Sista gången tillsammans...
-
elakearne
Sista gången tillsammans...
3,6 Litre mk III, both engines running at the same time...for the last time!
- Bilagor
-
-
- cossiepatrick
- Legend
- Namn: Patrick T
- Kör: Cosworth
- Medlemsnummer: 109
-
elakearne
Både ja & nej, den gröna gt:n funkar asbra på alla sätt, går som ett skållat troll men är så jävla rostig så en kan gråta.cossiepatrick skrev:Ska dom gå skilda vägar?
Den blå är besiktad, 99,99 % rostfri men har en trist liten kent x-flow, och en bakaxel lika krallig som ett sugrör från Mcdonalds på Sveavägen.
Need i say more?
- cossiepatrick
- Legend
- Namn: Patrick T
- Kör: Cosworth
- Medlemsnummer: 109
-
SK Racing
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Tummen upp
för Mats förslag om den gröna inte har vittrat ut ovanför golvet också
. Frågan är väl dock hur bra måtten matchar? Annars låter det som ett tänkbart sätt att både äta kakan och ha den kvar (tanken har farit förbi mig fast då som Sierra 4x4 drivlina i en Taunus-kaross med golvet intakt)
. Klart, en mass-s-s-sa jobb och dyrt besiktningskrångel vore det. Spara som racekaross för ett burbygge kunde vara ett annat, som jag tidigare sagt - man stagar med kryss i dörrar och tvärs vid framsätet innan botten skärs ut, tänker jag. Den tomma kupén utan nos ryms på fyra lastpallar i en vrå som lagringsutrymme tills någon går igång med att bygga ett rörchassi till det
.
Nå, iallafall så är det ju inget fel som så att göra en bil av två i detta läge även om det såklart är lite dystert, men det är ju ändå en massproducerad modell och man måste väga in ekonomin i ett projekt. Rädda vad som räddas kan, bara
.
Nå, iallafall så är det ju inget fel som så att göra en bil av två i detta läge även om det såklart är lite dystert, men det är ju ändå en massproducerad modell och man måste väga in ekonomin i ett projekt. Rädda vad som räddas kan, bara
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Får jag föreslå att du låter bli att utföra brottet urkundsförfalskning som kan ge fängelse och istället köper min 99,99% rostfria 2000GT och använder den gröna som donator till den.
Need I say more?
Need I say more?
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
- Släggmek
- Legend
Hmmm, vet inte om någon ens antytt såna tankar här, men det kan ju vara värt att ta upp rent allmänt. Jo, det betraktas som så allvarligt av rättsväsendet (numera verkar man ju kunna komma undan med det mesta, men Staten ser alltid hårdast på när något drabbar systemet självt) att en fällande dom är mer trolig än inte, i de fall något uppdagas. Skulle tro det betraktas mildare att stjäla någon annans bil än att flytta identiteter mellan egna
. Sen, enligt vad som sagts mig så brukar chassinummer inte bara finnas på de platser som anges i fordonshandlingarna utan också på några icke angivna ställen för att kunna kollas av lagen ifall en bil misstänks vara stulen. Ytterligare något att tänka på före om nån skulle fundera på "enkla" lösningar. Små chanser att smyga förbi vid en ordentlig undersökning, alltså.
Nå, ElakeArne fixar bergis sitt enkelt inom originalpappren genom att flytta över alla bitar till den blå och få det inskrivet i pappren till kostnaden för omtypning eftersom det handlar om samma grundmodell och ingen större effektskillnad, men nog låter det enklast att lägga den kosingen på en fräsch extra kaross med 2000GT-identitet när det nu finns och sätta bitarna i den, så är pappren inga problem alls
- hereby only stating the obvious
.
Nå, ElakeArne fixar bergis sitt enkelt inom originalpappren genom att flytta över alla bitar till den blå och få det inskrivet i pappren till kostnaden för omtypning eftersom det handlar om samma grundmodell och ingen större effektskillnad, men nog låter det enklast att lägga den kosingen på en fräsch extra kaross med 2000GT-identitet när det nu finns och sätta bitarna i den, så är pappren inga problem alls
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
-
Anglofilen
- Veteran
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
Hej grappar!
Först lite nödvändig off - topic:
Har här skapat ett fräscht konto med hyfsad lösen då det gamla blivit kapat och någon roar sig på min bekostnad.
Nog om det & nu till ämnet - Urkundsförfalskning
Bror och Hasse ni har så rätt, så vad är detta om en 99,99 % rostfri kaross, låter alladeles för perfekt för att vara sant?!
Först lite nödvändig off - topic:
Har här skapat ett fräscht konto med hyfsad lösen då det gamla blivit kapat och någon roar sig på min bekostnad.
Nog om det & nu till ämnet - Urkundsförfalskning
Bror och Hasse ni har så rätt, så vad är detta om en 99,99 % rostfri kaross, låter alladeles för perfekt för att vara sant?!
- Släggmek
- Legend
Bra att du kunde gå in på nytt, Peter - dina inlägg brukar pigga upp diskussionen
(fast... försvinner kontot ElakeArne nu då, så inte nån lättroad filur kan fortsätta sabba???). Ja, nog låter rostfritt och 70-talare som en omöjlig ekvation, men det är ju möjligt om bilen antingen bara körts sommartid och stått i varmgarage, alternativt att den slipats plåtren och behandlats på ett korrekt sätt med en riktig zinkprimer (det ska vara en som inte är baserad på PVC eller nåt annat skit, så sånt som Casco Pansarol går bort direkt, utan oljebaserat med så hög zinkhalt som möjligt) som migrerar över skador.
)
-
Anglofilen
- Veteran
Njae kontot verkar inte försvinnaSläggmek skrev:Bra att du kunde gå in på nytt, Peter - dina inlägg brukar pigga upp diskussionen(fast... försvinner kontot ElakeArne nu då, så inte nån lättroad filur kan fortsätta sabba???). Ja, nog låter rostfritt och 70-talare som en omöjlig ekvation, men det är ju möjligt om bilen antingen bara körts sommartid och stått i varmgarage, alternativt att den slipats plåtren och behandlats på ett korrekt sätt med en riktig zinkprimer (det ska vara en som inte är baserad på PVC eller nåt annat skit, så sånt som Casco Pansarol går bort direkt, utan oljebaserat med så hög zinkhalt som möjligt) som migrerar över skador.
Tillbaks till i närheten av topic då, du skriver lite om plåt, primers m.m, har för mig att herrn har rätt bra koll på ämnet och alla tips är välkomna.
Tips vad beträffar firmor i Svea rike som becknar fram & bakvagnsbussningar är inte heller fel...
Pm:a mig ifall du har nåt på lut, hej.
Dags att låsa denna tråd.
- Släggmek
- Legend
Mjovars, en del kan man ju...
Nå, jag ska fundera lite så återkommer jag om ytbehandling etc, här om jag kommer på nåt nytt och tråden inte hunnit låsas, i PM annars.
Iaf, bussningar kan man ju göra själv om man har grejerna för det. Donuts till momentstagen fram (de man justerar) har jag karvat till för hand och med slipmaskin när jag inte fått fatt i nytillverkat och det har funkat bra, med svarv och fräs går väl det mesta att fixa (eller råämne med rätt mått och en liten pelarborr, funderar jag). Sen är väl frågan vad man lämpligen använder till limning, men Sikaflex PL400 brukar funka till det mesta med en rymlig fogyta som ska sitta ordentligt inom rimliga temperaturer. Polyuretan ger lite hårdare styrsel än vanligt gummi, men inte så det blir olidligt på landsvägen tycker jag. De som kör riktigt hårt brukar surra om Delrin som knappt flexar alls med vad det innebär av av för- och nackdelar. Google gav en ganska bra räcka träffar på "Delrin" och där fann jag en ganska intressant gammal tråd på Rejsa.nu där de materialen jämförs, bra förklarat och lite länkar till firmor: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41459&highlight=
Iaf, bussningar kan man ju göra själv om man har grejerna för det. Donuts till momentstagen fram (de man justerar) har jag karvat till för hand och med slipmaskin när jag inte fått fatt i nytillverkat och det har funkat bra, med svarv och fräs går väl det mesta att fixa (eller råämne med rätt mått och en liten pelarborr, funderar jag). Sen är väl frågan vad man lämpligen använder till limning, men Sikaflex PL400 brukar funka till det mesta med en rymlig fogyta som ska sitta ordentligt inom rimliga temperaturer. Polyuretan ger lite hårdare styrsel än vanligt gummi, men inte så det blir olidligt på landsvägen tycker jag. De som kör riktigt hårt brukar surra om Delrin som knappt flexar alls med vad det innebär av av för- och nackdelar. Google gav en ganska bra räcka träffar på "Delrin" och där fann jag en ganska intressant gammal tråd på Rejsa.nu där de materialen jämförs, bra förklarat och lite länkar till firmor: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41459&highlight=
)
-
Anglofilen
- Veteran
Rubriken kunde fr.o.m. nu INTE vara mer felaktig, de två börjar så sakteliga förenas...för alltid.
Har börjat "skära" så smått i den gröna vagnen men det blir INTE tal om urkundsförfalskning, kör istället på linjen ombyggt fordon med alla fakta i papperen.
Naturligtvis blir bilen byggd enligt orginalspecar men från en annan modell, det blir alltså fortfarande en tvättäkta mk3 men med lite roligare/bekvämare drivlina för korvtouring
Har börjat "skära" så smått i den gröna vagnen men det blir INTE tal om urkundsförfalskning, kör istället på linjen ombyggt fordon med alla fakta i papperen.
Naturligtvis blir bilen byggd enligt orginalspecar men från en annan modell, det blir alltså fortfarande en tvättäkta mk3 men med lite roligare/bekvämare drivlina för korvtouring