Motorolja i bromsvätskan
-
- Nybörjare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön nov 17, 2019 3:35 pm
- Namn: Kim W
- Kör: Ford Kuga
- Ort: Linköping
Motorolja i bromsvätskan
Min svärfar skulle fylla på vår Kuga med motorolja och snurrade till det rejält med att hälla motorolja i behållaren! Så fort vi upptäckte det så tog vi en medicinspruta som småbarn brukar ha och sög upp allt som låg i främre delen av behållaren. Längst bak når vi inte riktigt. Vad tror ni? Katastrof?
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Bättre för sent än aldrig, väl
. Aldrig fel med information att lägga på minnet (ingen kan veta allt från början). Kan tilläggas att fenomenet gäller förstås även bensin som i egenskap av ett petroleumdestillat från olja gör samma sak med naturgummibaserade material - så se till att kolla ev reservdunk i bagaget så den är ordentligt åtskruvad och säkrad, jag förstörde en gång en felfri bagagegolvmatta så
i rena brådskan - den blev just porös och tappade formen rejält. Tyvärr görs inte tätningarna i bromssystemen av samma resistenta syntetmaterial som de i bensintankarna, vilket nog handlar lika mycket om att de ska kunna dra åt sig av bromsvätskan för att hålla sig fräscha som om högre tillverkningskostnad.
Vill man få gammalt bilgummi typ bromstätningar att hålla bättre i långtidsförvaring utan att torka sönder kan man "lägga in" det i burkar med bromsvätska har det skrivits i nån bilhobbytidning en gång. Detta bör förstås absolut inte göras med detaljer typ dörrlister som ska senare ska vara i kontakt med lackerade ytor eftersom glykoleterbaserade bromsvätskor löser upp lacker illa kvickt och öht stimulerar rostbildning i kontakt med vatten (varför det också är så viktigt att dränera bromsarna med några års mellanrum då vätskan tar upp vatten ur luften), men det vet nog de flesta som hänger här
. Detta är dock inget problem med silikonbaserade bromsvätskor, men det är en helt annan soppa med sina egna nackdelar att förklara en annan gång.


Vill man få gammalt bilgummi typ bromstätningar att hålla bättre i långtidsförvaring utan att torka sönder kan man "lägga in" det i burkar med bromsvätska har det skrivits i nån bilhobbytidning en gång. Detta bör förstås absolut inte göras med detaljer typ dörrlister som ska senare ska vara i kontakt med lackerade ytor eftersom glykoleterbaserade bromsvätskor löser upp lacker illa kvickt och öht stimulerar rostbildning i kontakt med vatten (varför det också är så viktigt att dränera bromsarna med några års mellanrum då vätskan tar upp vatten ur luften), men det vet nog de flesta som hänger här

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
