Problem med dieselvärmare på nyare Ford

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Catling skrev:ja, det är ju på gränsen. Brukar säga att om den går 30min ska man åka minst 30min.
kupe/motorvärmare med inbyggt batteriladdare kanske skulle vara nått?
Batteriladdare kanske är enda lösningen, ska ringa Helmia och kolla om dom har någon annan lösning.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Nybbe79 skrev:Batteriladdare kanske är enda lösningen, ska ringa Helmia och kolla om dom har någon annan lösning.
Jag tror också att stödladda batteriet är din bästa lösning baserat på din användning av värmaren. Du måste köra minst lika länge som värmaren gått.

Har du senaste uppdateringarna för värmare och batteriladdning? Om inte så be Fordverkstan greja det.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

davve d skrev:Jag tror också att stödladda batteriet är din bästa lösning baserat på din användning av värmaren. Du måste köra minst lika länge som värmaren gått.

Har du senaste uppdateringarna för värmare och batteriladdning? Om inte så be Fordverkstan greja det.
Provade nu att starta Värmaren men den hoppade ej igång, mätte på batteriet och hade då 11.96 V. Antar att det är för lite, startade bilen och fick då 14,88 V så min lösning blir nog underhållsladdning, synd att dom inte kör med dubbla batterier som VW.

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Du skulle kunna ladda batteriet med en extern laddare te.x under kvällen ett tag framöver för att se om det löser problemet.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Nytt batteri i bilen var 3:e/4:e år håller värmaren igång och funktionell på dessa nya bilar. Vet ingen annan lösning. Läser på olika forum att fler en Ford verkar lida av samma sak.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Inlägg: 507
Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Ort: Kramfors

Inlägg av mondeo »

Vispen74 skrev:Nytt batteri i bilen var 3:e/4:e år håller värmaren igång och funktionell på dessa nya bilar. Vet ingen annan lösning. Läser på olika forum att fler en Ford verkar lida av samma sak.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.

Användarvisningsbild
Golddigger
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: sön jul 15, 2007 4:42 pm
Namn: Joakim Norman
Kör: Mondeo 2.0 TDCI 180 Business A AWD Kombi -16
Ort: Tvärålund

Inlägg av Golddigger »

mondeo skrev:Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.
Det hjälper inte. Spelar ingen roll att underhålls ladda, om bilen känner att det finns kräm i batteriet och förbrukar det istället till en viss nivå innan den börjar ladda igen.
Har Defa motorvärmarepaket med deras laddare sen bilen var ny. Den laddas ca 2 tim varje dag under vinterhalvåret. Trots detta så har jag haft problem med strömmen till dieselvärmaren. Har haft in bilen ett flertal ggr pgr av detta.
Dom har uppdatera system och slutligen blev det ett nytt batteri efter ca 2,5 år.

Idag fungerar den bra och jag hoppas att uppdateringarna för hanteringen av generatorladdningen har löst problemet.

Känns inte kul om man måste byta batteri vartannat år för att kunna använda dieselvärmaren.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

mondeo skrev:Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.
Nja, kör 2 x 5 mil om totalt ca 2 timmar per dag, så batteriet bör ju hinna laddas. Hjälper inte.

Instämmer @Golddigger ovan till 100%

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Killen har ju ett nytt batteri.....

Parik
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: mån maj 03, 2021 3:15 pm
Namn: Patrick w
Kör: Ford Mondeo titanium AWD kombi - 16
Ort: Nora

Re: Problem med dieselvärmare på nyare Ford

Inlägg av Parik »

Hej. Startar denna tråd igen. Undrar hur det gått med allt? Har samma problem nämligen. Har en Mondeo -16 med nytt batteri som dessutom är större än original. (Monterat för 3 dagar sen och har stöd laddat det)

Användarvisningsbild
Golddigger
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: sön jul 15, 2007 4:42 pm
Namn: Joakim Norman
Kör: Mondeo 2.0 TDCI 180 Business A AWD Kombi -16
Ort: Tvärålund

Re: Problem med dieselvärmare på nyare Ford

Inlägg av Golddigger »

Har ingte haft nåt problem sedan batteribyte och uppdatering som skede för ca 2,5 år sedan.

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem med dieselvärmare på nyare Ford

Inlägg av getsome »

Testa att fimpa den lilla kabeln på minuspolen som går till smart charge , då laddar generatorn konstant 13,8-14.4 V , start stopp slutar att funka tack vare detta men det känns som man kan leva utan denna finessen , visar det sig att din bil/värmare funkar normalt 1-2 veckor efter denna "åtgärd" så är det smart charge systemet som strular , min 2011:a led av samma åkomma och alla batterirelaterade "åkommor" löstes med denna åtgärd , inga mjukvaur uppdateringar hjälpte och på MK4.5 har jag inte hittat var man kan ställa tröskel för laddning i varesig PCM eller BCMii.

Tomas_vartofta
Veteran
Inlägg: 232
Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Ort: Vartofta
Kontakt:

Re: Problem med dieselvärmare på nyare Ford

Inlägg av Tomas_vartofta »

getsome skrev:
tis dec 14, 2021 11:34 am
Testa att fimpa den lilla kabeln på minuspolen som går till smart charge , då laddar generatorn konstant 13,8-14.4 V , start stopp slutar att funka tack vare detta men det känns som man kan leva utan denna finessen , visar det sig att din bil/värmare funkar normalt 1-2 veckor efter denna "åtgärd" så är det smart charge systemet som strular , min 2011:a led av samma åkomma och alla batterirelaterade "åkommor" löstes med denna åtgärd , inga mjukvaur uppdateringar hjälpte och på MK4.5 har jag inte hittat var man kan ställa tröskel för laddning i varesig PCM eller BCMii.
Jag testade detta på våran Edge, inte för att det är några problem med strömmen.. Provade för att slippa start/stopp. Då funkade inte värmaren, varnade för låg batterispänning.

Skriv svar