ABS tandhjul fråga

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

ABS tandhjul fråga

Inlägg av mr Costin »

Tar mig "rätten" att ställa en Volvo fråga här då Ford ägde Volvo ett tag. :rolleyes:

Håller på och sätter i en rak sexa från en 960 i en 780 som haft V6.
Problemet som uppstår är att man måste ha fram hastighetssignal till styrenheterna för motor och låda. Motorstyrenheten ska ha 12 pulser per hjulvarv och växellådsstyrenheten ska ha 48 pulser.

Nu infinner sig det riktigt knepiga. På tandhjulen på framhjulen på 780 är det 96 tänder. Har googlat runt lite och hittar att det finns tandhjul med 96, 48 och 12 tänder.
Jag är helt enkelt lat och vänder mig till expertisen istället med frågan om det alltid är så att om det är lika antal tänder på alla tandhjulen, eller nån vet att det förekommit olika antal på en och samma bil. Kan tillägga det att tandhjulet bak sitter på kronhjulet, och det är multilink bakvagn och att det går att se givaren men inte komma åt den med annat än att ta ner bakvagnen.

Tandhjulet i 960 har 48 tänder. Det sitter en omvandlare i hastighets mätaren som omvandlar signalen från 48 pulser till 12 pulser. Problemet är att jag inte vet hur många tänder 780 har. 96, 48 eller 12?

När jag väl vet så är det en smal sak att bygga en omvandlare.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool: