Förstärka typ 9
-
- Nybörjare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: fre feb 19, 2021 2:27 pm
- Namn: Super7
- Kör: Westfield
- Ort: Värnamo
Förstärka typ 9
Tjena,
Jag har en typ 9 låda som jag skulle vilja ha förstärkt.
Denna sitter i en super seven bil ihop med en 2L Zetec med kompressor (ca 250 hästar).
Jag har kört den en säsong original relativt lugnt.
Vet inte riktigt hur mycket lådan håller för men tippar 170-200 hästar?
Finns delar att köpa från UK men dom är ju dessvärre inte med i EU längre :/
Någon som vet om vart man kan köpa i Sverige/EU till en hyffsad peng?
Jag har en typ 9 låda som jag skulle vilja ha förstärkt.
Denna sitter i en super seven bil ihop med en 2L Zetec med kompressor (ca 250 hästar).
Jag har kört den en säsong original relativt lugnt.
Vet inte riktigt hur mycket lådan håller för men tippar 170-200 hästar?
Finns delar att köpa från UK men dom är ju dessvärre inte med i EU längre :/
Någon som vet om vart man kan köpa i Sverige/EU till en hyffsad peng?
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Förstärka typ 9
Det finns väl firmor i Sverige som kanske säljer drevsatser (KH Motorsport?) men det är ju samma grejer som från England.
Ingen av de drevsatserna som jag känner till (Quaife, BGH, TranX) är gjorda för väsentligt mer vridmoment än original. Så ingen av dem ville att jag skulle använda dem till Pinto turbo (när jag frågade runt hade jag kanske 220-240 hk och runt 300-320 Nm).
Jag fick ta i ganska bra för att rasa original typ 9 i Caprin med Pinto turbo, så jag skulle inte bli förvånad om en standardlåda håller bra för dig, det är en lätt bil som inte belastar lådan så hårt. Om du tycker stegningen är OK som den är skulle jag inte oroa mig så mycket och om det rasar kan det vara värt att överväga MT-75 för den är specad för lite mer vridmoment.
Gustaf
Ingen av de drevsatserna som jag känner till (Quaife, BGH, TranX) är gjorda för väsentligt mer vridmoment än original. Så ingen av dem ville att jag skulle använda dem till Pinto turbo (när jag frågade runt hade jag kanske 220-240 hk och runt 300-320 Nm).
Jag fick ta i ganska bra för att rasa original typ 9 i Caprin med Pinto turbo, så jag skulle inte bli förvånad om en standardlåda håller bra för dig, det är en lätt bil som inte belastar lådan så hårt. Om du tycker stegningen är OK som den är skulle jag inte oroa mig så mycket och om det rasar kan det vara värt att överväga MT-75 för den är specad för lite mer vridmoment.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Legend
- Inlägg: 1116
- Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
- Ort: Örebro
Re: Förstärka typ 9
Halloj
Två saker du kan göra för att få en std. typ-9 låda att hålla bättre.
1/
Skaffa ett "Tjockare / kraftigare" lock typ Quaife så flexar inte huset så mycket.
2/
Är axeln till bottenstocken samt lagerlägen i bottenstocken OK så skaffa nålarna till nållagrena från en Transit Typ-9 låda, dom är dubbelt så långa = Dubbelt så stor lageryta.
( Det ligger en distans som man får ta bort )
// Micke
Två saker du kan göra för att få en std. typ-9 låda att hålla bättre.
1/
Skaffa ett "Tjockare / kraftigare" lock typ Quaife så flexar inte huset så mycket.
2/
Är axeln till bottenstocken samt lagerlägen i bottenstocken OK så skaffa nålarna till nållagrena från en Transit Typ-9 låda, dom är dubbelt så långa = Dubbelt så stor lageryta.
( Det ligger en distans som man får ta bort )
// Micke
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Förstärka typ 9
Bra tips där, har man en fräsch låda kan det ju vara värt att försöka skydda den...och det är enkla insatser.
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Eriksson
- Erfaren
- Inlägg: 94
- Blev medlem: tor aug 20, 2009 8:55 pm
- Namn: Tommy Eriksson
- Kör: Ford Escort Mk2 -75
- Ort: Gävle
Re: Förstärka typ 9
Är det vanligt med att axeln till bottenstocken samt lagerlägen i bottenstocken är slut?
Jag hade ett litet hopp om att öppna upp lådan och byta lagerna för att få tyst på min låda.
Det är ju tyvärr omöjligt att hitta en till v6 typ 9 låda nu för tiden..
Jag hade ett litet hopp om att öppna upp lådan och byta lagerna för att få tyst på min låda.
Det är ju tyvärr omöjligt att hitta en till v6 typ 9 låda nu för tiden..
Ford Escort MkII - Projekt
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Förstärka typ 9
Jag har aldrig varit med om att de delarna har varit tvärslut.
Om jag inte minns fel har jag en Xr4x4-låda med dåliga lager och en rasad V6-låda liggande, om du skulle behöva att plocka delar av. Osäkert skick i övrigt men jag vet inte om jag ska bygga några fler typ 9...så de kanske går att sälja bort.
Gustaf
Om jag inte minns fel har jag en Xr4x4-låda med dåliga lager och en rasad V6-låda liggande, om du skulle behöva att plocka delar av. Osäkert skick i övrigt men jag vet inte om jag ska bygga några fler typ 9...så de kanske går att sälja bort.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost