Ford Granada 2.3 L 75
- GNADA75
- Veteran
- Namn: Tomas Englund
- Kör: ford scorpio/sierra
Ford Granada 2.3 L 75
Ja min 4 dörrars granada mk1 som jag har brutalt sänkt fram iaf ..har ej hunnit med bakändan än ...sitter 2.8 med solex 38/38 med 2.8 förgasar insug samt mt75 växellåda ...
besiktad utan anmärkning bara tuta å åka i sommar ..MvH
besiktad utan anmärkning bara tuta å åka i sommar ..MvH
- Bilagor
-
-
-
-
-
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Tusan vilken nostalgi, vilka minnen den väcker...
Men spoiler på en fyrdörrars "gangster"? Verkligen? Annars är jag helt för den, bara att bättra kanterna och glida
. Strippa resterande färg av blinkerna bak och dit med osynligt "blåa" orange lampor typ dessa: http://www.stylingbutiken.se/ba15s-titanblue-21w/2870-0. Det fanns ju original vita glas till framblinkerna fast tyvärr inte på svensksålda bilar utan bara på en del sydligare marknader, så det blir att leta på E-Bay etc då. Granada mk I:s framblinker satt också på den Ford-relaterade italienaren DeTomaso Longchamps V8 (som liksom Granada mk I ritades under ledning av huset Ghia´s Tom Tjaarda) och var ibland vita, så det går att söka på den också. Häromsistens fanns ett par såna ouppackade glas ute på ebay.de så det är tydligen inte utrotade fast sällsynta.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Släggmek
- Legend
Mjo...
Frågan är väl om jag borde föreslå att komplettera haklappen med ett kjolkit då, för det skulle fullfölja stilen (starka vibbar av periodkorrekt 80-talsuppdatering á la brack-Mercorna i Miami Vice
- det såg ju ibland ut så när de blivit halvgamla och inte fel designmässigt heller), men det vore ju samtidigt att leka med rostdöden när vägsmutsen börjar gömma sig bakom plasten.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- GNADA75
- Veteran
just därför det inte sitter kjolar på nu p,g,a av ROST ANGREPP vid montering sen dessutom är sparklådorna helt original ej lagad nån gång alls ..den har vart avställd tidigare sen 87 när jag köpte den ,,gjorde iordning den för 2 år sen sen har brukat den förra sommaren bara, Riktigt skön bil åka i man åker kungligt för att vara från 1975 synd på bensinförbrukningen bara men men kul är det och mysigt .
Snart dags och ruska liv i landvägsloket efter vinterdvalan den har bott varmt i ca 14-16 graders värmegarage hmmmm ....
Föresten så har jag fler bilder på inredning motor .m,m har ju satt i en mt75 låda bakom 2.8an ...
MvH Tomas
Snart dags och ruska liv i landvägsloket efter vinterdvalan den har bott varmt i ca 14-16 graders värmegarage hmmmm ....
Föresten så har jag fler bilder på inredning motor .m,m har ju satt i en mt75 låda bakom 2.8an ...
MvH Tomas
- Släggmek
- Legend
Ahaja, den har alltså en viss proviniens (visst blev det lite Antikrundan-känsla nu?
) från de hårda åren för dessa bilar
. Den blev då undanställd i sista stund, det var ju där nånstans Granada mk I gick från ännu svensson-acceptabel bruksbil till att varje bil var misstänkt som potentiell getaway-car för pundartjyvar
och därmed villebråd för hastig utskrotning. Ni har båda haft tur mot alla odds som stötte ihop i tid och rum, alltså
.
Som 75:a är den ju också precis före de första allvarliga regelhindren vid motorbyten. Men förslagsvis, börja med att montera en högeffektspole om du tänker fortsätta med förgasare. Det brukar sänka förbrukningen på sena 70-talsmotorer; de var som regel ganska klena på den punkten trots eller kanske just p g a den tidens illa uttänkta avgasreningsåtgärder. Bäst vore säkert att uppgradera till en 2.8i eller 2.9i från nån ytterligare Scorpio och tjäna igen det på bensinförbrukningen, fast jag antar du prioriterar naturligtvis att få ut den på vägen först.
Och japp, Granada är bara för härliga att smyga runt med, bättre komfort än samtida Mercor och mycket mera attityd om nån frågar mig
. Dessutom standardvalet vid biljaktsscener
i sin tids tyska TV-deckare (gamlingar
: minns dem säkert från "Kommisarie Keller" och "Derrick") - extra stilpoäng där.
(...Jädrar, risk jag får försöka rusta upp mk 2-kombin ändå känner jag - om tiden gått ifrån mig
verkar den ha gått varvet runt för bilarna så de är gångbara igen.)
Som 75:a är den ju också precis före de första allvarliga regelhindren vid motorbyten. Men förslagsvis, börja med att montera en högeffektspole om du tänker fortsätta med förgasare. Det brukar sänka förbrukningen på sena 70-talsmotorer; de var som regel ganska klena på den punkten trots eller kanske just p g a den tidens illa uttänkta avgasreningsåtgärder. Bäst vore säkert att uppgradera till en 2.8i eller 2.9i från nån ytterligare Scorpio och tjäna igen det på bensinförbrukningen, fast jag antar du prioriterar naturligtvis att få ut den på vägen först.
Och japp, Granada är bara för härliga att smyga runt med, bättre komfort än samtida Mercor och mycket mera attityd om nån frågar mig
(...Jädrar, risk jag får försöka rusta upp mk 2-kombin ändå känner jag - om tiden gått ifrån mig
)
- GNADA75
- Veteran
Jo jag hade tur med denna vid köpet ...men har även trillat ner nån krona för att få den rackaren att rulla igenom spb förra året ....men nu är det bara hålla skicket på den medans men brukar den försiktigt ...ska prata med spb vad dom säger om en 2.9i under huven kanske behövs en smärre reg bes på den ...den har ju iofs lilla 2.3 motorn original...men har en 2.8 nu under huven ...har en förbrukning på typ 1.2-1.6 l/milen nu ,beronde på hur man kör
- GNADA75
- Veteran
lite mer bilder iaf
Ja lite bilder på en 2.9a jag gjort i ordning för granadan men lutar på att klämma ner den i taunus gxl istället har ej bestämt mig än ....
lite bilder på kanon sköna säten som jag satt in i granadan ,GTE säten från nå opel tror jag det var .....
:kopfkratz:kopfkratz:kopfkratz:
bild på 2.8an åxxå med fugge samt bild på mt75an under bilen:D...
lite bilder på kanon sköna säten som jag satt in i granadan ,GTE säten från nå opel tror jag det var .....
bild på 2.8an åxxå med fugge samt bild på mt75an under bilen:D...
- Bilagor
-
-
-
-
-
- Släggmek
- Legend
Schyssta prylar, sånt är alltid kul - 2.9-motorn ser ju riktigt tjusig ut
. Mjo, den skulle ju vara som ett körsbär på toppen i en Taunus GXL, klart avundsvärd valsituation
. Och prestandamässigt finns det ju lite att ta även ur en 2.8, det sägs att det är rent av lättare att trimma dem p g a av en del ändringar som gör att 2.9 inte svarar lika bra på åtgärderna. Stolarna från en Opel GTE...
... har de justerbart svanskstöd och kommer från en Manta B så är det mycket möjligt att det är Recaro-stolar, det fanns originalmonterat i dem åtminstone på sena årsmodeller (kan ev varit Manta GSI = ny beteckning de sista åren).
)
- Släggmek
- Legend
Där ser man. Då har man inte rostat ihop alldeles i minnet ändå
. Nå, det där med justerbart svank kanske inte fanns på de som satt i Opel, men jag minns det var några Recaro iaf hade gott om inställningar. Har för mig liknande Recaro satt i nån gammal GTI-modell från VAG-koncernen också (man ser ju knappt skillnad på de där Audi och VW
).
)
- GNADA75
- Veteran
nya fälgar
klämde även i ghia stolar från mk2 an lite pyssel å få det att passa men det gick till slut ...:-)
- Bilagor
-
-
-
-
-