Tillbaka till 70-talet!

Här finner du bilder på våra medlemmars bilar med mera.

Information om hur du använder galleriet finner du här.

OBS! Här får endast egna bilder eller bilder med ägarens tillåtelse publiceras!
soulbrother
Erfaren
Inlägg: 53
Blev medlem: mån feb 12, 2007 1:21 pm
Namn: Mats Bergström
Kör: Mercury Monterey -59, Mercury Marquis -68, Ford Escort -75
Ort: Skellefteå

Tillbaka till 70-talet!

Inlägg av soulbrother »

Ja vad säger man... Vem kan motstå en maximalt 70-talspimpad Fiesta VIP som har gått 11000 mil? Kolla bara - spoilers, Hella extraljusgrill, vinddavisare på (original)-takluckan och till bakrutan, Philips kassettstereo ja t.o.m. drag! Härligt oblyga 12-tums "magfälgar" med nya däck. Nu har jag fått ett nytt husdjur! Alla Fiestans små irritationsmoment som man störde sig på för 30 år sen är förlåtna, den evigt ryckiga gången, känslan av att drivlinan sitter bultad via träklossar i karossen, 4:an som man måste driva spaken lite extra åt höger för att få in, den kassa och bullriga värmefläkten. Allt är förlåtet - välkommen i familjen! Förresten, originalfälgarna med snobbringar och dåliga vinterdäck följde också med. Jag tror det blir nya sommardäck på dem istället så OM någon har lust att bli ägare till fälgarna på fotot MED så gott som oanvända sommardäck är det bara att höra av sig!
Bilagor
Fiesta.jpg

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2333
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Tummen upp ! :)
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Inlägg: 1372
Blev medlem: tor okt 05, 2006 3:42 pm
Namn: Daniel Schöneman
Kör: Fiesta ST200 -17
Ort: Partille
Medlemsnummer: 29

Inlägg av Daniel666 »

Grymt fin :)
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

En klassiker i sin busfräckaste form :thumb: (klart, de där gula varsellamporna är ju såååå mycket typiskt snusförnuftigt :p svenskt 70-tal, annars ser den ju ut som en omslagsbil för nån brittisk eller tysk tunertidning :). Slotmagsen bör du spara om du har plats och inte behöver frigöra slantar, en del av proviniensen som antiknördarna skulle säga. Måste vara decennier sen jag såg en omgång, väldigt udda 12-tummare - Wolfrace eller JP? Hur fräcka som helst och vinden har ju vänt numera så att välskötta bilar med välbevarade stylingprylar som monterades när de var någorlunda nya uppskattas bara mera för varje år. Kan säkert ge bättre prislapp tillsammans med bilen om den ska säljas nån gång än om de går iväg separat.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Ort: Drammen, Norge
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

Sjukt tuff!! :) ett måste på 70-talsträffen i borås hehe..
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

soulbrother
Erfaren
Inlägg: 53
Blev medlem: mån feb 12, 2007 1:21 pm
Namn: Mats Bergström
Kör: Mercury Monterey -59, Mercury Marquis -68, Ford Escort -75
Ort: Skellefteå

Inlägg av soulbrother »

Jag har faktiskt redan ändrat åsikt om fälgarna, de får sitta kvar! Som det sas så gör ju de tidstypiska tillbehören och stylingprylarna mycket av intrycket och till skärmbreddarna gör de sig ju extra bra! Den här ska få rulla och njutas av allt jag bara hinner!

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Ort: Drammen, Norge
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

soulbrother skrev:Jag har faktiskt redan ändrat åsikt om fälgarna, de får sitta kvar! Som det sas så gör ju de tidstypiska tillbehören och stylingprylarna mycket av intrycket och till skärmbreddarna gör de sig ju extra bra! Den här ska få rulla och njutas av allt jag bara hinner!
Grymt! :) Hojta gärna om den är till salu!
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Inlägg: 138
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:54 pm
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Ort: Österbotten

Inlägg av Caprimk1 »

Snyggt! Desto mindre däck desto bättre acceleration :D :D
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Mycket trevlig bil, vårda den i detta skicket, är ju bara sååååååååååå rätt.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Glad att se att fälgarna blir kvar :). Nybilsskick modell just rullat ut från bilhallen är ju fascinerande på sitt sätt, men det är något alldeles speciellt med en bil spm "pimpats" i sin egen tid och överlevt oförändrad utan att ha uppdaterats eller återställts. Förresten är det ju en egen gren av "kraut-stuk" idag med låga lättmetallfälgar, iofs tokbreda med gummibandsdäck men i a f.

Konstigt att inte Fiesta mk 1 i urversionen pre-facelift har högre status än de har, under de första åren i produktion var de stylingavdelningens outmanade favoritobjekt när det skulle skapas något blickfångande till bilmässorna. Min favvo var den USA-utvecklade multikoncept-Fiestan (glömt namnet tyvärr) som kunde snabbt byggas om till fyra eller om det var fem karossvarianter, tänk om den blivit en produktionsmodell :i:. En annan fräckis som var högst verklig och alldaglig men som vi tyvärr aldrig fick hit var hantverkarmodellen utan baksäte med täckta bakrutor, otroligt bruksig och tuff :cool:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Släggmek skrev:Glad att se att fälgarna blir kvar :). Nybilsskick En annan fräckis som var högst verklig och alldaglig men som vi tyvärr aldrig fick hit var hantverkarmodellen utan baksäte med täckta bakrutor, otroligt bruksig och tuff :cool:.
Bild på den skapelsen :confused:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Svårt. Jag har inte sett nån på bild sedan jag skummade en fransk dagstidning runt 1979-80 då jag brukade tillbringa skolktimmarna i utländska läshörnan på ortens bibliotek där ingen kom på att leta :D. Den fanns i en annons som bara visade bilen från sidan i ett av de typiska tecknade modellgallerierna så det var nog ingen storsäljare bland franska småfirmor. Den hade inga sidorutor bak, så frågan är väl om de hade bakruta heller. Har för mig modellnamnet var Ford Fiesta Camionnette, det är egentligen är mer en allmän term för biltypen och betyder liten lastbil så det är tillnamn på diverse liknande bilar av olika märken och inte mycket att gå på. Möjligen var detta en specialare som enbart såldes i Frankrike och kanske BeNeLux-länderna, de har en del historia av sånt med en flora av smålastare som knappt exporterats, mycket handlar om skatteregler av samma art som vi fått på senare år som straffar stora lättlastare och gynnar de små. Även det kortlivade Ford SAF provade på och byggde en paketbil av första Vedette som kallades Abeille, den kan man se på nätet iaf. Öh, dröj lite... (...) Ah, nätet har ju ALLT! T o m den där gamla annonsen, "Les breaks et le utilitaires Ford", fast jag minns inte sidan i Paris Match som fikafläckig :D : http://www.les-nostalgiques.net/index.p ... sta-van%29 (lägg även märke till lastversionerna av Taunus och Granada, helglasade men utan baksäte)

Här är dagens motsvarighet, Fiesta Affaire 2013: http://www.ford.fr/Vehicules_Utilitaire ... a-affaires - får erkänna att detta är ju en stressloppa som t o m jag tycker ser tuff ut :). Här finns en bra profilbild att klicka på för att förstora: http://www.caradisiac.com/Ford-Fiesta-l ... -53569.htm. Frånvaron av bakre sidorutor gör något med en del annars småtrista designer, intrycket av daghemstaxi får sig en positiv törn av grabbig kaxighet :D. Apropå kaxiga Fiesta på franska förresten, fick syn på denna hemkabbade mk 1-småbuse av bara farten :aw-26: - scrolla ner för videoclips och en bunt stillbilder: http://www.caradisiac.com/Saucisse-du-v ... -73319.htm
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Äsch, jag skulle ju se på TV nu men fastnade i Ford-träsket igen... :D - titta vad mer jag hittade ("damn, i´m on a roll here :cool:), prospekt på Crayford Fiesta drophead coupe - och Cortina mk IV (är du vaken, Anglofilen? ;)): http://www.les-nostalgiques.net/index.p ... ortina-mk4 - borde väl iofs posta länk till startsidan på Bilder och Filmer för där finns en massa annat svårfunnet Ford-material över många modeller, men jag ids inte just nu. Och mycket är på franska dessutom. Men det rekommenderas att klicka dit.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

ralph
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 15, 2013 2:40 pm
Namn: Ralph Herzog
Kör: Ford Focus
Ort: Klagshamn

Inlägg av ralph »

Fanken vad go!

20mhardtop-67
Erfaren
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jun 07, 2010 5:55 pm
Namn: sture jonasson
Kör: passat fairlane taunus
Ort: skelleftehamn

Inlägg av 20mhardtop-67 »

fattas bara "hönstrappan" på bakrutan!

Skriv svar