Problem med dieselvärmare på nyare Ford
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Det är ju just det som är problemet, att batterierna ger upp efter för många urladdningar och låg laddning vid minusgrader.Vispen74 skrev:Jaha, bytte batteri med frugans Focus som aldrig haft några som helst problem med bränslevärmaren eller andra batteri relaterade problem. Samma problem sedan dag 1. Mondeon batteri går dock klockrent i Focusen, så ska man tro Upplands Motors påstående så måste det batteriet plötsligt lagat sig själv, samtidigt som det andra batteriet gått sönder exakt samtidigt som jag satte ner det i Focusen.
Jag är så fed-up på detta. Det har helt förstört den härliga nybilskönslan i Mondeon att ha detta problem varje vinter, och en återförsäljare som bara skiter i det genom att skylla på batteriet.
Kör man bränslevärmaren så är tumregeln minst lika lång gångtid som körtid och nån längre körning i månaden. Kommer från tillverkarna av värmarna.
Din verkstad borde ladda ner senaste uppdateringen av styrningen till bränslevärmaren och laddningen av batteriet samt justera parametrarna som bestämmer hur lågt ner batteriet får ladda ur innan generatorn börjar ladda upp det igen.
Och givetvis ett nytt friskt batteri om det som sitter i visar lägre kapacitet.
Jag var själv in med samma fel tre gånger men min verkstad gav sig fan på att lösa problemet. Åk till en annan verkstad om du inte får den respons du vill ha.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Vispen74
- Veteran
- Inlägg: 330
- Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
- Ort: Stockholm
Tack, jag mailade just Upplands Motor om detta igen. Får se om det ger något denna gång, men jag är föga förväntade. Hur mycket orkar man bråka?davve d skrev:Det är ju just det som är problemet, att batterierna ger upp efter för många urladdningar och låg laddning vid minusgrader.
Kör man bränslevärmaren så är tumregeln minst lika lång gångtid som körtid och nån längre körning i månaden. Kommer från tillverkarna av värmarna.
Din verkstad borde ladda ner senaste uppdateringen av styrningen till bränslevärmaren och laddningen av batteriet samt justera parametrarna som bestämmer hur lågt ner batteriet får ladda ur innan generatorn börjar ladda upp det igen.
Och givetvis ett nytt friskt batteri om det som sitter i visar lägre kapacitet.
Jag var själv in med samma fel tre gånger men min verkstad gav sig fan på att lösa problemet. Åk till en annan verkstad om du inte får den respons du vill ha.
I mitt fall så går alltid bilen minst en timme efter varje enskild gång jag kört värmaren.
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Jag tycker inte det handlar om att bråka. Det är ju ett välkänt fenomen inom Fordkoncernen.Vispen74 skrev:Tack, jag mailade just Upplands Motor om detta igen. Får se om det ger något denna gång, men jag är föga förväntade. Hur mycket orkar man bråka?
I mitt fall så går alltid bilen minst en timme efter varje enskild gång jag kört värmaren.
Du kollar ju på en ny Edge så det ”lilla extra” vore ju verkligen på sin plats.
Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
VW har ett extrabatteri i bakluckan som försörjer bla bränslevärmaren.Nybbe79 skrev:Hade dieselvärmare i min förra VW CC och hade aldrig detta fel och det var en bil från 2013, man blir väldigt bakbunden som konsument när man bara får till svar att Ford håller på att ta fram en lösning på problemet..
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
100% korrektVispen74 skrev:Personligen är jag övertygad att problemet är helt relaterat till den "intelligenta" laddningen av batteriet på vissa modeller.
Och detta finns pga miljöreglerna/ krav som biltillverkaren måste leva upp till.
Vissa lever upp till kraven andra är tvingade att fuska för att klara dom.
Alla kostnader runt problem som kommer uppstå pga dessa krav får konsumenten betala.
Det har aldrig varit problem med bränslevärmaren i detta fallet. Problemet ligger i strömförsörjningen. Detta är inte så lätt att bara "fixa"
Programming måste utföras så att kraven efterlevs, Sverige är en liten marknad. Bilar utrustade med värmare är väldigt få. Prioriteringen väldigt låg.
Hade inte miljökrav varit ställda så hade bilen gått 100.000 mil , varit rostfri och frostfri hela vintern. Aldrig några problem. Verkligheten ser annorlunda ut.
Vad ska du göra åt saken? Gnäll dig till ett nytt batteri på garanti eller goodwill alt Köp ett eget ej ford men rätt spec. Fords batteri är kända för att vara dåliga och med den lilla laddningen som bjuds är det game over.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
- Namn: Robin Nyberg
- Kör: Ford Edge
- Ort: Karlskoga
Med dieselvärmare så skippar man kallstarter så det känns som dom tar ut varandra. Sen så funkar ju inte start/stop funktionen vilket ska reducera utsläppen så det borde vara högre prio på detta. Men säkert som du, skriver så är det för "få" som blir drabbade. Men man har ju en bil som inte funkar enligt spec så borde väl kunna reklamera bilen om dom inte kan fixa det efter tredje försöket.Catling skrev:100% korrekt
Och detta finns pga miljöreglerna/ krav som biltillverkaren måste leva upp till.
Vissa lever upp till kraven andra är tvingade att fuska för att klara dom.
Alla kostnader runt problem som kommer uppstå pga dessa krav får konsumenten betala.
Det har aldrig varit problem med bränslevärmaren i detta fallet. Problemet ligger i strömförsörjningen. Detta är inte så lätt att bara "fixa"
Programming måste utföras så att kraven efterlevs, Sverige är en liten marknad. Bilar utrustade med värmare är väldigt få. Prioriteringen väldigt låg.
Hade inte miljökrav varit ställda så hade bilen gått 100.000 mil , varit rostfri och frostfri hela vintern. Aldrig några problem. Verkligheten ser annorlunda ut.
Vad ska du göra åt saken? Gnäll dig till ett nytt batteri på garanti eller goodwill alt Köp ett eget ej ford men rätt spec. Fords batteri är kända för att vara dåliga och med den lilla laddningen som bjuds är det game over.
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
- Namn: Robin Nyberg
- Kör: Ford Edge
- Ort: Karlskoga
En liten uppdatering av mitt problem, fick först en uppdatering av programvaran men fortfarande samma problem, sedan ett nytt batteri samt en helt ny värmare (uppgraderad modell). Funkade ett par månader (har inte använt värmaren jättemycket pga att det har varit för varmt) men den senare mpndade har jag använt den en hel del. Men i fredags så började den varna för låg spänningsnivå igen, blir så less på detta. Kan det vara att jag kör för korta sträckor. Batteriet lär väl vara anpassat för värmare? Ska ta kontakt med Helmia igen (blir 6:e gången jag lämnar in den) problemet nu är att garantin på bilen löpt ut men problemet började när jag fortfarande hade garanti kvar på bilen så det bör väl räknas från den tiden? Helmia har ju inte löst problemet kan man tycka.
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Vad länge eller långt kör du mellan starterna? Ser inte om du har skrivit detta förut.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
ja, det är ju på gränsen. Brukar säga att om den går 30min ska man åka minst 30min.
kupe/motorvärmare med inbyggt batteriladdare kanske skulle vara nått?
kupe/motorvärmare med inbyggt batteriladdare kanske skulle vara nått?
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861