Ac-rengöring med sk ac-bomb?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
bjorndan
Erfaren
Namn: Björn Danielsson
Kör: Focus Titanium X 2016, 1.5L, 180 hk.

Ac-rengöring med sk ac-bomb?

Inlägg av bjorndan »

Nån som provat de man ställer i kupén och låter cirkulera runt om de verkligen fungerar?
Fått unken lukt nu i sommar och bytte kupéfilter och sprayade i en omgång med wynns acrengöring där man sprutar in en dimma i ventilationen under 3 min. Det hjälpte i ca 2 dagar... Lämnade då in på ford verkstad som satte in en maskin i kupén med medel och körde runt. Det hjälpte i 4 dagar... Därför undrar jag om en sån där bomb gör nån nytta eller om det bara blir några dagar det funkar? Om inte annat kanske det håller tills ford får göra nåt mer drastiskt. Lär väl ta ett par veckor att få en tid igen...:banghead:

Tags:

bjorndan
Erfaren
Namn: Björn Danielsson
Kör: Focus Titanium X 2016, 1.5L, 180 hk.

Inlägg av bjorndan »

Jo dräneringen funkar, haft uppe och kollat det i samband med att jag bytte filter. tidigare i månaden. Köpte en såndär sonax ac rengöring idag så man slipper doften tills man ska tillbaka till verkstan om två veckor. Så nu luktar det barrskog i bilen :-) Tyckte mig se en mörk fläck som en enkrona på elementet och lite skumt material i botten på det. Är som en liten 5mm bred ränna längst ned som det låg i. Borstade lös det med en flaskborste och en liten enradig mjuk skoborste och sprutade efteråt med vatten från en sprayflaska. Får se om det blir nåt bättre.

Det lustiga är att startar jag utan ac igång så kommer det unken lukt som klingar av lite efter nån minut. Men drar jag igång ac direkt så försvinner lukten direkt när kylan kommer. Borde väl tyda på att det är elementet som skiten sitter i?

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015

Inlägg av Bargis »

Jag körde virkon på en bmw jag hade för några år sedan, slutade lukta för mig iallafall.

Användarvisningsbild
Sotvispen
Veteran
Namn: Michael Lindström
Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525

Inlägg av Sotvispen »

Ozon är det bästa för att ta bort dofter på riktigt utan att dölja det med någon annan typ av lukt. Används på bilrekondfirmor, sen finns billiga att köpa på ebay för några hundringar som duger. Det senare har jag gjort. Tar bort tobakslukt, blöt hund, och sur ac.

Stoppa in maskinen i och kör någon timme, starta bilen med acen på återcirkulation i 10 min.
Stäng av allt och vädra bilen med alla dörrar öppna i minst 30 min. Är inte hälsosamt att andas in ozon.

Skriv svar