Detaljerat kopplingsschema Scorpio 2.9

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Detaljerat kopplingsschema Scorpio 2.9

Inlägg av Knez »

Hej!

Har börjat flytta över lite prylar från en Scorpio 2.9 automat -91 till min Capri och har stött på lite patrull. Har hängt ur motorhärvan ur Scorpion som skönt nog är komplett med reläer och sånt direkt. Nu vet jag dock inte vad som ska kopplas in för att få igång hela härligheten. Tänkte ta lite bilder på kontakterna imorgon. Har hittat lite bilder här på forumet på kontakterna i en härva tagen från en Sierra 2.9 och dom verkar inte riktigt stämma.

Finns det någon här som sitter på ett fint och utförligt kopplingsschema över kabelhärvan i en Scorpio 2.9 automat?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har nog ganska bra scheman, maila mig på ulander@sfro.com så kan jag skicka över lite filer.

...och visst har du läst inkopplingsguiden som finns här på forumet nånstans, om EFI i förgasarbil? Den förklarar principen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

Tack Gustaf! Slänger iväg ett mail direkt.

Har bifogat några bilder på kontakterna jag är osäker på. Har kollat igenom det du skrivit om EFI i förgasarbil och sökt runt på forumet. Det jag hittat är hur man får in en härva från en Sierra med dom ombyggnationer man måste göra. Min härva är ju mer komplett.

Är lite fundersam över kabeln till fördelaren. Rev av allt utan att reflektera, men är det plus eller jord som härvan skickar till tändspolen? Ska alltså den gröna kabeln på på bilden "fördelare.jpg" gå till minus eller plussidan på tändspolen?

Annars syns detta i kopplingsschema antar jag :)
Bilagor
kontakt2.jpg
kontakt1.jpg
fördelare.jpg
kontakter.jpg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Spolen triggas på jordsidan, grön kabel är "alltid" minus på tändspole i Ford (svarta är "alltid" +12V med tändning på).

Du får matcha färgerna på kablarna med kontakstycken och stiftnummer i boxen för att reda ut allt, det skiljer ju lite mellan årsmodeller också.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar