Behöver hjälp

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
snyggepelle
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån sep 28, 2015 7:20 pm
Namn: Pelle Jangefelt
Kör: Escort cab
Ort: Hörby

Behöver hjälp

Inlägg av snyggepelle »

Har precis köpt mig en Anglia 1958, utan motor och låda. min tanke är att försöka stoppa i motor från Fiesta,eller möjligtvis från en Focus...
Är det någon modell som är bättre än de andra? hur mycket av elsystemet behöver man plocka från donatorbilen?Någon som har gjort en liknande ombyggnad och kan rekommendera växellådasom kan vara lämplig för rwd?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det första jag tycker du ska fundera på är hur bilen ska registreringsbesiktas med bytt motor.

1958 bör ju vara en 100E och då är det egentligen bara ombyggt fordon som är framkomligt (du får ha max 49 hk annars).

Mitt råd skulle vara en vanlig Zetec, helst en 2.0 på 130 hk från Focus eller Mondeo MkI/II. Det finns massor av kunskap om den operationen och massor av färdiga delar att köpa. Det finns två huvudvarianter, "blacktop" och "silvertop" men i praktiken är de ganska likvärdiga skulle jag säga.

Enklaste och vanligaste växellådan att använda är en femväxlad typ 9 från Sierra, Granada eller Scorpio. Inte plättlätt att hitta idag men de dyker upp. Det går också att bygga med MT-75 (nyare Sierra/Scorpio) eller en äldre fyrväxlad låda. Det är samma bultmönster mot växellådan på alla raka fyrcylindriga Europaford mellan ungefär 1962 och 2000 typ.

När det gäller motorstyrning/elsystem så beror det på hur man väljer att göra. Vill man köra med original motorstyrning behöver man hela kabelhärvan till motorn med alla givare, och om det är en nyare bil med startspärr även tändningslås med startspärrsantenn och nyckel.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6065
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Vill man åka än mer modernt och med alublock så funkar även en Duratec HE (1,8 el. 2,0) från Mondeo mk3 el. Focus mk2.
Denna paras ihop med en växellåda från Mazda Miata mk3 som även den har en Duratec.

Dock kan det kräva lite mer massage av tunneln.

snyggepelle
Nybörjare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån sep 28, 2015 7:20 pm
Namn: Pelle Jangefelt
Kör: Escort cab
Ort: Hörby

Inlägg av snyggepelle »

Tack för era tips..
Anledningen till motorbytet,är att bilen har idag varken motor eller låda..och behöver dessutom renovera bromsar mm....så därför är det läge för att gå all in...chassieförstärkning...uppgraderade bromsar mm...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3309
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Behöver hjälp

Inlägg av Släggmek »

Vill man göra det någorlunda enkelt för sig så finns det ombyggnadssatser att köpa från England för att rakställa Zetec, men det kostar runt 15.000 i svenskt mynt plus frakt och snart tull också (sist jag kollade för nåt år sen). Å andra sidan kostar det ju en del att spåra upp bitarna som går att ta ur Fords bygglåda och smida till det som inte finns färdigt där, typ motorfästen och kylvätskeledningen för att leda om det till motorns framkant på utsidan. Summan 7.000 kr (cirka) har nämnts rimlig nånstans för att pussla ihop det mesta av de bitarna själv, men då ser det ju mindre snyggt ut om man inte är fena på finish, ett och annat måste nog letas på skroten (var hittas annars ett termostathus från en CVH-motor idag?;)) och måste nåt lejas bort för att svetsas etc så rinner pengarna iväg ändå. Tänk dock på att jämföra olika säljares erbjudanden och kolla på nätet (t ex på kit car/Se7en/locost-byggarsajter, de använder ofta Zetec) vad folk tycker - det finns bra satser och de som ser ut som skit med dålig passform trots priset.

Alt gör vad som går själv och handla de knepiga detaljerna på nätet. Typiskt engelskt är att göra kylvätskeledningen av ett kromat dammsugarrör av stål i hyfsad tjocklek :D, går ju att få hyfsat snyggt iofs men det ska ju bli tätt i ändarna också. Det har sagts nånstans att oljetråget från Sierra med CVH funkar med lite hammarbank eller mer seriöst skära ut och kompensera med att svetsa ett par knölar åt sidorna (för att behålla oljevolymen) där det tar i framvagnsbalken på sånt som Anglia och en annan svanhals till för att vända oljepickupe. Lär funka med Zetec Silvertop medan det verkar vara mer oklart med Blacktop som har ett tvådelat tråg där nedre delen är pressad plåt medan övre delen är en gjuten ram i lättmetall som tjänar främst poängen av att styva upp bottendelen. Olika bud förekommer bland kitcarbyggarna om den egentligen behövs på originalnära motorer medan en del menar att ett enkelt plåttråg från Sierran etc inte tätar lika bra mot blocket.

Japan-Duratecen är väl annars det bättre alternativet som Nextus pekade på. Kika runt på Youtube efter en grön Cortina mk II i USA som byggts om med drivlinan från en Mazda Miata, ser närmast fabriksinstallerat ut och viktfördelningen blir bättre. Största kruxet är väl att hitta Miatans växellåda och helst inte sönderlekt. Ett alternativ kan ju vara att finna nåt äldre med femte växeln placerad som tillsats bakom och söka efter eller få tillskuret en adapter för Mazda-bultmönstret (tänk på att mäta upp allt annat rätt också så att ingående axeln hittar i pilotbussningen, startmotorns placering osv). I bästa fall behövs då bara lite "luckor" här och var i Anglians kardantunnel i stället för att måsta bygga hela ytan ny. Volvo-lådorna ur 740-serien kommer på tanke för minsta bredd men de är ju så klena att de står inte pall för mycket. Iofs väger inte Anglian mycket, så kanske...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar