Nyckel går ej att vrida till läge III

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
zanoii
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 24, 2017 6:16 pm
Namn: Jonas N
Kör: 2010 Ford S-Max 2.0 TDCi Powershift.
Ort: Hälsingland

Nyckel går ej att vrida till läge III

Inlägg av zanoii »

Hej!

En bekants S-max (2006) har ett besynnerligt problem:

Nyckeln går att vrida till läge I och II, men inte till III, dvs startläget. Det är helt stumt.

När problemet började gick det att hitta en teknik för att ta sig till läge III och det var att trycka in nyckeln i början av vridningen för att sedan dra ut den något i slutet, men det fungerar inte längre.
Låses smörjdes sedan vilket gjorde att felet försvann helt i någon vecka, men nu är det tillbaka i helt stumt läge och det går inte på något vis att vrida nyckeln till läge III.

Detta gäller även reservnyckeln.

Jag tycker det är konstigt eftersom det borde vara samma sak med läge I och II om det vore tapparna i låset som är slitna, så jag antar att det är något annat där inne som strular. Någon som har koll? Har sett att det finns några trådar med liknande problem här på forumet. På volvoforumet fann jag andra med exakt samma problem och där var lösningen att använda polygrip att vrida med - sedan "går det till sig".. :eek:

Tillfällig lösning (eftersom bilen används dagligen) skulle vara att koppla in en startknapp så man klarar sig utan tredje läget. Jag har dock ingen tillräckligt liten hylsnyckel med mig för att få bort kåpan runt rattstången. Kan man koppla in startknappen någon annanstans, och i så fall var? Det innebär ju ingen förhöjd stöldrisk eftersom nyckeln måste till läge II (tändning) och startspärren fortfarande måste avaktiveras mha nyckeln. Har sökt kopplingsschema men inte lyckats hitta något, så jag får kanske mäta mig fram.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5112
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Nyckel går ej att vrida till läge III

Inlägg av RickardEM »

Brukar finnas en spärr som gör att man måste vrida av tändningen så att man kan vrida till läge III igen från läge II.
Kanske där det kärvar?
Tycker att ni ska försöka få tag på en hylsa så att ni kommer åt och kan plocka ur låscylindern så att den kan göras rent ordentlig. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

zanoii
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 24, 2017 6:16 pm
Namn: Jonas N
Kör: 2010 Ford S-Max 2.0 TDCi Powershift.
Ort: Hälsingland

Re: Nyckel går ej att vrida till läge III

Inlägg av zanoii »

RickardEM skrev:Brukar finnas en spärr som gör att man måste vrida av tändningen så att man kan vrida till läge III igen från läge II.
Kanske där det kärvar?
Tycker att ni ska försöka få tag på en hylsa så att ni kommer åt och kan plocka ur låscylindern så att den kan göras rent ordentlig. :)

\Rickard
Bra tips, den spärren kan det såklart vara! Jag gör ett nytt försök att plocka loss tändningslåset ikväll, men det känns inte som att jag har riktigt koll på vad jag ger mig in på så om det är någon som har dokumentation som sprängskisser, kopplingsscheman (för startknapp, plan B) eller liknande så är jag tacksam för tips.

Tar med rätt hylsa, tryckluft, bräkleen och låsolja ikväll så får vi se var det leder.

zanoii
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 24, 2017 6:16 pm
Namn: Jonas N
Kör: 2010 Ford S-Max 2.0 TDCi Powershift.
Ort: Hälsingland

Re: Nyckel går ej att vrida till läge III

Inlägg av zanoii »

RickardEM hade helt rätt. Bilen är nu igång igen.

För andra som råkar på samma fel kommer här en halvdan beskrivning på hur man löser det.

Demontera först kåporna runt rattstången. Den är fäst med två skruvar och du behöver en torx T20 till den inre och en 7mm sexkantshylsa till den yttre. Vrid sedan ratten så den är "upp och ner" så ser du två snäpplås. Knäpp loss dessa med mejsel eller bilnyckeln och dra sedan den övre kåpan framåt/uppåt så får du snart loss båda.

Problemet satt sedan inte i själva tändningslåset (dvs den mekaniska delen som hanterar nyckeln) utan i den elektriska kopplingen som slitter i slutet av tändningslåset. Alltså i motsatt ände av där man stoppar in nyckeln. Inga bilder än tyvärr. Knäpp först loss elkabeln och sedan hela den ljusgrå plastcylindern som sitter där. När du har gjort detta ska du ha en sån här i handen:
Bild

Ta bilnyckeln och prova att vrida runt den inre delen. Går det inte att vrida tre steg så har du hittat problemet.

Ta i så fall med den till en bättre plats och öppna den. De två snäpplåsen längst upp öppnas genom att du trycker på dem med mejsel, de tre nedre öppnas genom att bända försiktigt. Sorry, inga bilder på detta heller.

OBS - var uppmärksam då det är små delar + fjädrar inuti.

Cylindern består av tre delar - två plastkåpor samt detta innanmäte:
Bild

Den lilla kulan markerad med blå pil är lös, men delen markerad med cerise pil (hädanefter kallad "plutten" är problemet. Plocka ut plutten + fjädern under, rengör noga och fetta sedan in igen.

Här syns spåret som är spärren som RickardEM nämnde:
Bild

Här har jag kladdat lite på samma bild. När man vrider 0-I-II-III så följer plutten det gröna strecket, men på vägen tillbaka från läge III till II följer plutten istället det orangea strecket och styrs då till gropen som förhindrar att man vrider till läge III igen. Simpelt!
Bild

Antingen så bestod problemet på denna bil att "plutten" kärvade och därför gick ner i gropen redan från början, eller så består problemet i att plastklacken som styr plutten är utsliten, och i så fall kommer problemet att återkomma snart.

Delen kostar 11 pund inkl frakt från ebay, så det är kanske lika bra att köpa en ny, åtminstone om den är lika sliten som den på bilderna här ovanför.
https://www.ebay.co.uk/itm/Fits-Ford-Ig ... 3820731789
Senast redigerad av 1 zanoii, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5112
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Nyckel går ej att vrida till läge III

Inlägg av RickardEM »

zanoii skrev:RickardEM hade helt rätt. Bilen är nu igång igen.

För andra som råkar på samma fel kommer här en halvdan beskrivning på hur man löser det.

Demontera först kåporna runt rattstången. Den är fäst med två skruvar och du behöver en torx T20 till den inre och en 7mm-hylsa till den yttre. Vrid sedan ratten så den är "upp och ner" så ser du två snäpplås. Knäpp loss dessa med mejsel eller bilnyckeln och dra sedan den övre kåpan framåt/uppåt så får du snart loss båda.

Problemet sitter sedan inte i själva tändningslåset (dvs den mekaniska delen som hanterar nyckeln) utan i den elektriska kopplingen som slitter i slutet av tändningslåset. Alltså i motsatt ände av där man stoppar in nyckeln. Inga bilder än tyvärr. Knäpp först loss elkabeln och sedan hela den ljusgrå plastcylindern som sitter där. När du har gjort detta ska du ha en sån här i handen:
Bild

Ta bilnyckeln och prova att vrida runt den inre delen. Går det inte att vrida tre steg så har du hittat problemet.

Ta i så fall med den till en bättre plats och öppna den. De två snäpplåsen längst upp öppnas genom att du trycker på dem med mejsel, de tre nedre öppnas genom att bända försiktigt. Sorry, inga bilder på detta heller.

OBS - var uppmärksam då det är små delar + fjädrar inuti.

Cylindern består av tre delar - två plastkåpor samt detta innanmäte:
Bild

Den lilla kulan markerad med blå pil är lös, men delen markerad med cerise pil (hädanefter kallad "plutten" är problemet. Plocka ut plutten + fjädern under, rengör noga och fetta sedan in igen.

Här syns spåret som är spärren som RickardEM nämnde:
Bild

Här har jag kladdat lite på samma bild. När man vrider 0-I-II-III så följer plutten det gröna strecket, men på vägen tillbaka från läge III till II följer plutten istället det orangea strecket och styrs då till gropen som förhindrar att man vrider till läge III igen. Simpelt!
Bild

Antingen så bestod problemet på denna bil att "plutten" kärvade och därför gick ner i gropen redan från början, eller så består problemet i att plastklacken som styr plutten är utsliten, och i så fall kommer problemet att återkomma snart.

Delen kostar 11 pund inkl frakt från ebay, så det är kanske lika bra att köpa en ny, åtminstone om den är lika sliten som den på bilderna här ovanför.
https://www.ebay.co.uk/itm/Fits-Ford-Ig ... 3820731789
Alla tiders! :thumbsup:
Jättestort tack för beskrivningen, kommer säkert att hjälpa andra i framtiden. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar