Ännu en ryckig Pinto
-
J.Soederstroem
- Nybörjare
- Namn: Johnny Söderström
- Kör: Ford Mondeo -09
Ford Sierra -89
Ford Taunus -81
Ford Taunus 12m -66 - Ort: Tierp
Ännu en ryckig Pinto
Jo, då har vi alltså ännu en tråd på forumet om dessa ryckiga Pintos...
Skapar en ny tråd för att slippa kapa någon annans inlägg och söker då någon av er som faktiskt fastställt problemet med just sin bil.
Bilen i fråga är då en Sierra -89 med 2.0 EFI och katalysator.
När bilen stått över natten startar den alltid utan problem, perfekt tomgång osv.
I takt med att motortempen går upp så kommer ryckningarna, på jämn gas (80km/h på 5:an) så försvinner gaspedalen, för att få respons igen när man tryckt ned den 2-3cm igen.
Stannar jag till med ljummen motor så har jag nätt och jämt tomgång. Varvar jag upp på 2000rpm så blöddrar den och kan skjuta skott.
Går mycket bättre när den nått arbetstemp.
När den dummar sig så kan den svartryka rejält, men inte alltid.
Saker jag bytt är:
Tändmodul
Tändstift
Luftmängdmätare samt slangen mellan den och spjällhus.
Jag har rengjort spjällhus och tomgångsmotor.
Provat flytta så mycket det går på spjällägesgivaren för att se om "dödläget" på gaspedalen flyttar sig.
Rotor och fördelarlock ser fräscht ut men kommer att bytas ut, tillsammans med kablarna.
Soppafilter ska bytas.
Bilen är körd med lambdan urkopplad, ingen skillnad.
Reagerar inte alls ifall MAP-sensor kopplas ur, varken på vakuum eller kontakten.
Stått strömlös för att se om det gav nån skillnad men icke.
Hittade ett vakuumläckage på huvudbromscylindern som åtgärdats, ingen skillnad.
Skapar en ny tråd för att slippa kapa någon annans inlägg och söker då någon av er som faktiskt fastställt problemet med just sin bil.
Bilen i fråga är då en Sierra -89 med 2.0 EFI och katalysator.
När bilen stått över natten startar den alltid utan problem, perfekt tomgång osv.
I takt med att motortempen går upp så kommer ryckningarna, på jämn gas (80km/h på 5:an) så försvinner gaspedalen, för att få respons igen när man tryckt ned den 2-3cm igen.
Stannar jag till med ljummen motor så har jag nätt och jämt tomgång. Varvar jag upp på 2000rpm så blöddrar den och kan skjuta skott.
Går mycket bättre när den nått arbetstemp.
När den dummar sig så kan den svartryka rejält, men inte alltid.
Saker jag bytt är:
Tändmodul
Tändstift
Luftmängdmätare samt slangen mellan den och spjällhus.
Jag har rengjort spjällhus och tomgångsmotor.
Provat flytta så mycket det går på spjällägesgivaren för att se om "dödläget" på gaspedalen flyttar sig.
Rotor och fördelarlock ser fräscht ut men kommer att bytas ut, tillsammans med kablarna.
Soppafilter ska bytas.
Bilen är körd med lambdan urkopplad, ingen skillnad.
Reagerar inte alls ifall MAP-sensor kopplas ur, varken på vakuum eller kontakten.
Stått strömlös för att se om det gav nån skillnad men icke.
Hittade ett vakuumläckage på huvudbromscylindern som åtgärdats, ingen skillnad.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Ännu en ryckig Pinto
Jag tycker alltid man bör börja med att kolla mekaniska fel, dvs gör kompressionsprov och kolla att ventilspelen är okej. Likaså brukar det vara smart att se till att alla tändkablar och fördelarlocket är bra, helst nya. Kolla tändläget (med stroboskoplampa). Kolla gärna att inte svängningsdämparens yttre ring släppt i vulkningen (dvs kolla att märket som indikerar TDC verkligen ÄR TDC). Därefter, läs ut felkoderna.
Tyvärr är min erfarenhet av att leta liknande fel nuförtiden, när bilarna är typ 35 år gamla, att det ofta är kombinationer som ger problemen. Kombination av slitna delar mekaniskt, givare som driftar och ofta att 3-4-5 olika mekare försökt laga på olika sätt. För 20-25 år sedan när jag började skruva i dessa var det lite enklare ;-)
Att byta lambdasond (till en ny) är ingen dum start men ganska snart är det också värt att mäta upp kablaget så det inte är någon kabel som är av eller ärgad, eller något kontaktstift som tryckts ut ur kontaktstycket.
Gustaf
Tyvärr är min erfarenhet av att leta liknande fel nuförtiden, när bilarna är typ 35 år gamla, att det ofta är kombinationer som ger problemen. Kombination av slitna delar mekaniskt, givare som driftar och ofta att 3-4-5 olika mekare försökt laga på olika sätt. För 20-25 år sedan när jag började skruva i dessa var det lite enklare ;-)
Att byta lambdasond (till en ny) är ingen dum start men ganska snart är det också värt att mäta upp kablaget så det inte är någon kabel som är av eller ärgad, eller något kontaktstift som tryckts ut ur kontaktstycket.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Re: Ännu en ryckig Pinto
På min hade kamremmen hoppat så tändningen ballade ur när den blev varmare och varmare, tillslut dog den.
Inofficiell scorpio expert