Nybörjare drabbas av massivt läckage från kylsystemet

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Ingwaz
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
Namn: Axel N
Kör: Ford Focus 2005
Ort: Lund

Nybörjare drabbas av massivt läckage från kylsystemet

Inlägg av Ingwaz »

Hej på er,

Jag gjorde nyligen en strapatsartad körning till Tyskland för att hämta dricka till mitt stundande bröllop (hurra!). Det hade varit en ganska behaglig tur om det inte vore för att min Ford Focus 2005 fick ett rejält kylarläckage. Vi började ana oråd när vi kommit halvvägs genom Danmark och det droppade och ångade lite för mycket när vi tankade (dock inget ljud av att motorn kokade). Efter ytterligare ca en timmas körning spikade motortemperaturen och varningen för hög motortemperatur tändes. Vi hällde lite dricksvatten i kylaren (all vanlig nödutrustning lämnades hemma för att kunna maximera lastvikten) och körde till en rastplats där vi fyllde petflaskor med vatten och fyllde upp kylaren med vanligt kranvatten.

På väg tillbaka med lastad bil var det fullständig cirkus. När det var som värst kunde vi inte köra tio minuter utan att stanna och fylla. Vid ett tillfälle var flaskorna slut och ingen rastplats fanns i närheten, då såg vi på GPS:en att en sjö fanns i närheten...

Det var inte aktuellt att lägga tid och pengar på att laga bilen i utlandet, så vi köpte en stor vattendunk och höll hastigheten runt 70-80 km/h. Vi kunde köra kanske 30 km innan vi kunde höra hur kylarvattnet pyste och fräste och 40-50 km innan termometern visade att kylningen fallerade.

Vi kom hem flera timmar efter utsatt tid, men nu är hundratals kilo festmateriel i källaren och bilen står på parkeringen.

Var ska jag börja? Hur fixar man ett läckande kylsystem? Jag föreställer mig att det någonstans är ett rör eller en slang eller ett koppel som läcker, och att en töntig lekman som jag själv skulle kunna hitta läckaget och täta med lödkolv/plastic padding/enklare reservdelar.

Det droppade på två ställen. Både under behållaren där man fyller på kylarvätska och på bilens vänstra sida (till höger när man tittar under motorhuven). Är det vanligt med läckage på två ställen samtidigt? Det känns som en konstig slump.

Ingwaz
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
Namn: Axel N
Kör: Ford Focus 2005
Ort: Lund

Inlägg av Ingwaz »

På youtube ser jag att mekaniker trycksätter kylsystemet för att framkalla läckan. Jag tänker inte köpa något konstigt specialverktyg utan i så fall provar jag nog att starta motorn och låta den gå i friläge.

Är det här ett för stort jobb för en amatör som kollar hur man gör på youtube? Det känns som att det kan vara värt att chansa...

Ingwaz
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
Namn: Axel N
Kör: Ford Focus 2005
Ort: Lund

Inlägg av Ingwaz »

Jag gick ned till bilen med en kopp kaffe för att glo på problemet i dagsljus. Jag hällde i ett par liter vatten och körde motorn i en minut. Det bildas två pölar, precis som jag skrev ovan. Jag hittade också en uppenbar läcka som det droppar ganska fort ifrån. Mellan motorn och batteriet sitter en grå klump som det går fyra slangar till. Det droppar rejält från en av slangarna som kommer bakifrån.

Går alla ledningar i kylsystemet i vanliga gummislangar? Är inte vattnet som kommer från motorn för varmt för att gå i gummislang? Borde inte det gå i rostfria stålrör?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5609
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Låter som om det är termostathuset som det läcker ifrån, de kan spricka om man har otur. Bifogar en bild på termostathuset. :)

Kolla om det är en slang eller termostathuset som det läcker ifrån.

\Rickard
Bilagor
termostat.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Ingwaz
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
Namn: Axel N
Kör: Ford Focus 2005
Ort: Lund

Inlägg av Ingwaz »

Jag har hunnit kolla lite mer under huven nu. Det verkar inte vara läckage från en komponent, utan från en slang. På en av dessa bilder ser ni en slang+ slangklämma som är inringade. När motorn är igång så droppar och strilar det från slangen. Det kommer inte från kopplingen till den gråa komponenten utan från ett hål direkt i slangen.

Ok, jag kan köpa en slang och sätta en slangklämma+ lite kopplingsgegga i vardera ände. Problemet är att i andra änden av slangen fattar jag inte vad som händer. Ni ser i bilden att jag pekar på hur slangen går genom en vägg mot kupén. Vad händer här? Är det någon specialkoppling? Eller är det bara en plasthylsa som skyddar slangen från kanterna i karossplåten?

Vad gör slangen? Tar den varmvatten till kupén?

https://i.lensdump.com/i/8YMWwA.jpg

https://i.lensdump.com/i/8YMAzq.jpg

https://i.lensdump.com/i/8YMjtM.jpg

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8908
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Ingwaz skrev:Jag har hunnit kolla lite mer under huven nu. Det verkar inte vara läckage från en komponent, utan från en slang. På en av dessa bilder ser ni en slang+ slangklämma som är inringade. När motorn är igång så droppar och strilar det från slangen. Det kommer inte från kopplingen till den gråa komponenten utan från ett hål direkt i slangen.

Ok, jag kan köpa en slang och sätta en slangklämma+ lite kopplingsgegga i vardera ände. Problemet är att i andra änden av slangen fattar jag inte vad som händer. Ni ser i bilden att jag pekar på hur slangen går genom en vägg mot kupén. Vad händer här? Är det någon specialkoppling? Eller är det bara en plasthylsa som skyddar slangen från kanterna i karossplåten?

Vad gör slangen? Tar den varmvatten till kupén?

https://i.lensdump.com/i/8YMWwA.jpg

https://i.lensdump.com/i/8YMAzq.jpg

https://i.lensdump.com/i/8YMjtM.jpg
Det är en "special" koppling som du vrider på som sitter i hop med slangen (så änden på slangen är kopplingen). Minns inte vilket håll dock.
Det är till värmepaketet, så ja för värme i kupén.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Ingwaz
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
Namn: Axel N
Kör: Ford Focus 2005
Ort: Lund

Inlägg av Ingwaz »

Jassådu, så det är inget som ligger på hyllan på Biltema? Hur får jag tag i en sådan slang?

Eller ska jag köpa en vanlig slang och sedan försöka hitta kopplingen separat?

Ingwaz
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
Namn: Axel N
Kör: Ford Focus 2005
Ort: Lund

Inlägg av Ingwaz »

https://www.youtube.com/watch?v=CTGKK0LMsTY

Här har vi en youtubefilm med en kille som verkar ha gjort ungefär samma grej som jag ska göra.

KH-856
BV6Z-18472-F

Eller kan man laga själva slangen bara?

Ingwaz
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
Namn: Axel N
Kör: Ford Focus 2005
Ort: Lund

Inlägg av Ingwaz »

Hur i hela världen ska man göra för att vrida runt den gråa hylsan så att kopplingen släpper? Jag får dåligt grepp och tar i så att fingrarna går av. Är det bara vrida den gråa som gäller? Ska man inte trycka in eller dra eller något? Kopplet ser ut som det på videon ovan men jag lyckas inte.

Ingwaz
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
Namn: Axel N
Kör: Ford Focus 2005
Ort: Lund

Inlägg av Ingwaz »


Ingwaz
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
Namn: Axel N
Kör: Ford Focus 2005
Ort: Lund

Inlägg av Ingwaz »

Nu är det löst. Jag lägger upp info för den som hittar den här tråden i framtiden.

För att låsa upp kopplet ska den gråa hylsan vridas moturs. Tanken är att de två gråa klackarna som ligger i spår på nippeln ska lyftas ut ur spåren av att man vrider på den grå hylsan. När jag testade detta med den nya, fräscha slangen så funkade detta galant. Med den gamla slangen var det dock helt omöjligt. Med en fil kunde den gråa hylsans klackar tas bort. Då blev det möjligt att dra loss slangen och den svarta hylsan. Den grå hylsan satt rejält på nippeln och fick dras loss med kofot. Det kan ha varit kalkavlagringar eller något som gjorde att den satt så förbaskat. Att vrida om den med tummen och pekfingret, som jag försökte från början, hade aldrig gått. Med rätt typ av tång så hade man nog kunnat komma åt.

Nu funkar allt som det ska i alla fall.

Skriv svar