Sync 3 DAB

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Fläskis
Nybörjare
Namn: Steven
Kör: Mondeo MK5

Sync 3 DAB

Inläggav Fläskis » tor jun 01, 2017 8:28 pm

Hej!

Har en Mondeo 2017 som har problem med DAB. Den visar inga kanalnamn när man trycker på "Stationer", får fram listan som vanligt och man kan välja kanal men det är på måfå då inga kanalnamn finns.

Hämtade ut bilen idag från Upplands Motor som bytt APIM (Sync-enheten) men som inte kunde lösa problemet då det verkar vara mjukvarurelaterat. Det enda dem kunde göra var att kontakta Ford i Göteborg som skulle dra det vidare till ingenjörerna på Ford i Tyskland.

Är det någon mer som har liknande problem med DAB?
Och vad tror ni, kan en mjukvarauppdatering komma inom kort som löser problemet?

Tags:

Fläskis
Nybörjare

Inläggav Fläskis » tis jun 06, 2017 2:04 pm

Någon som har erfarenhet av Ford som kan säga ifall man kan förvänta sig någon lösning och hur lång tid sånt kan ta?

Fläskis
Nybörjare

Inläggav Fläskis » tis jun 05, 2018 6:14 pm

Hej!

Lyfter frågan på nytt, ett år har gått sedan tråden skapades och Ford har ännu inte åtgärdat problemet med DAB fastän man lovade ny mjukvara i början på 2018.

Vid servicen i januari kunde man inte heller uppdatera GPS:en.

Är detta normalt för en auktoriserad Fordverkstad att inte ha koll på sina egna bilar?

Nybbe79
Erfaren
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge

Inläggav Nybbe79 » tis jun 05, 2018 9:23 pm

Tror inte DAB sänds längre i Sverige, tror beslut togs 2015 eller 2016 att utbyggnad stoppas.

Fläskis
Nybörjare

Inläggav Fläskis » ons jun 13, 2018 5:13 pm

Nybbe79 skrev:Tror inte DAB sänds längre i Sverige, tror beslut togs 2015 eller 2016 att utbyggnad stoppas.

DAB sänds fortfarande, däremot tog regeringen 2016 beslut om att stoppa utbyggnaden. De stationer som redan hade sändningstillstånd har tillstånd att sända i ytterligare 6 år (8 år från det datum då artikeln nedan lades upp).

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2205&artikel=5976295

Nybbe79
Erfaren

Inläggav Nybbe79 » tor jun 14, 2018 8:03 pm

Men får du inte in något så beror det nog på det, tror inte det har något med din bil att göra.. Jag får inte heller in något..

Fläskis
Nybörjare

Inläggav Fläskis » mån jun 18, 2018 3:21 pm

Nybbe79 skrev:Men får du inte in något så beror det nog på det, tror inte det har något med din bil att göra.. Jag får inte heller in något..

Vart har jag påstått att jag inte får in någonting?

Jag får in alla kanaler som sänds i Stockholm eftersom DAB nätet är tillräckligt bra utbyggt här. Jag lyckades till slut själv dra ner uppdateringen från Fords hemsida och uppdatera från ett USB-minne. Gick från version 2.0 till 3.0. Tog ca. 2 timmar att genomföra uppdateringen men det gick till slut.

Nu är min DAB som den ska vara rent mjukvarumässigt, förutom att efter byte av APIM så lirar inte riktigt DAB:en som den ska utan tappar anslutning då och då, vilket den inte gjorde innan.

Nybbe79
Erfaren

Inläggav Nybbe79 » mån jun 18, 2018 8:05 pm

Jag kör fm-radio då DAB verkar vara väldigt ostabilt, får iofs inte in någonting här så jag har inget val..