Bromsbelägg trackdays

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
fty
Nybörjare
Namn: Freddie T
Kör: Fiesta ST200
Medlemsnummer: 401

Bromsbelägg trackdays

Inlägg av fty »

Hej,

Vad åker ni med för bromsbelägg för trackdays? Kör ni även med dessa dagligen? Hur fungerar det (oljud, taskig bromsverkan när det är kallt etc)?

Är på jakt efter något till fiesta st. Men kul att höra åsikter och info även från ägare av andra bilar såklart.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Åker med Carbotech XB10 fram och EBC Yellowstuff bak på min Focus RS 2010. Fungerar kanonbra på bana. XB10:orna håller bra men dammar ner mina gatfälgar på nolltid. Yellowstuffen har en förmåga att börja smulas sönder i kanterna när de är slitna men ger den där bromskänslan bak jag gillar. Inga problem vid gatkörning.

Glöm inte att uppgradera bromsslangarna till stålomspunna för att behålla stumheten i bromspedalen vid hårdare körning och en bromsvätska med högre kokpunkt. Billiga uppgraderingar som ger det där ”extra” på banan.

Allt handlat av Autotech med klubbrabatt.

Glöm inte att komma till Lunda 9e juni och testa uppgraderingarna i konbanan;)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

fty
Nybörjare

Inlägg av fty »

Jag kör orginal belägg just nu, motul rbf600 bromsvätska.
Bromsarna tog riktigt dåligt efter 4x15min men pedalen kändes stum så jag misstänker att beläggen var överhettade.

Pean rekommenderar Xp8 fram och orginal bak.

Har som plan att försöka dyka upp till Gelleråsen iaf.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Kommer erbjudas gruppköp i nästa vecka från PEAN för våra medlemmar på belägg. Och skivor.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Jimmy86
Veteran
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

fty skrev:Hej,

Vad åker ni med för bromsbelägg för trackdays? Kör ni även med dessa dagligen? Hur fungerar det (oljud, taskig bromsverkan när det är kallt etc)?

Är på jakt efter något till fiesta st. Men kul att höra åsikter och info även från ägare av andra bilar såklart.

Carbotech XP8 fram och EBC redstuff bak på Sierran. Xp8orna funkar bra att bruksa med. Kan gnissla/skrika ibland men inget jag stör mig på.

EBCs sortiment skulle jag inte rekommendera till någon som ska åka bana. Anledningen till att jag har dom bak är att jag inte har några andra belägg att sätta dit. Dessutom är det väl sisådär 90% bromsverkan fram.

Körde Yellowstuff innan fram på den och dom funkade sämre än original. Glasade dom direkt.
Så håll dig borta från EBC om du ska köra nån banträff. Du blir bara besviken och kastar pengarna i sjön.

fty
Nybörjare

Inlägg av fty »

Järnkaminen skrev:Kommer erbjudas gruppköp i nästa vecka från PEAN för våra medlemmar på belägg. Och skivor.
Guld! Då väntar jag en stund med att beställa

fty
Nybörjare

Inlägg av fty »

Tack alla för svaren..

Det lutar åt Carbotech XP8 fram iaf. Frågan är om jag ska ha orginal ford bak, eller något annat.

Användarvisningsbild
davve d
Legend

Inlägg av davve d »

Jimmy86 skrev:Carbotech XP8 fram och EBC redstuff bak på Sierran. Xp8orna funkar bra att bruksa med. Kan gnissla/skrika ibland men inget jag stör mig på.

EBCs sortiment skulle jag inte rekommendera till någon som ska åka bana. Anledningen till att jag har dom bak är att jag inte har några andra belägg att sätta dit. Dessutom är det väl sisådär 90% bromsverkan fram.

Körde Yellowstuff innan fram på den och dom funkade sämre än original. Glasade dom direkt.
Så håll dig borta från EBC om du ska köra nån banträff. Du blir bara besviken och kastar pengarna i sjön.

Glasar du även beläggen bak? Jag har kört upp 4 uppsättningar Yellowstuff bak på RS:en och inte haft det problemet utan är riktigt nöjd. Däremot har jag hört/läst om de problemen fram och avstår därför.

fty
Nybörjare

Inlägg av fty »

davve d skrev:Glasar du även beläggen bak? Jag har kört upp 4 uppsättningar Yellowstuff bak på RS:en och inte haft det problemet utan är riktigt nöjd. Däremot har jag hört/läst om de problemen fram och avstår därför.
Vet inte om de glasades bak. Jag var på väg ut i gruset då bromsarna tog riktigt dåligt, fram kan man se på skivan att beläggen har smetat en hel del. Bak ser bättre ut. Jag har inte kollat hur själva beläggen ser ut på ytan.

Jimmy86
Veteran
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

davve d skrev:Glasar du även beläggen bak? Jag har kört upp 4 uppsättningar Yellowstuff bak på RS:en och inte haft det problemet utan är riktigt nöjd. Däremot har jag hört/läst om de problemen fram och avstår därför.
Nej inte bak. Men i min mening kan det kvitta vad det sitter bak. Bromsar ju liksom inget där. Hade varit kul att veta vikten på bakjhulen vid full broms inför t.ex Mjölby på Mantorp. Lär inte vara många kilo. Eller vikten på framhjulen för den delen, lär vara större delen av bilens vikt :)

4 uppsättningar? Låter mycket, eller har bilen gått 30000 mil? :) Fördelen med typ Carbotech belägg är ju att dom håller länge i hård körning.
Vi körde långlopp för några år sen med en Eclipse med exakt samma bromsar som jag har på Sierran, dvs 330mm och brembo 4 kolvsok. Gick hur bra som helst att köra med originalbeläggen problemet var att vi slet ut dom på 8 timmar. Det bet hela tiden och ingen fade. Sen satte vi dit Carbotech 8or och körde 4 tävlingar och det synten knappt på beläggen.

Användarvisningsbild
davve d
Legend

Inlägg av davve d »

Jimmy86 skrev:Nej inte bak. Men i min mening kan det kvitta vad det sitter bak. Bromsar ju liksom inget där. Hade varit kul att veta vikten på bakjhulen vid full broms inför t.ex Mjölby på Mantorp. Lär inte vara många kilo. Eller vikten på framhjulen för den delen, lär vara större delen av bilens vikt :)

4 uppsättningar? Låter mycket, eller har bilen gått 30000 mil? :) Fördelen med typ Carbotech belägg är ju att dom håller länge i hård körning.
Vi körde långlopp för några år sen med en Eclipse med exakt samma bromsar som jag har på Sierran, dvs 330mm och brembo 4 kolvsok. Gick hur bra som helst att köra med originalbeläggen problemet var att vi slet ut dom på 8 timmar. Det bet hela tiden och ingen fade. Sen satte vi dit Carbotech 8or och körde 4 tävlingar och det synten knappt på beläggen.
Lite så jag menar, bak spelar inte lika stor roll. Men jag tycker Yellostuff håller längre bak och är billigare än orginalbelägg. Jag tror PEAN rekomenderade Ferodo DS2000 bak på RS Mk2.

Haha, har inte ens hunnit 3000 mil i RSn men det brukar bli ett gäng ban och konbanekörningar per år. Någon fade har jag heller inte upplevt utan det fungerar kanonbra.

Användarvisningsbild
davve d
Legend

Inlägg av davve d »

fty skrev:Vet inte om de glasades bak. Jag var på väg ut i gruset då bromsarna tog riktigt dåligt, fram kan man se på skivan att beläggen har smetat en hel del. Bak ser bättre ut. Jag har inte kollat hur själva beläggen ser ut på ytan.
Marcel (Marsch) nötte en hel del bana med sin ST200 och har för mig att han med slet ut beläggen men att det berodde mycket på autobromssystemet (?) i ST200an.

fty
Nybörjare

Inlägg av fty »

Järnkaminen skrev:Kommer erbjudas gruppköp i nästa vecka från PEAN för våra medlemmar på belägg. Och skivor.
Kommer det mer info om gruppköpet här på forumet?

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

fty skrev:Kommer det mer info om gruppköpet här på forumet?
Fick prislistorna nu ikväll. Kommer upp all info imorgon.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Remko
Erfaren
Namn: Remko K.
Kör: Fiesta ST150
Medlemsnummer: 438

Inlägg av Remko »

Själv kör jag med mintex1144 fram, bromsar som att köra i en vägg... måste sägas att jag kör med lite större ok och skivor. Men oavsett tycker jag att de var jävligt prisvärdigt jämfört med t.ex. Ferodo. De dammar som tokigt dock.
'Flaxande Holländeren'
SMA försäkring - check!

Skriv svar