RWD Mondeo

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè

RWD Mondeo

Inlägg av Jimmie-E »

Jag har läst någonstans om att det ska gå montera rwd låda på en mondeo sexa.. Vad använder man för låda, gäller det alla motorer, är elen så krånglig att man flippar ur, och vilken motor ger mest bang for the buck? Jag provkörde polarens mondeo, nån v6 modell med sportstolar, glassiga kjolar och massa lulllull, kan hetat 200, eller 2000, och den var det faktiskt rätt bra löd i.. Jämfört med 2,8 så kändes den som en raket åtminstone.

(frågar åt en kompis)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Allt går, men ska det vara "bolt-on" så är det väl manuell låda från Jaguar S-type 3.0 (V6) som gäller. Mig veterligen enda bilen som sålts med Duratech-sexa och bakhjulsdrift med manuell låda. Motorn fanns också i Lincoln LS ett tg men jag tror inte det gick att få manuell låda till den.

Annars går det förstås att ordna med adapters också.

El från Mondeo är nog lite bökigt, det är ju ganska mycket el och dessutom har den väl startspärr som man får trixa med. Eftermarknadsinsprutning är nog den smidigaste vägen.

Duratech-sexan är fin, i ST200 eller ST220 ännu trevligare. Det finns rätt mycket prylar till den om man letar runt lite men det är gott om olika varianter (den satt ju i Jaguar också, förutom S-type även X-type med olika effekter).

Det har funnits något paket med motor och låda från S-type 3.0 på Bildelsbasen, förmodligen klart enklaste vägen framåt om man vill. Jag tror inte ens det var speciellt dyrt...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Motorhärvan ska väl vara senast från -92 (ta med minst upp till rattlåset) vad jag läst om det inte ska bli väldigt snårigt att få funktion tillsammans med elsystemet i en annan bil. Vet inte om V6:orna det gäller monterades i så gamla Mondeo? Sen krävs det att synka alltihop på rullande landsväg i några timmar för att motorstyrningen ska fatta galoppen när utväxlingen ändrats, så det finns att fundera på syns det.

Det byggdes nån förlängd RWD-Mondeo med mycket inlån från australiska Falcon hos brittiska karossmakarna Coleman Milne för att kunna erbjuda en bakhjulsdriven specialbil efter att Scorpio lagts ner. Vet inte om den enbart erbjöds som likbil eller som limousine men det ska iaf röra sig om några års serietillverkning där Falcon mest verkar ha bestått med kraftöverföring och bakaxel, så det bör gå att leta fram en färdig lösning för det din kompis söker. Annars borde det gå att koppla ihop sexan med bakhjulen via en Tremec-låda och någon eftermarknads transkåpa eller finn nåt med rätt bultmönster och kapa/svetsa ihop nån egen kombination. Har för mig att det ligger bara runt nåt 20-tal som används om och om igen i branschen men placering av startmotor kan variera väldigt och detta är ofta det som ställer till det med matchningen.

Spontant har jag inga namn eller nummer framme på vad som går vart för att funka med Fords nyare V6:or men försöker för skojs skull och lite lösa idéers i liknande stil kartlägga vilka möjligheter som finns och har iaf funnit att det finns åtskilligt av kåpor, lådor och strutar att pussla med när det gäller Borg-Warners/Tremecs T5-serie och dess avläggare (hur var det med nummerbytet nu...:kopfkratz: äsch, jag får återkomma om det) som sitter i allt möjligt från mitten av 80-talet när den tog över marknaden från Muncie som stapelvara till lätta lastbilar m m där det önskades tåliga manuella lådor. Ju mer info man finner, desto mera att sätta sig in i men kombinationerna syns smått oändliga även om man bör hålla sig till undergruppen World Class och senare för bästa tålighet.

Sen finns det ju ZF och Getrag (extra bra, extra dyrt!) och de japanska firmorna. Som vanligt är Google vår vän.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

Eftermarknadssprut. Jag verkar alltid komma tillbaks till det där. Det får nog bli å inhandla och prova på nå lämpligt. Finns ju sjukt mycket roliga motorer out there med supertrevliga egenskaper.

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

Tack för tipsen om Jag dessutom.. De är ju i rätt värdesteg nu för att kunna donera till en busbil.

Skriv svar