Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Kör: ford taunus 2,0l 75
Ort: katrineholm

Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Inlägg av snus900704 »

Nu är det som så att jag har börjat bygga om bakvagnen på taunusen . Tänkte göra det lätt för mig och använda taunusen undre bärarmar så så långt allt väl .men problemet är dom över länkarna som inte går fästa på samma ställe på volvo axeln som på taunus axeln som sitter i klumpen.
Tanken var som så att sätta en länk i volvo axelns övre ögla vid klumpen och en rak axel framåt i ett nytt fäste.
Och sedan använda Volvons panhard som sedan står för stabiliteten. kommer Det att funka och hålla? Jag har även funderat på en wattlänk men tror dock att det blir lite för trångt med avgassystemet då. Någon som har en bättre lösning på detta ?

Tags:

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Kör: ford taunus 2,0l 75
Ort: katrineholm

Inlägg av snus900704 »

Ingen som gjort något liknande? Vill inte ha 4 länk då jag vill ha kvar baksätet. Funderar även på om man kan få dit dom övre fästena. Går det att Svetsa i gjutjärnet eller ska man svetsa dit en båge som man fäster i axelröret på båda sidorna :banghead:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker själv att en av de bästa lösningarna med Volvoaxel är torque arm eller momentarm.

Då använder man en "stege" i mitten, som fästs i både övre och undre fästet mitt på/ klumpen (om axeln kommer från 740/940 eller sen 240) . Sedan är det infäst i en balk i kardantunneln, ungefär i höjd med stödlagret. Den infästningen måste både kunna vinklas uppåt/nedåt, vridas i sidled och röra sig framåt/bakåt. Bäst brukar vara att använda en kort pendel:

Bild

Bakaxeldelar med flera säljer mittenstag man kan bygga av. Kombinera med panhardstag och original undre bärarmar så har man en upphängning som funkar bra allround, och tar väldigt lite plats.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Intressant :). Funderar; kan man använda vantskruv likt "stegens" nedre led även på de yttre/nedre länkarmarna på en landsvägsbil eller faller det på besiktningen? Och godkänns MIG-svets på länkarmarna eller krävs TIG för att svetsa på förskruvningen nertill/baktill på "stegen"?

Jag har iofs ett par hemsmidda starkare undre/yttre länkarmar av 4-kantrör (rörbussningar dragna igenom rörändarna, inga länkhuvuden) svetsade med MIG för Volvo 164´s bakaxel som varit i problemfritt bruk många år hos den byggaren/ägaren men på den tiden fick ju respektive stationschef bedöma friare utifrån sunt förnuft, syns ju mera regelstyrt idag.

Kort apropå: får man fortfarande korta in en framvagnsbalk? Jag minns det kunde godkännas förr, iaf. Iofs var det på någon hotrod och tror det var Commodore-balk, jag tänker på Volvo 700 till min 17M.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går bra att bygga nedre länkarmar med höger/vänstergänga men det gäller ju att de är tillräckligt grova och i rätt kvalitet, förstås - att använda vantskruv från byggbranschen är sällan så bra. Att svetsa med MIG/MAG är helt okej bara det är korrekt utfört.

Det går också att korta/smalna av en framvagnsbalk men det gäller att ordna en styrväxel som är lika mycket smalare så man inte får massa bump steer.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tack för ett utförligt svar, Gustaf. :thumb:

Då har jag lite mer att gå på. Tillvägagångssättet för att korta framvagnen har jag "gör så här" om i nån/några gamla tidningsartiklar om hotrodbygge btw (A-Ford om minnet stämmer), där började man med att svetsa på styröglor för ett rör att löpa i för att hålla bitarna i våg när det kapats isär, tycks som en bra början. Som extra garant svetsades ett plattjärn över skarven när den var helsvetsad. Ja, styrväxlar finns det ju lite att välja på antar jag (Saab 99, Volvo 240 och Opel Ascona A på lager beroende på om det ska förbli framstyrning eller placeras bakom för att behålla originalplacering) och fundera kring. Volvo 300-serie har sagts passa bra till Volvo 140-framvagn, något smalare spårvidd (132 cm har jag för mig) på 17M P3. Men åter till ämnet ;).

Jo, visst är det livsviktigt att göra rätt med när det kommer till sånt som hjulupphängningar. Jag var inne på båtutrustning (till segelbommar och dylikt) för nog stadiga prylar när det gäller vantskruv om det godkänns som alternativ till original länkarmar. Med tanke på hur klent tilltagna de är på Taunus bakaxelupphängning borde väl något i rätt dimensioner avsett för de brytningar såna som används på båtar hålla gott nog för en TC även med lite sladdkast på vinterföre - tänker jag?

Menar, rätt uppsatt och som sagt gärna kompletterat med ett tvärgående Panhard-stag bör de ju hålla varandra i schack från att avvika just nåt ur riktning och bara det håller kan det nog inte bli sämre styrsel - Taunus har väl annars nåt skräprekord i originalutförande i det avseendet med övre länkarmarna beräknade för att vridas omåttligt bara för att inte slita sönder bussningarna (till slut sker det ändå), speciellt på de första åren innan krängningshämmare började monteras... och då är ju jag nästan totalt lojal för TC-familjen :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag rekommenderar att man använder skruvar i känt material...

Ett stag på en båt ser ju bara dragkrafter, ingen risk för knäckning. Värt att ha i åtanke.

K-länk som Taunusen har ger inbyggda brytningar, den fungerar inte alls utan mjuka bussningar och/eller stag som kan flexa. Det är exakt samma problem på alla bilar med den typen av upphängning, bara mer eller mindre uttalat.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Kör: ford taunus 2,0l 75
Ort: katrineholm

Inlägg av snus900704 »

Vill tacka för svar �� liten fundering till är om man nu skulle använda moment arm. hur står den pall för en ford 302a. tycker det känns som pendeln blir lite av en svaglänk om det är lite vrid i maskin? eller är det bara jag som tycker det ser ut som en svag konstruktion ?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bygger man den i korrekt material och dimensioner är det inga problem.

Jag vet av bilar som kör med den konstruktionen i kompressormotorer med säkert 1000 Nm...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Kör: ford taunus 2,0l 75
Ort: katrineholm

Inlägg av snus900704 »

Okej tackar för svar :) hur är det med längderna på övre "stegen" och dom undre länkarmarna tänker så att det inte blir brytningar eĺler fel någonstans

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bygger man med momentarm så är förhållandet mellan momentarmen och undre stagen inte helt kritiskt, eftersom momentarmen kan ta upp viss förskjutning framåt/bakåt.

En längre momentarm ger lite mindre belastning på karossen, så oftast låter man den vara längre än de undre stagen.

Den momentarm som Bakaxeldelar säljer har en längd som funkar rätt bra, det är ju enkelt att använda den.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Kör: ford taunus 2,0l 75
Ort: katrineholm

Inlägg av snus900704 »

okej det var det jag ville höra tack för ett bra svar :) Gustav

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Kör: ford taunus 2,0l 75
Ort: katrineholm

Inlägg av snus900704 »

Typ så här får jag till momentarmen på taunusen som det ser ut så blir det övre staget mycket kortare än det under detta är pga plats brist. kan man böja till det undre staget vid bakaxeln utan att det blir för svagt?
Bilagor
20190906_161756.jpg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går att göra så men sätt stöttor mellan de övre delarna och de undre, så du får slutna trianglar överallt.

Beroende på vilka dimensioner du väljer så kan man också behöva göra främre delen (den som blir ett "ensamt" stag) högre för att det ska klara krafterna.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Kör: ford taunus 2,0l 75
Ort: katrineholm

Inlägg av snus900704 »

Anledningen till att jag ville vinkla det undre staget var för att få det övre staget lite längre.det undre staget går inte att få högre upp utan att man tar bort baksätet . Matrialet jag tänkte använda är 30x3mm hydral rör som är normaliserat

Skriv svar