Powershiftlådan

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
skarj
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 06, 2021 6:20 pm
Namn: Sven O
Ort: Östersund

Powershiftlådan

Inlägg av skarj »

Hoppas jag frågar på rätt ställe.
Jag har läst på en del om powershift inför ev. köp av Kuga, likt DSG (VAG) verkar powershift komma både som "våt" och "torr", har samtliga Kugor den våta modellen i Sverige? Specifikt gäller det 6-steg i kombo med 150 hk ecoboost typ år 2018-19.

Hur ser problematiken ut på dessa Kugor och rent allmänt på powershift lådor efter 2017? Hur mycket problem är det i praktiken? Problem om man sköter oljebyten varje 6000 mil? Problem om man inte gör det? Vad består problemen av?
Vad är priset för ett oljebyte hos Ford (6000 mil, ca: pris)? Och hur sköter ni er service? Supernoga med intervallen, eller lite si och så? Gör ni oljebyten själva i powershiftlådan?

Eller ska man helt enkelt undvika bilar med Powershiftlåda? Tolkar det jag läst som att problemen är mindre på senare år.

skarj
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 06, 2021 6:20 pm
Namn: Sven O
Ort: Östersund

Re: Powershiftlådan

Inlägg av skarj »

Skriv gärna också om ni är supernöjda med powershiftlådan och den aldrig haft några problem hur många mil och såvidare. Det är också intressant att höra.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Re: Powershiftlådan

Inlägg av Järnkaminen »

Hade Power shift i min förra Mondeo (2012).

Funkade jättebra, aldrig några problem. Bytte olja på Ford var 6000:e mil till en kostnad av 3000kr.

Sålde bilen när den gått nästan 19000 mil.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

skarj
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 06, 2021 6:20 pm
Namn: Sven O
Ort: Östersund

Re: Powershiftlådan

Inlägg av skarj »

Vet du något om det är lika rimligt pris än? 3000 låter helt OK, gissar att det är totalkostnaden + ev. service?
Finns det något vis att avgöra vad en Kuga har för låda utifrån regnr? Eller har de alla samma powershiftlåda? Är som ni förstår intresserad av en specifik bil, vill ha lite kött på benen innan köp.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8938
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Re: Powershiftlådan

Inlägg av Keller »

Det viktiga med PS lådorna är att dom är servade när dom ska och att det är gjort på korrekt sätt med korrekt olja.

Vi har haft några på jobb som tyckt att Ford var för dyra och servat på annan verkstad som inte haft koll, vilket resulterar i ny låda...
/Keller


Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8938
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Re: Powershiftlådan

Inlägg av Keller »

skarj skrev:
sön feb 07, 2021 6:49 pm
Vet du något om det är lika rimligt pris än? 3000 låter helt OK, gissar att det är totalkostnaden + ev. service?
Finns det något vis att avgöra vad en Kuga har för låda utifrån regnr? Eller har de alla samma powershiftlåda? Är som ni förstår intresserad av en specifik bil, vill ha lite kött på benen innan köp.
Generation 2013-2019 (alltså inte nyaste generationen) har bara en PS låda, 6DCT450 MPS6
/Keller


Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Skriv svar