Problem med dieselvärmare på nyare Ford

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Problem med dieselvärmare på nyare Ford

Inlägg av Nybbe79 »

Har en Ford Edge - 17 som dieselvärmaren inte startar på (varnar för låg laddningsstatus), hade inne bilen igår hos Helmia på ett annat ärende men bad dom kolla på värmaren, fick till svar att detta är ett känt fel men Ford håller på att försöka få fram en lösning. Hur många här har samma problem med sina nyare Fordar. Känns som att problemet har funnits några år bakåt och jag köper inte det svaret jag fick att dom håller på att försöker hitta en lösning.
Tack på förhand..

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

Många som har det problemet, finns ett antal trådar ang detta.

Några år är väl att ta i, mig veterligen så har detta pågått i lite över ett år och i början och fram till för några månader sedan så trodde man att det berodde på att lagerbilar hade det här problemet pga att de stått för länge då bilar som kommit raka vägen från tillverkning ut till kund i det stora hela inte alls haft samma problem

Köp det eller ej, men det är sanningen. En sån här lösning hittar man inte på i en handvändning och när man väl gjort så ska det testas för att se ifall det gör nån skillnad så man inte bara skickar ut en återkallelse för att fixa det snabbt, tar in bilarna och så visar det sig att det inte hjälpte. Hur nöjda är kunderna då?
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Bruno skrev:Många som har det problemet, finns ett antal trådar ang detta.

Några år är väl att ta i, mig veterligen så har detta pågått i lite över ett år och i början och fram till för några månader sedan så trodde man att det berodde på att lagerbilar hade det här problemet pga att de stått för länge då bilar som kommit raka vägen från tillverkning ut till kund i det stora hela inte alls haft samma problem

Köp det eller ej, men det är sanningen. En sån här lösning hittar man inte på i en handvändning och när man väl gjort så ska det testas för att se ifall det gör nån skillnad så man inte bara skickar ut en återkallelse för att fixa det snabbt, tar in bilarna och så visar det sig att det inte hjälpte. Hur nöjda är kunderna då?
Må så vara fallet, men att inte hitta en lösning på problemet som har funnits ca 1 år tillbaka samt fortsätter på nya bilar tycker jag är uselt, dieselvärmare är ju inte direkt något nytt på marknaden men ett tillbehör som många uppskattar. Enligt Helmia så har flera nya transiter haft samma fel så att det bara är lagerbilar som haft felet stämmer inte.

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Bruno skrev:Många som har det problemet, finns ett antal trådar ang detta.

Några år är väl att ta i, mig veterligen så har detta pågått i lite över ett år och i början och fram till för några månader sedan så trodde man att det berodde på att lagerbilar hade det här problemet pga att de stått för länge då bilar som kommit raka vägen från tillverkning ut till kund i det stora hela inte alls haft samma problem

Köp det eller ej, men det är sanningen. En sån här lösning hittar man inte på i en handvändning och när man väl gjort så ska det testas för att se ifall det gör nån skillnad så man inte bara skickar ut en återkallelse för att fixa det snabbt, tar in bilarna och så visar det sig att det inte hjälpte. Hur nöjda är kunderna då?
Sen är jag väldigt tacksam med din input som jobbar på Ford så får du reda på något så får du gärna höra av dig :)

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

Transiter har vi inte alls haft de problemen med så det kan jag inte svara på..

Min bil fyllde 1 år för nån dag sen, aldrig haft några problem med värmaren och den stod byggdes lite drygt 10 månader innan jag köpte den. Nu har den ju inte stått på samma plats i 10 månader, men ändå

Farsans är byggd i augusti -16 och hans har heller aldrig strulat så det är därför det är så svårt att lokalisera felet då det bara drabbar vissa bilar och byggdatum inte verkar ha nånting med saken att göra

Men absolut, jag hör av mig om jag skulle höra nåt nytt
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Bruno skrev:Transiter har vi inte alls haft de problemen med så det kan jag inte svara på..

Min bil fyllde 1 år för nån dag sen, aldrig haft några problem med värmaren och den stod byggdes lite drygt 10 månader innan jag köpte den. Nu har den ju inte stått på samma plats i 10 månader, men ändå

Farsans är byggd i augusti -16 och hans har heller aldrig strulat så det är därför det är så svårt att lokalisera felet då det bara drabbar vissa bilar och byggdatum inte verkar ha nånting med saken att göra

Men absolut, jag hör av mig om jag skulle höra nåt nytt
Kanon 👍🏻
Det som är, konstigt är att felet kommer och går, förstår att felsokningen på ett sådant fel inte är lätt. Hela förra veckan så funkade inte värmaren, även när mekanikern kopplade på batteriladdaren så funkade den inte, men hela denna vecka har den funkat kanon. Får hoppas på att en lösning hittas inom en snar framtid. Tänker även på att andrahandsvärdet lär sjunka en hel del om man ska sälja den med en defekt värmare...

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Precis så uppför sig min 2015 värmare med, som gjorde batteri byte 2016 pga detta. Ford hävdar nu igen batteriet, men bjuder inte på ett nytt denna gång. När jag vinner på lotto ska jag byta, så får vi se om så är fallet.

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Vispen74 skrev:Precis så uppför sig min 2015 värmare med, som gjorde batteri byte 2016 pga detta. Ford hävdar nu igen batteriet, men bjuder inte på ett nytt denna gång. När jag vinner på lotto ska jag byta, så får vi se om så är fallet.
Det är lite min oro att garantin ska gå ut, eftersom ingen lösning har hittats på så lång tid så undrar jag hur länge dom kan få hålla på. Vad har man för rättigheter som konsument 🤔 jag får nog läsa på lite

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Exakt. Batteriet är det bara 2 års garanti på. Vad hjälper den 5-åriga garantin på bilen så länge de pekar på batteriet...
Jag hade inskrivet på serviceordern att felsöka värmaren som garanti, men efter att de hotat med att åka på 1500kr I avgift om batteriet visar sig dåligt så lyckades de övertala mig att inte rota vidare i problemet. Om jag däremot betalar 3500kr så jag är säker på att batteriet är 100% ok och nytt kan jag stå på mig.

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Vispen74 skrev:Exakt. Batteriet är det bara 2 års garanti på. Vad hjälper den 5-åriga garantin på bilen så länge de pekar på batteriet... Bild
Jag hade inskrivet på serviceordern att felsöka värmaren som garanti, men efter att de hotat med att åka på 1500kr I avgift om batteriet visar sig dåligt så lyckades de övertala mig att inte rota vidare i problemet. Om jag däremot betalar 3500kr så jag är säker på att batteriet är 100% ok pch nytt kan jag stå på mig.
Låter ju helt sjukt, dom ska väl hitta och åtgärda felet. Dom får ju inte bara byta ut komponenter som inte är trasiga bara för att testa sen får du stå för kostnaden 🤔

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

Där kan jag personligen känna lite att ÅF inte ställer upp för dig som kund. Nu är det kanske inte min plats eller rätt att säga detta då jag inte jobbar hos den ÅF, men jag hade nog försökt att göra nåt bättre där än att strängt hävda felsökningsavgifter osv. Är du kund hos de och varit inne för samma fel flera gånger så kan man försöka va lite snäll tycker jag, men det är kanske bara jag
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

Dingen
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jan 20, 2017 10:29 am
Namn: Jörgen Olsson
Kör: Ford Edge -16 och Fiesta tdci -10
Ort: Vansbro

Inlägg av Dingen »

Har samma fel på min Edge och 2st Edge:ar till i byn.
Framrutevärmaren strejkar också när detta fel uppstår.
Skulle få nytt batteri på garantin men givetvis uppstår ej felet just när jag lämnar in bilen och då kan de inte byta batteri eftersom det funkar när dom gör sina tester.

Nybbe79
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: ons nov 29, 2017 6:50 pm
Namn: Robin Nyberg
Kör: Ford Edge
Ort: Karlskoga

Inlägg av Nybbe79 »

Dingen skrev:Har samma fel på min Edge och 2st Edge:ar till i byn.
Framrutevärmaren strejkar också när detta fel uppstår.
Skulle få nytt batteri på garantin men givetvis uppstår ej felet just när jag lämnar in bilen och då kan de inte byta batteri eftersom det funkar när dom gör sina tester.
Exakt samma för mig ned framrutevärmaren, så typiskt att felet inte uppstår när dom provar. För mig kopplade dom på en batteriladdare men värmaren hoppade ändå inte igång. Tror tyvärr inte problemet ligger i batteriet, är nog ett allvarligare fel. Helt sjukt att dom inte hittar någon lösning på det, vad blir det om man vill sälja bilen med en icke fungerande värmare... Inget jag hade köpt för det :(

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Nybbe79 skrev:Exakt samma för mig ned framrutevärmaren, så typiskt att felet inte uppstår när dom provar. För mig kopplade dom på en batteriladdare men värmaren hoppade ändå inte igång. Tror tyvärr inte problemet ligger i batteriet, är nog ett allvarligare fel. Helt sjukt att dom inte hittar någon lösning på det, vad blir det om man vill sälja bilen med en icke fungerande värmare... Inget jag hade köpt för det :(
När systemet indikerar för låg batterispänning så fungerar inte bränslevärmare, framrutevärmare och start/stop.

Min Mondeo hade likadana problem som er andra förra vintern. Jag fick batteriet utbytt och en uppdatering av programvaran för bränslevärmaren och parametrarna för batterispänning/laddning justerade.

Har fungerart kladerfritt sedan dess.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 330
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Jaha, bytte batteri med frugans Focus som aldrig haft några som helst problem med bränslevärmaren eller andra batteri relaterade problem. Samma problem sedan dag 1. Mondeon batteri går dock klockrent i Focusen, så ska man tro denna verkstadskillens påstående så måste det batteriet plötsligt lagat sig själv, samtidigt som det andra batteriet gått sönder exakt samtidigt som jag satte ner det i Focusen.
Jag är så fed-up på detta. Det har helt förstört den härliga nybilskönslan i Mondeon att ha detta problem varje vinter, och en återförsäljare som bara skiter i det genom att skylla på batteriet.

Skriv svar