Sida 3 av 3

Postat: tor dec 26, 2019 12:39 pm
av Nybbe79
Catling skrev:ja, det är ju på gränsen. Brukar säga att om den går 30min ska man åka minst 30min.
kupe/motorvärmare med inbyggt batteriladdare kanske skulle vara nått?
Batteriladdare kanske är enda lösningen, ska ringa Helmia och kolla om dom har någon annan lösning.

Postat: tor dec 26, 2019 1:06 pm
av davve d
Nybbe79 skrev:Batteriladdare kanske är enda lösningen, ska ringa Helmia och kolla om dom har någon annan lösning.
Jag tror också att stödladda batteriet är din bästa lösning baserat på din användning av värmaren. Du måste köra minst lika länge som värmaren gått.

Har du senaste uppdateringarna för värmare och batteriladdning? Om inte så be Fordverkstan greja det.

Postat: fre dec 27, 2019 12:03 pm
av Nybbe79
davve d skrev:Jag tror också att stödladda batteriet är din bästa lösning baserat på din användning av värmaren. Du måste köra minst lika länge som värmaren gått.

Har du senaste uppdateringarna för värmare och batteriladdning? Om inte så be Fordverkstan greja det.
Provade nu att starta Värmaren men den hoppade ej igång, mätte på batteriet och hade då 11.96 V. Antar att det är för lite, startade bilen och fick då 14,88 V så min lösning blir nog underhållsladdning, synd att dom inte kör med dubbla batterier som VW.

Postat: lör dec 28, 2019 9:36 pm
av Catling
Du skulle kunna ladda batteriet med en extern laddare te.x under kvällen ett tag framöver för att se om det löser problemet.

Postat: tis dec 31, 2019 10:16 am
av Vispen74
Nytt batteri i bilen var 3:e/4:e år håller värmaren igång och funktionell på dessa nya bilar. Vet ingen annan lösning. Läser på olika forum att fler en Ford verkar lida av samma sak.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Postat: ons jan 01, 2020 5:39 pm
av mondeo
Vispen74 skrev:Nytt batteri i bilen var 3:e/4:e år håller värmaren igång och funktionell på dessa nya bilar. Vet ingen annan lösning. Läser på olika forum att fler en Ford verkar lida av samma sak.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.

Postat: ons jan 01, 2020 10:44 pm
av Golddigger
mondeo skrev:Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.
Det hjälper inte. Spelar ingen roll att underhålls ladda, om bilen känner att det finns kräm i batteriet och förbrukar det istället till en viss nivå innan den börjar ladda igen.
Har Defa motorvärmarepaket med deras laddare sen bilen var ny. Den laddas ca 2 tim varje dag under vinterhalvåret. Trots detta så har jag haft problem med strömmen till dieselvärmaren. Har haft in bilen ett flertal ggr pgr av detta.
Dom har uppdatera system och slutligen blev det ett nytt batteri efter ca 2,5 år.

Idag fungerar den bra och jag hoppas att uppdateringarna för hanteringen av generatorladdningen har löst problemet.

Känns inte kul om man måste byta batteri vartannat år för att kunna använda dieselvärmaren.

Postat: ons jan 01, 2020 11:28 pm
av Vispen74
mondeo skrev:Att underhålla batteriet är en bra mycket billigare lösning. Sköter man batteriet och håller det laddat, så håller det betydligt längre än 3-4 år. Att installera en fast underhållsladdare är alltså lösningen vid korta körsträckor.
Nja, kör 2 x 5 mil om totalt ca 2 timmar per dag, så batteriet bör ju hinna laddas. Hjälper inte.

Instämmer @Golddigger ovan till 100%

Postat: lör jan 04, 2020 10:53 am
av Catling
Killen har ju ett nytt batteri.....