Sida 2 av 2

Postat: lör jun 29, 2013 1:35 pm
av Släggmek
Låter bra, det :). En sån pärla ska ju helst gå att återställa spårlöst om det skulle bli aktuellt. Klart, jag blir lite undrande om servostyrningen är helt bolt-on eftersom framvagnen inte är precis lika på den sista EG-byggda serien som i den första - de har inte samma manuella styrningar utan bredden lär avvika en aning, så kolla att det verkligen passar innan du gör affär. Inte minst så bör du få med rattstångens nedre del, eftersom det finns en skillnas nånstans mellan -71 och -74 då de äldre har inte splines runtom på kopplingen utan en liten yta är plan och svarar mot en klack i rattstångens knut för att de inte ska kunna monteras felaktigt. Senare har splines runtom på axeln och i hålet.

Btw så är väl den 2.0-motorn förmodligen 82-hästaren (en LC/lågkomp), det gillar originalbakaxeln som har mindre differential än 2.0-bilarna. Vridet är inte värre än att den tål det väl. Byter man till 99/105-hästaren bör man också byta bakaxel till motsvarande (-74 GXL med "Pinto" 2.0 HC 99 hk - såldes bara i Sverige, framkallad av våra särskilda avgaskrav - har bästa utväxlingen för landsväg) för att inte nöta ut originalbakaxeln i förtid.

Postat: ons jul 03, 2013 8:36 pm
av SK Racing
82, ja då bör det ju vara en högkompad dito, min bror hade en Sierra 83 och den gick rätt bra med tanke på dom två liter och 100-115 hk, lite matchportad och högre tändning och borrad luftrenare för trevligt insugsljud.