt 10, 2005 5:47 pm
Namn: David Johansson
Ort: Stockholm
Kör: Escort mk1 1300l -74, Escort mk1 rs2000 -75, Escort mk2 1300 -75, Cortina de-luxe -65

Inläggav Divad » fre maj 05, 2017 7:23 am

therealpinto skrev:Är det fabriksny Duratec då?

När jag har kollat på Duratec tidigare har man ju hittat motor från en skrot för under 10kkr, väljer man sedan en Miata växellåda så är den bolt-on på motorn.

Frågan är väl kanske vad du har för effektmål också. Sugmotor eller turbo på Duratec?

Gustaf


Hej Gustaf!

Motorn jag har liggandes är i bra skick, har gått 5000mil, från en fiesta st150.
Effektmålen är främst att få den godkänd som ombyggt fordon.
Längre än så med duratec har jag inga planer på i dagsläget.
Jag är inte ute efter att bygga något som kräver 6-länkad bakaxel eftersom jag vill behålla inredningen och hyffsad komfort.
Den har redan grp.4 framvagn med tensionstruts och grp.1 singelfjädrar och dämpare bak med Milton A-ram och originalkrängare.

Men om man leker med tanken så står det ju eventuellt i slutändan mellan en välbalanserad bil med duratec n/a 250hk eller en något framtung yb-turbo som har potential för att klämma ut ett par hundra hästar till. Jag skulle nog nöja mig likväl med båda alternativ. Frågan är hurpass mycket dyrare det vore med cossie alternativet...

Mvh

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6051
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » fre maj 05, 2017 7:37 am

Mazda 3 MPS och Mazda 6 MPS är även de Duratechmotorer och då med turbo original.

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » fre maj 05, 2017 10:06 am

Pinto är inte att tänka på eller? För en pinto med Cosworthinnehåll tål ju en jävla massa mos och det borde gå att få ihop en färdig motor för ca 10000kr? Eller är det sugmaskin som gäller?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » fre maj 05, 2017 10:44 am

Min högst personliga åsikt är att en YB idag är i ett märkligt mellanläge. Om man inte har tur är det en relativ dyr motor att köpa som ganska ofta behöver renoveras en del.

Kör man den med standardaktig spec så har den ingen super-respons men ger kanske 240-280 ärliga bruksmässiga hästar. Ska man bygga för "mycket" effekt drar kostnaderna lätt iväg. Och då kanske det finns andra motorer som blir mer kostnadseffektiva (men kanske inte Ford...).

Duratec är kostnadseffektiv till i alla fall 180-200 sughästar, det klarar man ju utan att öppna motorn. Duger det att köra Omex har ju till exempel Burton kit med spjällhus och styrbox för drygt 20 kkr, grenröret är runt 2500 kr och så kan man väl räkna på några tusenlappar till i kringutrustning.

Karaktären på en Duratec med spjällhus blir ju något helt annat än en YB, mer "sportbilsmotor" med rapp respons. Om det är vad man vill ha eller inte får man ju avgöra själv.

För reggningens skull funkar båda motorerna, runt 200-220 hk är vad man brukar kunna ha i en normal Escort.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » lör maj 20, 2017 9:16 am

Nu ska han ju detta i en Escort mk2, som lär hamna under rubriken ombyggt fordon. Hur fritt är det idag att bygga ihop en motor med eftermarknadsdelar till ett bygge som ska godkännas av sfro? Är det bromsintyg och godkända avgasvärden som gäller?
Hörde nåt om att effekt/vikt begränsningarna skulle bli lite flexiblare, att det mer handlar om körbarhet och harmoni i bilen. Det lär ju isf behövas en sådan tolkning med 300 eftermarknadsihopskruvade duratec hästar i en Escort mk2.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tis maj 23, 2017 8:36 pm

Om årsmodellen är 1975 kan man bygga fritt bara specifikationen och angiven (uppmätt) effekt är rimlig.

Effektreglerna har ännu inte ändrats, så runt 200-220 hk är det som brukar funka.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost