Matchning Pinto EFI topp och insug.

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Pär68
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 21, 2018 2:44 pm
Namn: Pär Håkansson
Kör: Capri 2,0S -81 & Consul GT 3000 Coupé -75
Ort: Skegrie

Matchning Pinto EFI topp och insug.

Inlägg av Pär68 »

Ska modernisera min Capri 2,0S -81 med en Pinto EFI motor från en Sierra -87.
Någon som vet ifall man ska/behöver bekymra sig om originalmatchningen av insugsportarna mellan topp och insug (se bifogade bilder)? Är det av betydelse, eller det flödar okay som det är?
Ska inte bli mer racingmotor än:
Helrenoverad topp, planad 0,15mm.
Kamaxelkit KCFR34K från Kent.
Extraktorgrenrör.

Tacksam för svar.
Bilagor
Pinto EFI topp.jpg
Pinto EFI insug.jpg

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 958
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

planad 0.15 mm? inte 1.5 mm ? 1 mm brukar nästan va standard på pinto. 0.15 är ju bara en riktplaning.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Pär68
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 21, 2018 2:44 pm
Namn: Pär Håkansson
Kör: Capri 2,0S -81 & Consul GT 3000 Coupé -75
Ort: Skegrie

Inlägg av Pär68 »

En planing på endast 0,15mm är gjord, för att få en fräch och plan yta. Ville inte ta mera, om man senare får för sig att överladda:-)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10117
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det flödar OK som det är, däruppe vid spridarna är det ändå ingen luft som passerar.

Kompressionen är 9.2:1 utan katalysator, med kat ungefär 8.5:1.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Pär68
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 21, 2018 2:44 pm
Namn: Pär Håkansson
Kör: Capri 2,0S -81 & Consul GT 3000 Coupé -75
Ort: Skegrie

Inlägg av Pär68 »

Tack för svar.

Är inte ämnat att bli någon racer (överladdning är inte aktuellt i nuläget). Är mest ute efter att "modernisera" från förgasare, brytare, kondensator, m.m. och att slippa pumpa på gasen och gnugga startmotor när den stått några dagar.

Befintlig originalmotor fungerar okay, men skulle i sedvanlig ordning behöva en ny kam eftersom några av nockarna inte har full höjd längre. En renovering av förgasaren hade nog inte heller skadat. Den är dock snäll vad det gäller bränsleförbrukningen (0,78l/mil på långtur med gamla 4 växlade lådan), så det får man hoppas nya motorn med 5-växlat kan matcha http://www.fordclubsweden.se/img/forum/ ... /smile.gif

Skriv svar