Problem med dieselvärmare på nyare Ford
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Jag tror också att stödladda batteriet är din bästa lösning baserat på din användning av värmaren. Du måste köra minst lika länge som värmaren gått.Nybbe79 skrev:Batteriladdare kanske är enda lösningen, ska ringa Helmia och kolla om dom har någon annan lösning.
Har du senaste uppdateringarna för värmare och batteriladdning? Om inte så be Fordverkstan greja det.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
- Namn: Robin Nyberg
- Kör: Ford Edge
- Ort: Karlskoga
Provade nu att starta Värmaren men den hoppade ej igång, mätte på batteriet och hade då 11.96 V. Antar att det är för lite, startade bilen och fick då 14,88 V så min lösning blir nog underhållsladdning, synd att dom inte kör med dubbla batterier som VW.davve d skrev:Jag tror också att stödladda batteriet är din bästa lösning baserat på din användning av värmaren. Du måste köra minst lika länge som värmaren gått.
Har du senaste uppdateringarna för värmare och batteriladdning? Om inte så be Fordverkstan greja det.
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Du skulle kunna ladda batteriet med en extern laddare te.x under kvällen ett tag framöver för att se om det löser problemet.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- mondeo
- Veteran
- Inlägg: 507
- Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
- Ort: Kramfors
Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.Vispen74 skrev:Nytt batteri i bilen var 3:e/4:e år håller värmaren igång och funktionell på dessa nya bilar. Vet ingen annan lösning. Läser på olika forum att fler en Ford verkar lida av samma sak.
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
- Golddigger
- Erfaren
- Inlägg: 38
- Blev medlem: sön jul 15, 2007 4:42 pm
- Namn: Joakim Norman
- Kör: Mondeo 2.0 TDCI 180 Business A AWD Kombi -16
- Ort: Tvärålund
Det hjälper inte. Spelar ingen roll att underhålls ladda, om bilen känner att det finns kräm i batteriet och förbrukar det istället till en viss nivå innan den börjar ladda igen.mondeo skrev:Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.
Har Defa motorvärmarepaket med deras laddare sen bilen var ny. Den laddas ca 2 tim varje dag under vinterhalvåret. Trots detta så har jag haft problem med strömmen till dieselvärmaren. Har haft in bilen ett flertal ggr pgr av detta.
Dom har uppdatera system och slutligen blev det ett nytt batteri efter ca 2,5 år.
Idag fungerar den bra och jag hoppas att uppdateringarna för hanteringen av generatorladdningen har löst problemet.
Känns inte kul om man måste byta batteri vartannat år för att kunna använda dieselvärmaren.
- Vispen74
- Veteran
- Inlägg: 330
- Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
- Namn: Thomas E
- Kör: Ford Focus Active
- Ort: Stockholm
Nja, kör 2 x 5 mil om totalt ca 2 timmar per dag, så batteriet bör ju hinna laddas. Hjälper inte.mondeo skrev:Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.
Instämmer @Golddigger ovan till 100%
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Killen har ju ett nytt batteri.....
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
-
- Nybörjare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån maj 03, 2021 3:15 pm
- Namn: Patrick w
- Kör: Ford Mondeo titanium AWD kombi - 16
- Ort: Nora
Re: Problem med dieselvärmare på nyare Ford
Hej. Startar denna tråd igen. Undrar hur det gått med allt? Har samma problem nämligen. Har en Mondeo -16 med nytt batteri som dessutom är större än original. (Monterat för 3 dagar sen och har stöd laddat det)
- Golddigger
- Erfaren
- Inlägg: 38
- Blev medlem: sön jul 15, 2007 4:42 pm
- Namn: Joakim Norman
- Kör: Mondeo 2.0 TDCI 180 Business A AWD Kombi -16
- Ort: Tvärålund
Re: Problem med dieselvärmare på nyare Ford
Har ingte haft nåt problem sedan batteribyte och uppdatering som skede för ca 2,5 år sedan.
-
- Legend
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
- Ort: Ljungbyhed
Re: Problem med dieselvärmare på nyare Ford
Testa att fimpa den lilla kabeln på minuspolen som går till smart charge , då laddar generatorn konstant 13,8-14.4 V , start stopp slutar att funka tack vare detta men det känns som man kan leva utan denna finessen , visar det sig att din bil/värmare funkar normalt 1-2 veckor efter denna "åtgärd" så är det smart charge systemet som strular , min 2011:a led av samma åkomma och alla batterirelaterade "åkommor" löstes med denna åtgärd , inga mjukvaur uppdateringar hjälpte och på MK4.5 har jag inte hittat var man kan ställa tröskel för laddning i varesig PCM eller BCMii.
-
- Veteran
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Ort: Vartofta
- Kontakt:
Re: Problem med dieselvärmare på nyare Ford
Jag testade detta på våran Edge, inte för att det är några problem med strömmen.. Provade för att slippa start/stopp. Då funkade inte värmaren, varnade för låg batterispänning.getsome skrev: ↑tis dec 14, 2021 11:34 amTesta att fimpa den lilla kabeln på minuspolen som går till smart charge , då laddar generatorn konstant 13,8-14.4 V , start stopp slutar att funka tack vare detta men det känns som man kan leva utan denna finessen , visar det sig att din bil/värmare funkar normalt 1-2 veckor efter denna "åtgärd" så är det smart charge systemet som strular , min 2011:a led av samma åkomma och alla batterirelaterade "åkommor" löstes med denna åtgärd , inga mjukvaur uppdateringar hjälpte och på MK4.5 har jag inte hittat var man kan ställa tröskel för laddning i varesig PCM eller BCMii.