Babyjänkare
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Härligt, både bilen och macken
. Måste ju ligga massor med jobb bakom bägge
. Extra kul är att Taunus 17M P2 trendar som fullt accepterad och upphöjd veteran just nu, det har väl inte renoverats och gjorts tidningsreportage så mycket någonsin. Jag minns 70-talet, då de få exemplar som fortfarande var i trafik i de allra flesta fall var välnötta brukisar och mest betraktades som gamla uddabilar som kördes av tjuriga gamlingar som vägrat "byta upp sig"...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
barock
- Nybörjare
- Namn: Jörgen Schwarz
- Kör: Ford taunus 17M P2
Apropå tidningsreportage. Se Nostalgias nästa nr!Släggmek skrev:Härligt, både bilen och macken. Måste ju ligga massor med jobb bakom bägge
. Extra kul är att Taunus 17M P2 trendar som fullt accepterad och upphöjd veteran just nu, det har väl inte renoverats och gjorts tidningsreportage så mycket någonsin. Jag minns 70-talet, då de få exemplar som fortfarande var i trafik i de allra flesta fall var välnötta brukisar och mest betraktades som gamla uddabilar som kördes av tjuriga gamlingar som vägrat "byta upp sig"...
Kan jag ha bidragit till det du kallar trend? Jag har kontaktuppgifter på samtliga ägare i landet via ett komplett register och har väckt upp många som trodde dom var ensamma om bilen. Det finns 130 registrerade, varav 29 i trafik, men i verkligheten rullar endast ett 20-tal. Bilder har jag på 102 av ägarnas bilar + all annan info och mer därtill. Trevliga P2-ägare fick jag på köpet.
Nu är vi en klick som håller kontakt och köper/säljer/byter delar med varandra,
arrangerar träffar och babblar lite på vår enkla, anspråkslösa och kostnadsfria hemsida http://www.taunus17m.n.nu
Tänk om man kunde få med P3-ägarna också i vår "intresseförening"!
Mycket jobb blir det. Ni är fyra ggr fler...
Hälsn från babyjänkaren
- Släggmek
- Legend
Intressant info du kommer med, jag får norpa lite aktuella fakta om överlevarna till modellhistoriken jag filar på understundom... som jag tänkte posta här på forumets FAQ om den blir klar nån gång
. Ja, jag skulle tro av det du berättar att du säkert bidragit till den lilla trenden - eller som man skulle kunna säga... jasså, var det DU som drog igång hypen
- dom har ju dykt upp i varenda svensk biltidning senaste åren tycks det!
Nä, men allvarligt så ta emot en virtuell ryggdunk, bra jobbat!
Jag har varit in på er hemsida några gånger faktiskt och försöker ha i minnet att kolla lite emellanåt (den ligger sen jag upptäckte den i webbläsarens favorit-lista).
Sen (och nu går jag OT en stund apropå frågan), visst syns det högst logiskt att få med även oss P3-ägare och -afficionados, eftersom P3 konstruerades med P2 som grund. Samtidigt tänker jag, nån form av samarbete om inte samgående mellan landets olika Ford-klubbar/föreningar under FCS paraply vore väl en bra idé, snare än att varje klunga sitter för sig. Menar, numera är ju inriktningen här mera allmän än på FMCS-tiden när racing var huvudfokus. Iofs kan det säkert vara svårt att sammanfoga alla grupper eftersom Ford-märket sitter på en hel galax av bilmodeller, men ett paraply för samarbete skulle säkert både stärka märkesgemenskapen och framtidssäkrandet av våra kära bilar. För egen del är jag lite för osorterad med många bollar i luften (bl a grafisk hjälpreda åt rätt många föreningar av olika slag) för att hoppa in i något mer engagemang tror jag. men fråga gärna om ni behöver nån extra hand på grafik/fotoretusch, textbearbetning eller dylikt
. Alltid kul när folk räddar gamla bilar, särskilt Ford 
Sen (och nu går jag OT en stund apropå frågan), visst syns det högst logiskt att få med även oss P3-ägare och -afficionados, eftersom P3 konstruerades med P2 som grund. Samtidigt tänker jag, nån form av samarbete om inte samgående mellan landets olika Ford-klubbar/föreningar under FCS paraply vore väl en bra idé, snare än att varje klunga sitter för sig. Menar, numera är ju inriktningen här mera allmän än på FMCS-tiden när racing var huvudfokus. Iofs kan det säkert vara svårt att sammanfoga alla grupper eftersom Ford-märket sitter på en hel galax av bilmodeller, men ett paraply för samarbete skulle säkert både stärka märkesgemenskapen och framtidssäkrandet av våra kära bilar. För egen del är jag lite för osorterad med många bollar i luften (bl a grafisk hjälpreda åt rätt många föreningar av olika slag) för att hoppa in i något mer engagemang tror jag. men fråga gärna om ni behöver nån extra hand på grafik/fotoretusch, textbearbetning eller dylikt
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- Släggmek
- Legend
Jo, hej
. Ja, jag såg jag fått samma PM flera gånger
, lätt hänt. Mejl kommer, men redigera gärna hur du skrivit mejladressen ovan - sökrobotar kan hitta hyperlänken och vips får du spam. Skriv i stället "lybecker (at) spray.se".
Och jo, det är faktiskt hela drivlinan och hjulupphängningarna som är samma i P2 och de flesta av första årens P3, med små avvikelser - även en och annan plåtbit i stommens nedre delar är samma vad jag vet, om man behöver kapa ur nåt
.
Och jo, det är faktiskt hela drivlinan och hjulupphängningarna som är samma i P2 och de flesta av första årens P3, med små avvikelser - även en och annan plåtbit i stommens nedre delar är samma vad jag vet, om man behöver kapa ur nåt
)