olika växellådor i ford ?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
volvov70n
Veteran
Namn: toni t
Kör: volvo

olika växellådor i ford ?

Inlägg av volvov70n »

har starka funderingar byta till ford från volvo då tjejen har, även om det princip är "samma" bil.

sökte på powershift då jag trodde det va enda automatlådan ford har, men läste att det även finns "vanlig" turbin automat i vissa modeller beroende på motorstorlek !?

hur är det egentligen , tänker mest på mondeo men kanske gäller alla fords modeller ?

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Om du riktar in dig på diesel så har båda 2.0tdci samma låda, 6dct450 som tål maxvrid på 450nm, om du vill chippa. Finns på getrags hemsida om du vill läsa mer.

2.2tdci ska ha momentomvandlare om jag förstått det rätt, vet ej hur den är att köra med eller om den tål så mycket trim. Har för mig att den är ganska nära maxgränsen original.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

volvov70n
Veteran
Namn: toni t
Kör: volvo

Inlägg av volvov70n »

dom nyare 2.0 diesel bara ps låda?
vad föredrae ni för låda ? vanlig moment är förståss mjukare osv. ps är bra ekonomiskt.
men sen är det med hållbarheten . många dubbelkopplingslådor på diverse olika bilmärken verkar komma upp problem. momentomvandlarn är åtminstone beprövad sen länge

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Powershift lådan som är till dieslarna, dvs 6dct450 verkar ganska problemfri så länge oljan byts vid rätt intervaller, 3 år eller 6000 mil vill jag minnas
Jag har inga problem med min låda (peppar peppar) än så länge, drygt 15600 mil på knappt fyra år

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Shudnawz
Nybörjare
Namn: Martin Andersson
Kör: Mondeo Hgv 2015

Inlägg av Shudnawz »

Det stora problemet som uppstått i PowerShift-lådorna har varit i de billigare torrkopplingsvarianterna som finns i Fiesta, Focus och Ecosport vad jag förstår. Kuga, Edge, Mondeo osv har blötkopplingslåda och den verkar ha klarat sig från det värsta.

Jag har en Mondeo -15 med PS-låda och jag gillar den. Det känns ju inte som att köra med momentlådan i min gamla XC70, men eftersom jag vet hur tekniken bakom fungerar så tycker jag inte det är en nackdel. Sambon däremot tycker den beter sig lite underligt ibland. Bättre bränsleförbrukning är ju alltid ett plus, och "flappy paddels" är skoj när man vill busa.

Det enda trista är nog som tidigare nämnt att man ska byta olja var 6000e mil, vilket Volvo menade inte behövdes ALLS i momentlådan jag hade. Nu spolade jag den ändå vid ~25'000 mil, men den hade nog gått lite till.

Skriv svar