Sida 1 av 2

.

Postat: fre nov 30, 2018 9:02 pm
av SK Racing
.

Första halkan...

Postat: fre nov 30, 2018 9:05 pm
av fordmaffian
SK Racing skrev:Ja då var den här första halkan :D :), eller kanske inte :banghead:



Kör V70 MK1 i vinter, 170+hk med öppet filter o raka rör, så långt bra o riktigt, men helvetet driver i fel ände :banghead:



Hur står ni ut med bilar som driver i fel ände? Bilen är helt död, visst låter gör den o hjulen spinner men, sen då???????????????????????????



Går rakt fram, oavsett hur ratten svängs, grabben på 7 år undrar vad jag sysslar med :confused:



Blir ju inte bättre av Volvos extremt undermåliga handbroms :banghead:



Så bilen är nu bara ett rent transportmedel mellan A-B, det är alltså så här det är o vara "svensson", jag förstår ju att den psykiska ohälsan drar iväg, helt klart...



FY FAN :banghead:



Jag hoppas att det finns tid till busbilen nästa år, för en 100hk Pinto slår en felhjulsdiven +170 hk alla dagar, året runt i körglädje :)



Så spara era bakhjulsdrivna bilar, allt annat suger :banghead:


Haha, ja de är sjukt tråkigt egentligen med fwd på vintern. Du skulle dock haft mondeo mk3. De går att köra riktigt brett bara man lär sig dom. Du får lära dig the skandinavian flip BildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: fre nov 30, 2018 9:57 pm
av Holma
Usch v70 170hk, det får ju svärfars toyota att framstå som sportig.
Jag har en billig mondeo mk3 med trasigt avgassystem åt dig, lite bromsrör och ett par däck så är den redo igen ;)

Postat: lör dec 01, 2018 2:17 pm
av nextuz
Med framhjulsdrift beror allt på chassiuppsättningen.

Men det krävs ett lite annat kör sätt för att vara underhållande oxå.

Förutom en bakhjulsdriven Scorpio och den 4-hjulsdrivna X-typen så har jag bara haft framhjulsdrift. Och min uppfattning är tvärt emot din bakhjulsdrivt är inge trevligt. Visst, sladda runt på en parkering kanske, men inte annars. Fast där är X-typen än roligare :p

Postat: lör dec 01, 2018 2:18 pm
av fordmaffian
nextuz skrev:Med framhjulsdrift beror allt på chassiuppsättningen.

Men det krävs ett lite annat kör sätt för att vara underhållande oxå.

Förutom en bakhjulsdriven Scorpio och den 4-hjulsdrivna X-typen så har jag bara haft framhjulsdrift. Och min uppfattning är tvärt emot din bakhjulsdrivt är inge trevligt. Visst, sladda runt på en parkering kanske, men inte annars. Fast där är X-typen än roligare :p


Ja en måste ha lite aggressivare körsätt med en fwd för att få ett bestående ställ


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: lör dec 01, 2018 2:27 pm
av nextuz
fordmaffian skrev:Ja en måste ha lite aggressivare körsätt med en fwd för att få ett bestående ställ


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, exakt :)


Detta demonstrerar rätt bra det viktiga med framhjulsdrift och chassiuppsättning :)

Mondeon i början och Opel Vectran i slutet. Vectran är oerhört snabb om man ska köra rakt fram... Men när det svänger?

https://youtu.be/M1OBqrfIQOM

Postat: lör dec 01, 2018 2:52 pm
av fordmaffian
nextuz skrev:Ja, exakt :)





Detta demonstrerar rätt bra det viktiga med framhjulsdrift och chassiuppsättning :)



Mondeon i början och Opel Vectran i slutet. Vectran är oerhört snabb om man ska köra rakt fram... Men när det svänger?


Ditt klipp försvann nog på vägen Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: lör dec 01, 2018 3:35 pm
av davve d
Kika lite folkraceklipp på tuben så får ni lite hintar om hur man kan köra brett med framhjulsdrift på halt underlag;)

Postat: lör dec 01, 2018 4:29 pm
av Jimmy86
Går ju att få en fwd precis lika glad i röven som en rwd med lite annan chassiesättning. Hondafolket justerar ju bort det mesta greppet i baken för att få dom snabba på banorna.

Åker fwd till vardags, förövrigt min första. Men köpte en rwd vinterbil för ett par år sen. Var kul i en timma sen var man trött på det. Har väl blivit gammal eller nått.

Postat: lör dec 01, 2018 5:53 pm
av nextuz
Jimmy86 skrev:Går ju att få en fwd precis lika glad i röven som en rwd med lite annan chassiesättning. Hondafolket justerar ju bort det mesta greppet i baken för att få dom snabba på banorna.

Åker fwd till vardags, förövrigt min första. Men köpte en rwd vinterbil för ett par år sen. Var kul i en timma sen var man trött på det. Har väl blivit gammal eller nått.
Lite så jag kände med bakhjulsdrift :/
Och sen att använda det till vardags. Finns några korsningar här i stan med rödljus där man stannar i uppförsbacke. Och vid halt väder märker man upperligt fördelen med framhjulsdriften när man ska iväg.
På bakhjulsdrivna bilar går rumpan sidledes, väldigt lite kraft skickar bilen framåt. Ofta hinner det slå om till rött innan man själv kommer över när man har en eller två bakhjulsdrivna bilar framför sig.

Postat: sön dec 02, 2018 1:32 am
av Släggmek
RWD över FWD för min del när som helst, men det är väl tonåringen i en som vägrar bli vuxen :laughing:. Seriöst betraktat så handlar det inte så mycket om vilken ände som driver om konstruktionen är tafflig och situationen kan också avgöra vad som fungerar bäst. I en brant backe med rullgrus höll jag knappt på att komma upp med en Saab 99 trots försiktighet - hårdgasa gjorde det bara värre, men till slut kom jag upp med visst besvär. Med Taunus i samma backe... järnet, så var jag strax uppe med lite vift på rumpan som vanligt, bilens förstås :D - alla som haft en förstår, den optimala driftingbilen... när man vant sig precisionsstyr man helt odramatiskt med gasen runt böjar så fort första snön lagt sig men inget för nybörjare. Valiant med galet tung raksexa mitt på framaxeln och smala hockeypuckar till vinterdäck på slipprig packsnö... gick spikrakt utan minsta tvekan tack vare bra framvagnsgeometri men med en j-la massa hjulspinn p g a traktorvrid :D.

Medan å andra sidan en Renault 16 - FWD med motorn bakom framaxeln) från ungefär samma period går/gick stadigt som en snövessla oavsett väglag. Granada vet nog alla att det skiljer i karaktär mellan utföranden, 2-dörrars går dit de vill i sakta mak och gärna varvet runt om momentum överskrider väggrepp :D medan Kombi lyder minsta vink utan dramatik t o m om man får en punka fram på packsnö (tror jag berättat hela storyn om det). Vill man ha roligt med FWD är det enda jag testat med ett leende lilla Peugeot 205 och gamla Skoda Felicia (deras första FWD och sista egna konstruktion) som bägge går att kasta ut ändan på som ingenting på halkan. Möjligen Nissan Micra "mk 2" också, den är rätt lättpåverkad och svarar bra den med trots liten motor.

Storleken över PB: VW Transporter T80 är favvon bland RWD-bussar/pickups med bästa köregenskaperna av den sorten (men slappna aldrig av på halkan!) och vägrar stoppa för ens en halvmeter snö (den plogar sig fram om man bara låter den) medan en FWD Renault Trafic/Master från samma tid kan kasa rakt fram i böjarna ganska okontrollerbart om det släpper. Summerat så avgör helheten, inte så mycket vart kraften går ut. Resten är en smaksak, moderna dussinbilar är mest bara byggda för att åka och handla med och/eller bränna slät och torr motorväg och funkar ofta uruselt i riktig svensk vinter eftersom de mest är gjorda för barmarkskörning i andra trafikmiljöer.

Första halkan... Eller hur man kan köra brett med fwd...

Postat: sön dec 02, 2018 11:19 am
av fordmaffian
SK Racing skrev:Mmm, i vilken ände bilen driver är väl som o fråga om vilken olja som är bäst, svaren sinar aldrig.

Hört mig för lite och diff och öka på bromseffekten bak(bromsvåg?) för att kunna bromsa ut röven i kurvorna är något som sagts till mej, kommer inte o göra några ingrepp i bilen då det är en bruksbil, som kommer att användas i "svennemode" när det är halt, körglädje får jag helt enkelt finna på annat håll.


BildBild

Såhär kul kan de lätt bli, la bakhjulet i snövallen där med mondeon BildBild för som sagt man måste ladda upp med en högre fart inför en kurva och en knäck med ratten samtidigt du knäcker till med handbromsen, sen håller du stället. För att göra de lite lättare kan du slå av på gasen samma ögonblick du knäcker till med ratten och. Lättast är om du testar på en stor parkering när de kommit lite snö så de täcker bra eller på isen när de blivit en tillräckligt tjock is



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: sön dec 02, 2018 3:17 pm
av Greger
fordmaffian skrev:BildBild

Såhär kul kan de lätt bli, la bakhjulet i snövallen där med mondeon BildBild för som sagt man måste ladda upp med en högre fart inför en kurva och en knäck med ratten samtidigt du knäcker till med handbromsen, sen håller du stället. För att göra de lite lättare kan du slå av på gasen samma ögonblick du knäcker till med ratten och. Lättast är om du testar på en stor parkering när de kommit lite snö så de täcker bra eller på isen när de blivit en tillräckligt tjock is



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Heter det en rak kurva eller ett rak kurva? :D
God framförhållning, verkar det som..
G.

Postat: sön dec 02, 2018 7:29 pm
av fordmaffian
SK Racing skrev:Efter krönet viker vägen av åt höger, han skulle lägga ett präktigt förställ alá 80 tal grupp B rwd bil *drool* *drool* *drool* :D


Haha ja, hade vägen gått åt höger efter denna vänster så hade den sektionen blivit förjäkla gött efterställ BildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Första halkan... Eller hur man kan köra brett med fwd...

Postat: sön dec 02, 2018 8:19 pm
av fordmaffian
SK Racing skrev:Efter krönet viker vägen av åt höger, han skulle lägga ett präktigt förställ alá 80 tal grupp B rwd bil *drool* *drool* *drool* :D


Spola fram till 5.30 så får du se hur du kan göra BildBildBild

https://youtu.be/daQNuKjTKv8


Skickat från min iPhone med Tapatalk