Tighta upp sladdret i växelspaken.

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè

Tighta upp sladdret i växelspaken.

Inlägg av Jimmie-E »

Finns det någon fordhemlighet? De gamla 4 växlade var ju hemsk, men 5 vxlade i granadan är inte direkt distinkt den heller. Kortar man, eller förlänger man hävarmen under leden, eller finns det nå andra trix?

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Pratar vi type9? Finns massa mer eller mindre bra shortshift.
Sladder har jag bara känt i typ F lådan. annars är dom jävligt bra.
Har du kört Volvo då får du känna sladdder.... eller andra externa länkage lådor
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

Jo, typ9. Jag alternerar mellan volvo M46 och typ9 nu, och jag får förslitningsskador i knäna av att hitta år backen i granadan?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag gillar quickshift på typ 9. Jag brukade kapa bort gummidämparen, och så göra en 13 mm distans mellan lådan och spaken.

För att det ska passa behöver man knacka ned kulan, göra en distans mellan kula och gaffel, och korta gummituten som trycker på ovansidan. Det tar nån timme.

Men, om det är slappt så beror det oftast på att plastsadeln på växelföraren som gaffeln ska rida på är trasig. Ny finns på Burton. Det kan också vara själva kulan i spaken som är sliten, då är det annan spak som gäller.

Gör man det här rätt och justerar in trycket på gummituten rätt blir känslan riktigt bra.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

Jag uttrycker mig klumpigt. Den är nog inte så hemskt glapp, men lägena känns sjukt långa.. Som en amazon med långspak ungefär. Men det borde ju teoretiskt kunna åtgärdas med att öka avståndet mellan växelföraren, och spakens led. Jag har sett några kit som har en distans mellan lådan och spakens fästplatta, är det tvunget, eller går det att bara ändra vinkeln på stagen som går in i lådan?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är det som ett quickshift gör, kortar lägena genom att ändra utväxlingen i spaken.

Det går ju inga stag in i lådan om det är typ 9 (vilket det ska vara på Granada), spaken sitter direkt i lådan. Så distansen för att flytta upp spaken behövs, och så får man ändra spaken som jag skrev ovan.

Antingen bygger du själv (lite MDF/aluminium, några skruvar och lite trix) eller så köper du ett kit.

http://www.s262612653.websitehome.co.uk ... /quick.htm

Detta är instruktionerna jag följde, och sedan justerade jag min process en aning. Det är viktigt att lägga något mellan "gaffeln" och "kulan" när man justerat längden så den inte glider tillbaka. Och jag körde som sagt 13 mm istället för 7 mm. Det ger ännu lite kortare slag.

Gustaf

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran

Inlägg av Jimmie-E »

therealpinto skrev:Det är det som ett quickshift gör, kortar lägena genom att ändra utväxlingen i spaken.

Det går ju inga stag in i lådan om det är typ 9 (vilket det ska vara på Granada), spaken sitter direkt i lådan. Så distansen för att flytta upp spaken behövs, och så får man ändra spaken som jag skrev ovan.

Antingen bygger du själv (lite MDF/aluminium, några skruvar och lite trix) eller så köper du ett kit.

http://www.s262612653.websitehome.co.uk ... /quick.htm

Detta är instruktionerna jag följde, och sedan justerade jag min process en aning. Det är viktigt att lägga något mellan "gaffeln" och "kulan" när man justerat längden så den inte glider tillbaka. Och jag körde som sagt 13 mm istället för 7 mm. Det ger ännu lite kortare slag.

Gustaf
Du må ursäkta mig.. Det är ju precis vad du skrev. Jag är inte helt pantad i huvudet jämt, bara så du vet, haha.. Timmarna på lacken har ställt till det i huvudet tror jag. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

:-)

Gustaf

Skriv svar