Sida 1 av 2

Nya pärlan!

Postat: mån jun 17, 2013 5:35 pm
av chrobby
Hallå här kommer nya pärlan!
En 1-ägarbil som ska uppgraderas med servostyrning under sommaren samt lite mer...

Postat: mån jun 17, 2013 8:21 pm
av Släggmek
Verkligen att gratulera till, den ser ju jättefin ut :). Syns som en sen L-variant att döma av Mexico-fälgarna och det sparsamma listverket, bara precis lagom. Du har väl ordnad garageplats åt den, i dessa tider av tokiga biltjuvar och -brännare som inte ens respekterar gamla Taunusar (och liknande Cortinas)?

Postat: mån jun 17, 2013 8:34 pm
av SK Racing
En bunker är på sin plats för dessa klassiker.

Postat: mån jun 17, 2013 8:45 pm
av chrobby
En bunker är nog vad som finns ;)
L variant stämmer,men det kommer i alla fall på Magsfälgar på den under sommaren ihop med servon... :)

Postat: tis jun 18, 2013 10:41 am
av nextuz
Vacker :D
Vad ca handlar man en sådan pärla för?

Postat: tis jun 18, 2013 11:39 am
av SK Racing
och vad är resten av porrbilderna???

Postat: tis jun 18, 2013 6:22 pm
av chrobby
Priset på dessa är så olika så jag tycker man ska betala vad man tycker det är värt,ang fler porrbilder så kommer det så fort jag får ordning på allt under huven.
Nu ska ni inte tro att det blir någon turbomaskin i denna glidare utan tanken är att det ska se orginal ut och gå som den milslukare det är :)

Postat: tis jun 18, 2013 10:16 pm
av SK Racing
Borentsberg, finns motorfirman:Göran Andersson kvar?

Har för mig den hette så när jag var där uppe med Datsundelar som dom gjorde i ordning till mig.

I så fall så bör du ju kunna få snurr på motorn oavsett vad du nu vill ha i bilen.

Postat: ons jun 19, 2013 7:07 pm
av chrobby
Jodå,firman finns kvar men den har flyttat in till Linköping istället.
Tanken är att jag ska trimma bilen ca 30hk (alltså en 2,0 pinto istället)
M.a.o så blir det ingen värstingmaskin utan bara en uppgradering :-)

Postat: tor jun 20, 2013 1:07 pm
av Anglofilen
Bra tänkt där Bobby, såna bilar ska absolut inte förstöras med en massa ombyggnationer.

Postat: fre jun 21, 2013 5:40 pm
av Släggmek
Så sant :). Fast 2-litern får aningen extra karaktär på ett enkelt och originalartat sätt genom att montera ett system av sorten som satt på 1600GT (ska gå att finna än i Walkers sortiment tror jag, fick mitt från deras turkiska underleverantör Fomoso eller vad de heter). Aningen grövre och med raktigenom-dämpare har det en härlig ton och lite bättre flöde. Bör ge 3 hk extra vad jag vet. Hoppas magsen är Wolfrace femhålade slot mags :), det var de i särklass vanligaste tillbehörsfälgarna på den tiden, bortsett från Fords egna fanns vad jag minns inte många andra fyrbultade som marknadsfördes för just Taunus-Cortina de där åren de byggdes.

Postat: sön jun 23, 2013 6:26 pm
av SK Racing
Tänk bara på att kattade Pintos är lågkompade, hitta en utan kise, alt byt kolvarna i en kattad, så du får högre komp, dvs 9,2:1.

Postat: mån jun 24, 2013 11:18 am
av SK Racing
När det gäller o bygga om så är jag både för o emot, är en bil så rostig att det inte är nått kvar av ex-vis golv/undersida, då tycker jag att det är ok o skarva i ett annat underrede, ex-vis sierrans och då bygga nått kul av ett gammalt chassie, hellre det än att hela bilen hamnar på skroten.

När det gäller att bygga om fina std bilar, där är jag starkt emot, så länge det inte går o bygga om så att det går att återställa fordonet i std skick.

När det gäller Taunus så har det ju funnits så många olika varianter med drivlina och utrustningsnivå att det är fullt möjligt att bygga om väldigt mycket utan att förstöra någonting, du kan ju hinka i en 2,8 och fullt GXL/Ghia lullul och ändå bara använda original skruvhål i bilen, eller bara borra nått enstaka nytt.

Lägg bara originaldelarna på hyllan och vid ev försäljning, kunna skicka med dom, det kan göra underverk på pris och säljbarhet, för det är ju så, att dessa "pissholkar" går även bra o sälja utanför Sveriges gränser, redan nu, om 10 år, ja då bör det ju gå ännu bättre o få topp Dollar för fina bevarade std bilar, oavsett märke/modell.

Postat: mån jun 24, 2013 3:26 pm
av Släggmek
av-24 Instämmer rakt av. Taunus är numera en accepterad klassiker som uppskattas som så snart sagt överallt där de sålts, syns tydligt på nätet :cool:. Att reservdelshållningen fortfarande funkar hyfsat (utom för 1976-78 TC2 där modellspecifika delar är svåra) är ett bra och tydligt tecken bara det :). Kan ju tilläggas att det ska vara extremt illa innan en Taunus inte går att reparera, eftersom de är väldigt enkelt och rättframt uppbyggda även i karosstommen. Ekonomin är främsta motargumentet eftersom det finns många fina kvar att välja bland på marknaden, men jag tror även det kommer att svänga och objektens status öka iaf för V6:orna. Snikarna har ett annat plus i att man kan återställa en enklare och billigare då de inte består av mycket mer än det som behövs för att köra :D.

Postat: mån jun 24, 2013 8:26 pm
av chrobby
Tanken är att det ska bli en enkel uppgradering som sagt var.
Det blir en 2,0 från Taunus -82 samt en servostyrning från densamma så allt går att återställa om man någon gång får hjärnblödning eller liknande och skulle sälja den... :)