Tänd ordning DOHC 🤔🤷🏼

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Tänd ordning DOHC 🤔🤷🏼

Inlägg av fordmaffian »

Hej alla, filurade lite såhär en kväll som denna djupt inne i Hälsingeskogarna. Hur tänder egentligen DOHC motorn i senare Scorpion, alltså 2.0 och 2.3 16v? Dom kör ju på 2 tändspolar varav 2 tändkablar går till cylinder 1-3 eller om det var 2-4 🤔, driver/tänder en tändspole 2 cylindrar samtidigt eller tänker jag tvärfel? Med andra ord wasted spark 🤔

Alltså skickar ECUn 2 olika inpulser till vardera spole, eller tänder båda tändspolarna samtidigt?
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Tänd ordning DOHC 🤔🤷🏼

Inlägg av therealpinto »

Tändföljden är 1-3-4-2.

Waste spark bygger på att spolen skickar ström genom två stift samtidigt, men det är bara stiftet som är i en cylinder i kompressionsfas som tänder (i andra cylindern hoppar gnistan bara vidare).

Det är främst ett sätt att kunna ha fördelarlös tändning utan kamsynk (ECU behöver inte veta om det cylinder 1 eller 4 som i kompressionsfas).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend

Inlägg av fordmaffian »

therealpinto skrev:
tis jan 31, 2023 6:54 am
Tändföljden är 1-3-4-2.

Waste spark bygger på att spolen skickar ström genom två stift samtidigt, men det är bara stiftet som är i en cylinder i kompressionsfas som tänder (i andra cylindern hoppar gnistan bara vidare).

Det är främst ett sätt att kunna ha fördelarlös tändning utan kamsynk (ECU behöver inte veta om det cylinder 1 eller 4 som i kompressionsfas).

Gustaf
Okej, inlägget kan tänkas va lite förvirrat ser jag nu såhär i efterhand 😅, en sådan uppsättning med wasted spark går inte att tillämpa på alla 4 cylindrar om man vill använda orginal motor styrning från en 8v dohc och driva de 2 tändspolarna på en 2.3 16v? För vad jag då, om jag har förstått det rätt så måste man då ha 2 utgående kanaler från ECU för att de ska funka?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det krävs ju en ECU som är gjord för waste spark, så nej, man kan inte köra DOHC 8v motorstyrning på en 2.3 DOHC. Dessutom skulle mappningen vara helt fel, speciellt viktigt på de här motorerna som inte har aktiv flödesmätning av insugsluften, utan använder MAP-sensor.

Det är rätt motorstyrning till rätt motor som gäller om det ska bli bra.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend

Inlägg av fordmaffian »

therealpinto skrev:
tis jan 31, 2023 4:52 pm
Det krävs ju en ECU som är gjord för waste spark, så nej, man kan inte köra DOHC 8v motorstyrning på en 2.3 DOHC. Dessutom skulle mappningen vara helt fel, speciellt viktigt på de här motorerna som inte har aktiv flödesmätning av insugsluften, utan använder MAP-sensor.

Det är rätt motorstyrning till rätt motor som gäller om det ska bli bra.

Gustaf
Tack för att du bekräftade mina misstankar 😉, just när det gäller lite mer djupgående kunskap inom motorstyrning är inte min starka sida 😅

Skriv svar