Passar gummit på fälgen?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
FredrikD
Nybörjare
Namn: Fredrik D
Kör: Ford Mondeo 2016

Passar gummit på fälgen?

Inlägg av FredrikD »

Har fälgar till min Mondeo 2016 som jag tror är Ford original, 17-tums. På dessa sitter idag slitna sommardäck 235/50 R17 som jag ska köpa nya och byta ut.

Jag undrar ifall jag kan sätta dit nya däck/gummi som är 215/55 R17 istället? Detta alternativ dyker upp när jag söker nya däck på nätet för bilen ifråga. Och när jag jämfört omkrets med något verktyg online skiljer det väldigt väldigt lite. Däremot är det ju 2cm smalare?

Finns mer att välja på i den storleken och verkar billigare. Men är också intresserad av ifall det finns några nackdelar med att göra så?

Tack på förhand från en okunnig.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Passar gummit på fälgen?

Inlägg av therealpinto »

Du behöver kolla upp bredd på fälgen för att det ska gå att svara riktigt bra med säkerhet.

De båda dimensionerna har i praktiken samma rullomkrets och om du har en 7,5" bred fälg idag så är båda däcken tillåtna att montera på den. En originalfälg är kanske troligare 7" bred och då är 215/55R17 till och med ett bättre val. Skulle det däremot vara en 8" bred fälg så är 215 för smalt.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

FredrikD
Nybörjare
Namn: Fredrik D
Kör: Ford Mondeo 2016

Re: Passar gummit på fälgen?

Inlägg av FredrikD »

Tack för hjälpen!

Skriv svar