Bromsvätskor

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Bromsvätskor

Inlägg av Anglofilen »

Hello Ford-lovers

Tillverkar nya ledningar/slangar, en kemiskt ren renoverad huvudcylinder från 2,8 och nya bromsmojar vid hjulen så ingen risk för kontaminering men är det värt att byta till silikonbaserad bromsvätska?

Varför? Har hört att den inte suger åt sig kondens, tål värme lite bättre och jag är en sån som "använder" (inte misshandlar) min blå Sötnos. Nån som testat på gammal bil med nya komponenter?

Ha det gött

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5466
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Anglofilen skrev:Hello Ford-lovers

Tillverkar nya ledningar/slangar, en kemiskt ren renoverad huvudcylinder från 2,8 och nya bromsmojar vid hjulen så ingen risk för kontaminering men är det värt att byta till silikonbaserad bromsvätska?

Varför? Har hört att den inte suger åt sig kondens, tål värme lite bättre och jag är en sån som "använder" (inte misshandlar) min blå Sötnos. Nån som testat på gammal bil med nya komponenter?

Ha det gött
Vet inte om jag bara har haft otur men den enda gången jag har hållt på med silikonbaserad bromsvätska så tyckte jag att det blev väldigt konstig känsla i pedalen. Väldigt svampigt och allmänt tråkig, var iofs på en MC så det fungerar säkert bättre på en bil. :)

En bra DOT 5.1 bromsvätska kanske lämpar sig bättre för dig vid inspirerad körning?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag har inte provat själv men minns en tidningstest där det byttes till silikonbromsvätska i en Jeep Cherokee 80-90-tal nånstans (den första nya i Chryslers regi). Deras utlåtande om svampighet var ungefär detsamma, så det spelar nog ingen roll vilket fordon det gäller (systemets volym etc). Ägaren tyckte att det förstörde känslan så mycket att han bytte tillbaka... Bromsverkan ska däremot inte påverkas utan det är visst mest bara en subjektiv upplevelse som förstås stör lite.

Japp, silikonsoppan är fuktsäker :). Med vanlig glykoleterbaserad bromsvätska bör man helst lufta en gång om året även om det inte känns fjädrande eller att pedalen tar djupt, för att säkra att det inte blir rost i hjulcylindrarna eftersom vattnet samlas i systemets ytterändar. På ett år blir det nån fingerborg i vårt klimat, men redan det kan starta rost då vätskans kemi driver på processen och vattnet kan koka när bromsarna hettas upp och därmed påverka bromsverkan redan i små mängder. Därför är rekommendationen att inte ens använda förpackningar som öppnades för mer än nån vecka sen. Men bra att spara för att kemiskt kläcka färg med (obs. rostbefrämjande, så helst då till demonterade plast- och gummidetaljer om det är bildelar). Lär också vara bra att lägga in gummidetaljer typ o-ringar och sånt som ska långsparas för framtiden i en burk med bromsvätska har det sagts, då håller de sig fräschare än lufttorkande i en påse.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Hallå Rickard och Hasse och tack för input, det där med "svampighet" i samband med silikonbaserad bromsvätska har jag inte hört tidigare, ska absolut kolla vidare i ämnet.
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tja Peter och väl bekomme!:cool: (btw, lycka till med garagejakten :starter:)

Tycks som att det har sina uppenbara nackdelar och rent av risker om man gör fel med silikonbromsvätska (kvalitet DOT 5) pratas det om bl a här: https://e9coupe.com/forum/threads/silic ... ons.29218/

Ett sammandrag utav vad som sägs där plus några egna parenteser -

Bland det viktigaste att tänka på är att om det hälls i ett system som tidigare innehållit glykolbaserad bromsvätska men inte gjorts kemiskt rent (syns ju knappt görligt då porerna i materialen suger upp vätskan, särskilt gummipackningar och -slangar) så kommer det att bildas gucka som inte går att få bort utan bildar en beläggning som försämrar eller i värsta fall leder till förlorad bromsverkan. Motsatt kan det straffa sig att byta till glykolbaserat i system som levererats med silikonbaserad.

Bäst alltså att (som Peter) bara överväga det när man byter hela systemet. Silikonbromsvätskan binder åt sig luft lättare än glykolbromsvätskan när den omskakas så den blir grumlig som om kolsyrad och bör därför lämnas att stilla sig i förpackningen minst en timme efter transport innan man fyller på den - undvik att det kluckar för att inte få med luft in i systemet då det är svårt att lufta ut och kan fordra att detta görs flera gånger i följd för att få ut allt.

För ABS-system syns det vara totalt olämpligt då det är "torrt" i jämförelse och smörjer ABS-systemets mekaniska komponenter dåligt (annars har silikon faktiskt en aning smörjande egenskaper, jag brukar använda det i sånt som ventllationssystemens dragreglage av ståltrådar i plasthöljen där olja inte är lämpligt för att det ofta klibbar/kärvar vid kyla. Min gissning är f ö att då kompressionsverkan inte stämmer med hur systemet känner av bromsbelastningen). Det är inte heller lämpligt för racing.

Juryn verkar vara ute när det gäller om silikonbaserad är bättre för bilar som körs lite, en del menar att resistensen mot att ta upp vatten ökar risken för rost i hjulcylindrarna medan andra menar (och det har jag läst förr och rätt ofta) att det tvärtom funkar bättre vid långa stillestånd - att glykolbaserad befordrar rost i det läget kan jag själv intyga.,.:p

En av de få motorcykeltillverkarna som levererar sina hojar med silikonbromsvätska är Harley-Davidson och bromstillverkarna rekommenderar inte denna typ av bromsvätska.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Re: Bromsvätskor

Inlägg av Anglofilen »

Tänkvärd input där Rickard, tackar för det.
Tack Hasse för ytterligare info och länk, är absolut 110% medveten om att bromssystemet måste vara helt fritt från minsta droppe dot 4 ifall det ska fyllas på silikonbaserat. Kort och gott helt nya komponenter som i detta fall med Cortinan.
Blir lite mer i ämnet framöver då jag hittat i garaget hittat lite krafs som kanske går att använda till Forden,
sen kan man ju ifrågasätta denna rejäla bromsuppdatering då motorn är det klenaste jag någonsin haft
i en bil :turtle: . Men nånstans måste man kanske börja eller... :kopfkratz


:333: Vilket påminner mig om att jag måste lufta/skifta till ny fräsch bromsvätska i brukisen, blir till att köpa lite sånt plus motorolja/filter imorgon, samtidigt måste den där volvotypiska luftningsmojen till snurran kollas... tilltäppt sådan betyder packboxstrul och oljeläckage, onödigt stök :angryfire .
Nu är det förhoppningsvis en trevlig och våraktig (?) skruvarhelg som står för dörren och snart
bli`re dags för årets första riktiga skrotexpedition :D
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Bromsvätskor

Inlägg av Släggmek »

Jorå Peter, aldrig fel att lägga lite engagemang på bromsarna :). Tror det var Caroll Shelby som hade en käpphäst i att för varje spänn som man lägger på trim ska man lägga två på bromsarna. Kanske lite överdrivet, men friska hejdare är alltid en bra försäkring. Jag såg förresten ett tips i en engelsk tidning där bromsar var artikelämne, att om man byter luftningsnipplarna som följer med delarna till motsvarande gjorda i mässing så kan man slippa att de fastnar över tid.

Apropå delar så undrar jag om den fina vågen av delar hos nätbutikerna till våra kära gammelfordar börjar ebba ut? Fann inte mycket kvar hos några av de svenska när jag slösurfade bland spamerbjudandena men plockade upp en nytillverkad kina(?)generator utan stomkostnad/retur etc för reapris 400 spänn ("bara 1 i lager") märkt för Granada 105 hk (Pinto), dito signalhorn för en 50-lapp och nåt mer till ett tungt paket för under 800 spänn fraktfritt från Mister-Auto i Tyskland. Kanske dags att inventera lagret igen och snappa upp fler hyllvärmare innan det slutar svärma hos storhandlarna och vi bara finner bitar till "entusiastbilpriser" :twocents: :twocents: :twocents: :twocents: :twocents: hos några få specialister. Typ, när jag väl fick spår på att det nytillverkats alt renoverats kompletta styrväxlar till våra kära Taunus-Cortina så var allt slut i lager och att det görs mer kan man nog glömma :crap:.

Häruppe gjorde vintern en tjurig framstöt denna vecka med polartemperaturer neråt -15 på nätterna, men man börjar våga hoppas på en tidig vår med utemekarvänligare väder när solen nu orkar stiga över bergen. Ska ut på årets första skrotexpedition jag med till veckan om allt klaffar, kan bli spännande :). Bäst att inte hoppas för mycket :dance2: så jag jinxar det.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Re: Bromsvätskor

Inlägg av Anglofilen »

Släggmek skrev:Jorå Peter, aldrig fel att lägga lite engagemang på bromsarna :). Tror det var Caroll Shelby som hade en käpphäst i att för varje spänn som man lägger på trim ska man lägga två på bromsarna. Kanske lite överdrivet, men friska hejdare är alltid en bra försäkring. Jag såg förresten ett tips i en engelsk tidning där bromsar var artikelämne, att om man byter luftningsnipplarna som följer med delarna till motsvarande gjorda i mässing så kan man slippa att de fastnar över tid. .
Helt rätt Hasse, sen får en nog tänka till ett par ggr. ifall man ska fylla upp kärran med silikonhistorian.
Visst är alla förutsättningar de rätta då allt blir nytt/renoverat men visar det sig sedan att dot5, av olika anledningar är ett
dåligt val så står man där och blir tvungen att återigen riva HELA bromseriet och än en gång få det kliniskt rent :banghead: .
Inget jag vill göra igen :18_crazy: .
Just nu är det dock lite rörigt, folk säger att en samlar på sig ting efter
tidigare klara projekt och skrotexpeditioner men det är lite som med matrester, släng inte det som blir över utan gör matlådor och lagra på lämpligt sätt för kommande behov vilket har visat sig vara ett vinnande koncept :thumb3d: .
Börjar närma sig avgrunden till O.T. men härmed är nu "Matlådefilosofin" för entusiastbilsnissar (euroford) skapad, absolut nödvändigt då delarna sinar i allt snabbare takt.
Mycket användbart finns ute i våra lador och fäbodar runtom i landet men, som jag tidigare nämnt låter folk
hellre prylarna ruttna bort än att de kommer nån till glädje.

Så tips, tips och åter tips
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Bromsvätskor

Inlägg av Släggmek »

Helt rätt du med Peter, bättre att tänka efter noga först och man ska inte kasta vad som går att använda åtminstone efter renovering :). Notera gärna detaljernas nummer ifall det behövs t ex nya tätningar senare och tänk på att bästa tiden är nu för att komplettera lagren. Med nytillskott i Taunus-stallet igår följde extra flyglar, baklucka och Ghia-fälgar, bara att tacka och ta emot och göra plats :). Ett råd till alla är att tänka på att saker kan rosta även i kallförråd om temperaturen ligger länge under ca 12-14 plusgrader, så kolla rostskyddet på plåtdelar, ställ gärna in avfuktare i förrådet och hitta hellre nån skrubb inne åt känsliga smådelar. Slut på OT för nu ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar