Ventiltätningar Pinto

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè

Ventiltätningar Pinto

Inlägg av Jimmie-E »

Finns det några tätningar som funkar nuförtiden? På -90 talet så vill jag minnas att fordarna blårök väldigt fort efter tätningsbyte. Jag hade hoppats att den enligt uppgift nyrenoverade Pinton i granadan skulle sluta lukta och ryka när den gått ett tag, men det ryker och stinker olja om den så man storknar. Har jag fantiserat om att sätta cheva sb,s paraplytätningar, eller? Det är ju så länge sen nu..

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè

Inlägg av Jimmie-E »

Jag beställde dessa.. https://www.ebay.com/itm/VALVE-STEM-SEA ... xynapRhhuH
Får rota runt och se om jag hittar de som passade över dessa ibland mina chevroletgrejor..

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Hmmm... surfade in oavsiktligt :D pga återstartad session, men frågan är intressant oavsett den sena timmen - vad jag minns har bl a Köln-V4:an samma tätningar, en del bitar har råkat vandra över till Saabs rakfyra (2-litern) genom närheten fast för tätningarna återstår att checka upp detta. Vad jag fann på ett snabbt sök var en intressant matchning mellan Saab-V4:an (alltså Ford, Saab hjälpte till med vidareutveckling men de byggdes alltid i Köln)

Artikelnummer och måttuppgifter här på en intressant uppgraderad sort av märke Corteco speciellt intressant är matchning med bl a Alfa-Romeo och Lancia vilket ger lite sökvägar till tuffare alternativ: https://www.reservdelar24.se/corteco-2094274.html - ACM/Polyakrylgummi låter som nåt aningen tåligare syntetmaterial. Säkert lite bättre kvalitet än Fords som i originalutförandet från 70-talet är Neopren-gummi, ett vanligt material i skurhandskar :p (nyare Pinto/OHC med blocknummer i 200-serie har Teflon-tätningar). Ford FINIS no. 1496529 ska visst vara originalets. Klart, finns det nåt från GM som är bättre vore det ju inte fel heller :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300 brukis (etanol/bensin), Ford Cortina mk3 & mk5 och en engelsk moped

Inlägg av Anglofilen »

Vet att ventiltätningar av tidigare generationer kunde anta bakelitform, förvinna i tomma intet för att sen lämna endast de små fjädrarna kvar runt ventilskaftet. Folk verkade ocks tro att pintosnurrorna tålde vad som helst, det kördes ofta på skitgammal olja vilket hjälpte till att fräta sönder tätningarna.
Vilket förfall det var :(:(

Jag har nåt liknande dessa som sitter i min pinto-82, några år gamla men funkar utmärkt då motorn är välskött och extremt lågmilad.
https://www.skruvat.se/Ventilpackning-P372689.aspx
https://www.skruvat.se/Ventilpackning-P28629.aspx

Såg nåt liknande på Mekonomens hemsida men 32 spänn stycket? :confused:
Eldar med trä, kol och gummi

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Egentligen är väl värmeansamlingen problemet att knäcka, särskilt vid de mittersta cylindrarna vad jag märkt efter att ha oavsiktligt glödgat avgaslimpor av den äldsta/sämre sorten med ett dike just där som samlar hetta extra mycket. En reservdelsman av den gamla kunniga sorten sade mig en gång att Ford bränt tätningar ända sen Y-Block-V8:an introducerades :D, det tycks som att regeln varit att först bestämma antal topplocksbultar och var de ska sitta och sedan dra kanalerna där det blir plats över :p medan Chevrolet/GM resonerat tvärtom (med otäta packningar som följd ibland). För Ford blev resultatet som ökänt dålig gashastighet och hotspots i topparna på "Pinto" mfl motorer. Ett par sätt att minska överhettningen något är förstås att byta till extraktorgrenrör för mindre motstånd och natriumfyllda ventiler som leder bort värme effektivare. Mina :twocents: bara.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Alla mina senaste motorer jag har byggt har haft de ventiltätningar som följt med packningssatserna, oftast Elring eller Reinz men även Burtons "no name". Jag tror inte någon av mina motorer har börjat blåryka...

Visserligen har de inte gått så långt (några hundra mil per sommar kanske).

Jag är övertygad om att om styrningarna är fräscha (hur många kollade och åtgärdade det i bruksbilarna?) så funkar det rätt okej.

Men jag är också maniskt noga med att alltid tejpa ventilskaften (spåren för knastren) innan jag drar över tätningarna, så man inte skär sönder dem.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar