Oljelampa lös

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Lathund
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Oljelampa lös

Inlägg av Lathund »

Var å låg i ca 100 med en taunus 80 3 växlad automat med 2.0L motor i ca 30 minuter när jag såg att oljelampan lös. Stängde av bilen och lät den stå i ca 10 minuter. Kollade oljenivå och det var bra på både låda och motor. Aningen mörk möjligtvis.

Startade motorn igen och ingen lampa lös. Körde sedan hem lugn takt 15 min inga missljud och ingen lampa tändes. Har inte vågat kört sen dess. Kan det vara silen som blivit igensatt? Vågar man köra mer?

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5346
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Oljelampa lös

Inlägg av RickardEM »

Lathund skrev:
lör jul 11, 2020 3:28 pm
Var å låg i ca 100 med en taunus 80 3 växlad automat med 2.0L motor i ca 30 minuter när jag såg att oljelampan lös. Stängde av bilen och lät den stå i ca 10 minuter. Kollade oljenivå och det var bra på både låda och motor. Aningen mörk möjligtvis.

Startade motorn igen och ingen lampa lös. Körde sedan hem lugn takt 15 min inga missljud och ingen lampa tändes. Har inte vågat kört sen dess. Kan det vara silen som blivit igensatt? Vågar man köra mer?
Förhoppningsvis är det bara oljetryckskontakten som börjar ge sig. :)
Syns det några metallspån i oljan på oljestickan?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Lathund
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Oljelampa lös

Inlägg av Lathund »

Okej hoppas på det :bowdown:
Ska kolla, tyckte den var lite mörkare längst ner på stickan. Ska kolla nu när den är helt kall också.
Ifall det skulle bli ras, någon som vet någon motor som passar med automat, gärna lite mer vrid. Som går att besikta med.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Oljelampa lös

Inlägg av Släggmek »

En Taunus har alltid en C3 Bordeaux automat om ingen gjort en ombyggnad. Oljepumpen brukar inte ställa till problem i dom, men jag skulle nog kolla den. Kan vara svårt att finna C3-specifika reservdelar idag hos europabilinriktade firmor, men då C3 fanns i en amerikansk variant (Taunus har en franskbyggd version, därav namnet) bör det gå att finna nåt som passar hos de som säljer jänkedelar om man tjatar. T ex är hastighetsmätarwiren som sitter i samma som i nån Mustang (II gissar jag). Syns som att precisionen är högre på de franskbyggda så det är vad jag förstått inte mycket man bör ge sig på hemma utom filterbyte - bara att passa in lådan vid motorbyte är ett helsicke har jag upptäckt, och t ex är toleranserna för turbinen små och missar med sånt kan orsaka skador.

Men om det inte var nåt annat än skvallerlampan som larmade och det bara var tillfälligt och oljenivån var okay (man ska kolla när den är varm ;) men vänta nån minut efter att motorn stannat så att det mesta hinner rinna ner i trågen) så borde det inte vara nåt allvarligare som inträffat tycker jag. Inte för att jag kan just nåt om automater men jag hade en Granada med samma kombo av Pinto OHC 2.0 och C3 som var ganska utsliten när jag fick ta över den, slirade väl mycket och den vrångades med att växla upp men fungerade dugligt efter ett filterbyte och höll igång några år vidare tills det mesta annat var slut. Som jämförelse har jag min Taunus TC2 stående som långtidsprojekt med nya upptäckter att fixa varje gång jag tittar nånstans :p - lådan är det bästa på bilen vid nån 20K hårda mil och växlar som vore den ny, så om inte det mörka i oljan har en skarp bränd lukt av lådans band bör den inte vara illa ute om inget låter konstigt eller beter sig. C3 är lillebror till C4 som sitter bakom många av Fords större amerikanska motorer, så grundkonstruktionen är robust nog men har förstås en del av den invändigt kraftigare C4:s svagheter och några egna p g a att vissa saker är klenare där det normalt räcker, i typisk besparingsanda. Variationer mellan olika applikationer av den amerikanska C3 gör också att man bör jämföra Fords artikelnummer noga före ev köp av reservdelar.

Taunus ska väl enligt experterna här ;) kunna använda en av de nyare automaterna från Sierra eller Scorpio men utrymmet på bredden är lite knappt, så du får nog kapa i kardantunneln på några ställen för att få i en av dom - men som sagt, C3:n i bilen borde nog gå att hålla liv i :).

Hmmm... starkare motor och låda... det beror bra mycket på hur mycket du kan tänka dig att bygga om bromsar osv och krångla med bedömningar. Bilen är väl ungefär lika vridstyv som den något besläktade Mustang II och de försågs ju med en hårt kvävd version av Windsor 302 V8, men för besiktningsbarhet brukar Cologne V6:or upp till max 2.8 liter vara det enklare alternativet att typa med om inte all mekanik ska bytas och bilen klassas som Ombyggt Fordon, aningen lägre vikt också. I original fanns dessa med Cologne V6 på 115 hk DIN ur 2.3 liter som mest (om vi inte snackar Sydafrika eller Australien :D, sök på Cortina XR6 eller Cortina TF som åtminstone är välbekanta på utsidan, t o m kardantunnlarna är förstärkta) men vi fick som mest 99 hk ur 2.0 rakfyran som egentligen gav 105 hk utan svensk avgasrening. 2.0 automat brukar ha 82 hk eftersom kamaxeln är samma som i Transit. Engelska tidningar som Fast Fords och liknande brukar ofta ha nåt nytt reportage om nån ombyggd Cortina mk IV/V (Taunus TC2/TC3 fast högerstyrd) så det finns massor av uppslag om man funderar på motorbyte.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Lathund
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Oljelampa lös

Inlägg av Lathund »

Okej tackar för infon!

Tycker den går fint nu, inga missljud och den växlar fint, så motorn får nog sitta i ett tag till. :) Men bra att veta ifall det skulle dyka upp något. En Windsor 302 V8 hade ju vart grymt.

Skriv svar