Problem med dieselvärmare på nyare Ford

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Vispen74 skrev:Jaha, bytte batteri med frugans Focus som aldrig haft några som helst problem med bränslevärmaren eller andra batteri relaterade problem. Samma problem sedan dag 1. Mondeon batteri går dock klockrent i Focusen, så ska man tro Upplands Motors påstående så måste det batteriet plötsligt lagat sig själv, samtidigt som det andra batteriet gått sönder exakt samtidigt som jag satte ner det i Focusen.
Jag är så fed-up på detta. Det har helt förstört den härliga nybilskönslan i Mondeon att ha detta problem varje vinter, och en återförsäljare som bara skiter i det genom att skylla på batteriet.
Det är ju just det som är problemet, att batterierna ger upp efter för många urladdningar och låg laddning vid minusgrader.

Kör man bränslevärmaren så är tumregeln minst lika lång gångtid som körtid och nån längre körning i månaden. Kommer från tillverkarna av värmarna.

Din verkstad borde ladda ner senaste uppdateringen av styrningen till bränslevärmaren och laddningen av batteriet samt justera parametrarna som bestämmer hur lågt ner batteriet får ladda ur innan generatorn börjar ladda upp det igen.

Och givetvis ett nytt friskt batteri om det som sitter i visar lägre kapacitet.

Jag var själv in med samma fel tre gånger men min verkstad gav sig fan på att lösa problemet. Åk till en annan verkstad om du inte får den respons du vill ha.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

davve d skrev:Det är ju just det som är problemet, att batterierna ger upp efter för många urladdningar och låg laddning vid minusgrader.

Kör man bränslevärmaren så är tumregeln minst lika lång gångtid som körtid och nån längre körning i månaden. Kommer från tillverkarna av värmarna.

Din verkstad borde ladda ner senaste uppdateringen av styrningen till bränslevärmaren och laddningen av batteriet samt justera parametrarna som bestämmer hur lågt ner batteriet får ladda ur innan generatorn börjar ladda upp det igen.

Och givetvis ett nytt friskt batteri om det som sitter i visar lägre kapacitet.

Jag var själv in med samma fel tre gånger men min verkstad gav sig fan på att lösa problemet. Åk till en annan verkstad om du inte får den respons du vill ha.
Tack, jag mailade just Upplands Motor om detta igen. Får se om det ger något denna gång, men jag är föga förväntade. Hur mycket orkar man bråka?

I mitt fall så går alltid bilen minst en timme efter varje enskild gång jag kört värmaren.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Vispen74 skrev:Tack, jag mailade just Upplands Motor om detta igen. Får se om det ger något denna gång, men jag är föga förväntade. Hur mycket orkar man bråka?

I mitt fall så går alltid bilen minst en timme efter varje enskild gång jag kört värmaren.
Jag tycker inte det handlar om att bråka. Det är ju ett välkänt fenomen inom Fordkoncernen.

Du kollar ju på en ny Edge så det ”lilla extra” vore ju verkligen på sin plats.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

Håller med davve där, lite ansträngning från ÅF kan man förvänta sig
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Hade dieselvärmare i min förra VW CC och hade aldrig detta fel och det var en bil från 2013, man blir väldigt bakbunden som konsument när man bara får till svar att Ford håller på att ta fram en lösning på problemet..

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Nybbe79 skrev:Hade dieselvärmare i min förra VW CC och hade aldrig detta fel och det var en bil från 2013, man blir väldigt bakbunden som konsument när man bara får till svar att Ford håller på att ta fram en lösning på problemet..
VW har ett extrabatteri i bakluckan som försörjer bla bränslevärmaren.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

davve d skrev:VW har ett extrabatteri i bakluckan som försörjer bla bränslevärmaren.
Stämmer bra 👍🏻 då är frågan varför inte Ford har en liknande lösning, dieselvärmare är ju inget ny uppfinning direkt 🤔

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

Jag gissar att det inte är bara själva värmaren som strular utan en mix av en massa saker som inte lirar ihop, men värmaren blir symptomet på nåt sätt.. Har haft dieselvärmare i andra Fordar själv utan problem..
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Personligen är jag övertygad att problemet är helt relaterat till den "intelligenta" laddningen av batteriet på vissa modeller.

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Vispen74 skrev:Personligen är jag övertygad att problemet är helt relaterat till den "intelligenta" laddningen av batteriet på vissa modeller.
100% korrekt
Och detta finns pga miljöreglerna/ krav som biltillverkaren måste leva upp till.
Vissa lever upp till kraven andra är tvingade att fuska för att klara dom.
Alla kostnader runt problem som kommer uppstå pga dessa krav får konsumenten betala.

Det har aldrig varit problem med bränslevärmaren i detta fallet. Problemet ligger i strömförsörjningen. Detta är inte så lätt att bara "fixa"
Programming måste utföras så att kraven efterlevs, Sverige är en liten marknad. Bilar utrustade med värmare är väldigt få. Prioriteringen väldigt låg.

Hade inte miljökrav varit ställda så hade bilen gått 100.000 mil , varit rostfri och frostfri hela vintern. Aldrig några problem. Verkligheten ser annorlunda ut.

Vad ska du göra åt saken? Gnäll dig till ett nytt batteri på garanti eller goodwill alt Köp ett eget ej ford men rätt spec. Fords batteri är kända för att vara dåliga och med den lilla laddningen som bjuds är det game over.

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Catling skrev:100% korrekt
Och detta finns pga miljöreglerna/ krav som biltillverkaren måste leva upp till.
Vissa lever upp till kraven andra är tvingade att fuska för att klara dom.
Alla kostnader runt problem som kommer uppstå pga dessa krav får konsumenten betala.

Det har aldrig varit problem med bränslevärmaren i detta fallet. Problemet ligger i strömförsörjningen. Detta är inte så lätt att bara "fixa"
Programming måste utföras så att kraven efterlevs, Sverige är en liten marknad. Bilar utrustade med värmare är väldigt få. Prioriteringen väldigt låg.

Hade inte miljökrav varit ställda så hade bilen gått 100.000 mil , varit rostfri och frostfri hela vintern. Aldrig några problem. Verkligheten ser annorlunda ut.

Vad ska du göra åt saken? Gnäll dig till ett nytt batteri på garanti eller goodwill alt Köp ett eget ej ford men rätt spec. Fords batteri är kända för att vara dåliga och med den lilla laddningen som bjuds är det game over.
Med dieselvärmare så skippar man kallstarter så det känns som dom tar ut varandra. Sen så funkar ju inte start/stop funktionen vilket ska reducera utsläppen så det borde vara högre prio på detta. Men säkert som du, skriver så är det för "få" som blir drabbade. Men man har ju en bil som inte funkar enligt spec så borde väl kunna reklamera bilen om dom inte kan fixa det efter tredje försöket. 🤔

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

En liten uppdatering av mitt problem, fick först en uppdatering av programvaran men fortfarande samma problem, sedan ett nytt batteri samt en helt ny värmare (uppgraderad modell). Funkade ett par månader (har inte använt värmaren jättemycket pga att det har varit för varmt) men den senare mpndade har jag använt den en hel del. Men i fredags så började den varna för låg spänningsnivå igen, blir så less på detta. Kan det vara att jag kör för korta sträckor. Batteriet lär väl vara anpassat för värmare? Ska ta kontakt med Helmia igen (blir 6:e gången jag lämnar in den) problemet nu är att garantin på bilen löpt ut men problemet började när jag fortfarande hade garanti kvar på bilen så det bör väl räknas från den tiden? Helmia har ju inte löst problemet kan man tycka.

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Vad länge eller långt kör du mellan starterna? Ser inte om du har skrivit detta förut.

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Catling skrev:Vad länge eller långt kör du mellan starterna? Ser inte om du har skrivit detta förut.
Värmaren går ca 20-30 min sen så har jag 1.5 mil till jobbet så ca 15-20 minuter åker jag bil.

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

ja, det är ju på gränsen. Brukar säga att om den går 30min ska man åka minst 30min.
kupe/motorvärmare med inbyggt batteriladdare kanske skulle vara nått?

Skriv svar