Ford Cortina 1600 Estate 1969
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Att få till motorn är nog det enklaste av allt om bara budgeten håller, Kent har t o m dykt upp som nytillverkad crate engine på senare år tack vare att den fortfarande har en roll i en del juniorracerklasser så trimgrejor finns än, främst i England, men kostar väl enligt lagen om smärtgränsen för folks begär numera.
Härlig bil, inredningen verkar ju ha överlevt mot alla odds och luktar det förgängelse borde det gå att ta bort med en ozonmaskin då inredningsmaterialen är ganska genomgående syntetiska vad jag minns.
Verkar ju faktiskt rätt välbevarad i plåten . Som jag minns (min farsa hade en på tidigt -80-tal, saknar den) så är plåten under skalet rak och enkel att jobba med. Tänk på att inspektera bladfjäderfästena och fjäderbenens infästningar noga, klassiska rostfällor som kan ställa till det. Lite bökigt med de punktsvetsade framskärmarna om man inte har en maskinhuggmejsel till hands vid demontering, men legenden har att det var inte bara för att räknenissarna ville snabba upp sammansättningen utan de fungerar som bärande delar tillsammans med innerflyglarna och hjälper till att styva upp karossen.
Härlig bil, inredningen verkar ju ha överlevt mot alla odds och luktar det förgängelse borde det gå att ta bort med en ozonmaskin då inredningsmaterialen är ganska genomgående syntetiska vad jag minns.
Verkar ju faktiskt rätt välbevarad i plåten . Som jag minns (min farsa hade en på tidigt -80-tal, saknar den) så är plåten under skalet rak och enkel att jobba med. Tänk på att inspektera bladfjäderfästena och fjäderbenens infästningar noga, klassiska rostfällor som kan ställa till det. Lite bökigt med de punktsvetsade framskärmarna om man inte har en maskinhuggmejsel till hands vid demontering, men legenden har att det var inte bara för att räknenissarna ville snabba upp sammansättningen utan de fungerar som bärande delar tillsammans med innerflyglarna och hjälper till att styva upp karossen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- mr Costin
- Legend
- Inlägg: 5377
- Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
- Ort: Alingsås
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Här är min Mk2 kombi, 70 års modell, enda 70an som finns i registret.
Inte jag på bilden, om nån undrar...
Inte jag på bilden, om nån undrar...
- Bilagor
-
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Snygg bil, ser ut att vara i toppskick.mr Costin skrev:Här är min Mk2 kombi, 70 års modell, enda 70an som finns i registret.
Inte jag på bilden, om nån undrar...
Har du haft den länge?
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- mr Costin
- Legend
- Inlägg: 5377
- Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
- Ort: Alingsås
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Inte toppskick men bra bruksskick kan man säga. Köpte den i somras men har vetat om den läääänge. Massa småfix för att få den körbar, sen krävs en del uppstädning i några dåliga rostlagningar för att få den riktigt fin.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Tumme upp på den , måste varit 90-tal sist jag såg en Cortina mk II hgv på vägen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
En hel del har blivit gjort på bilen under våren. Framrutan är bytt, nya däck, nybyggt avgassystem, servad motor, ny växellådsolja, påfylld olja i bakaxel, nya bromsslangar Bränsletanken blev ersatt med en plasttank från Dalhems då orginaltanken med sina udda mått var stört omöjlig att få tag på. Jag ska ersätta dess upphängning med något lite stabilare sinom tid. Jag har nödtorftigt svetsat framskärmarna, hålen i ”kylarbalken” och det främre vänstra domkraftsfästet. Inredningen är helt otroligt skick. Det finns inte en enda fläck i innertaket och alla säten och bagaget har varit skyddad av överdrag. All el fungerar felfritt. Jag har ännu inte tvättat bilen, mycket av lacken framtill har ramlat lös så det kan gott vänta ett tag!
Besiktning om tre dagar!
Besiktning om tre dagar!
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Trevligt att det går framåt!
Var dock beredd på att en plasttank av eftermarknadstyp formellt sett inte är OK för gatbruk. Det är ju inte säkert att någon tänker på det men det kan bli stopp där. Grejen är att plasttank för gatbruk ska antingen vara krockprovad enligt ECE-reglemente (vilket en racingtank inte är), eller vara gjord av glasfiberarmerad plast enligt viss specifikation.
En rostig originaltank brukar gå att löda ihop men det är mycket pyssel.
Gustaf
Var dock beredd på att en plasttank av eftermarknadstyp formellt sett inte är OK för gatbruk. Det är ju inte säkert att någon tänker på det men det kan bli stopp där. Grejen är att plasttank för gatbruk ska antingen vara krockprovad enligt ECE-reglemente (vilket en racingtank inte är), eller vara gjord av glasfiberarmerad plast enligt viss specifikation.
En rostig originaltank brukar gå att löda ihop men det är mycket pyssel.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Det var nyheter för mig! Tjaa det är väl bara se vad dom säger. I värsta fall får jag leta vidare efter en plåttank som går att passa in.
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Skoj med framsteg.
Nu får du nästan lämna lacken som det är.
\Rickard
Nu får du nästan lämna lacken som det är.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Besiktningen i morse gick över all förväntan! Blankt papper och fritt fram
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Härligt, så skönt! Bara att köra då, hoppas jag får tillfälle att se bilen rulla!
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Kul att det gick vägen , då får den väl lite uppmjukning på vägarna i sommar - bilar mår ju bättre av att röra lite på sig än att stå stilla, de också. Skulle varit kul att höra overallernas kommentarer när den gled in i hallen , och sen när de kröp under och insåg att den inte var alls så muggen som skogspatinan flaggade för . Vet inte om det finns nån ratrod/patina-klass på bilträffar för bilar nyare än femtiotalsmodeller (stopp vid Amazon ungefär), men den här Cortinan borde få första pris i så fall, om du låter mossan vara i fred . Gillar den råa plåtlagningen - borde sticka i ögonen på bilpedanter (jaja, lugn alla... smaken är olika). Snyggt grundjobb ser det ut som, vaxa den i stället för att grunda om det inte ska göras klart snart, så håller den sig rostfri över sommaren ifall det inte blir för fuktigt (man kan också putsa bort befintlig rost ganska grundligt om man har tålamod). Ett sånt här uppochnervänt år kan man gott kosta på sig att slappna av och bara göra det nödvändiga och ha så kul man kan med grejorna.
När det gäller gamla tankar i plåt så finns det en del att tänka på om man ska prova laga en. Antingen måste man lämna dom liggande ute med locket av för att sola ganska länge tills alla bensinrester dunstat ut ur metallens porer. Några enstaka sommarveckor räcker inte om man ska kunna svetsa på den utan att fylla med vatten (komplicerat och riskabelt vid elsvetsning, ifall det skulle finnas flera läckor, räkna med att ändå få en mindre eldkvast från nån luftficka då) för att inte riskera spränga den med uppenbar livsfara. Jag blev bra nära ögonvittne till en sån miss en gång i jobbet; det hördes en kraftig smäll bakom ett förråd men killen hade tur och blev bara omkullkastad av smällen, tanken blev en uppfläkt boll.
Svetsfogen om vi tänker MIG/MAG blir gärna porig om det är gammal rostplåt. Då bör den förseglas med tenn (eller varför inte hårdlöda med det om hålet är litet, ofta enklare än att svetsa i tunn plåt) än med Araldit eller liknande, då det förekommer olika uppgifter om hur väl den typen av material motstår dagens ettriga bränslen över tid. Just Araldit är väl det mest beständiga man hittar i allmänna handeln, då det föredras för att bygga upp rätt profiler när så krävs vid topplocksportning men konstant utsatthet blir förstås nåt annat. Iofs har jag stött på en del kem/metallblandningar som industriella rörtätningsmaterial i reparatörssvängen som kanske funkar, men sällan nåt man hittar hos järnhandlare etc utan säljs mest direkt till proffs. Sedan finns det en del vätskor för att täcka insidan med som lär vara bra för att försegla insidan och förhoppningsvis stoppa vidare rost, men de är rätt dyra och besvärliga att hålla på med (starka kemikalier) så en ny tank är förstås ett bättre alternativ om man kan finna en ny plåttank eller som här nån annan passande som godkänns av bilprovningen.
När det gäller gamla tankar i plåt så finns det en del att tänka på om man ska prova laga en. Antingen måste man lämna dom liggande ute med locket av för att sola ganska länge tills alla bensinrester dunstat ut ur metallens porer. Några enstaka sommarveckor räcker inte om man ska kunna svetsa på den utan att fylla med vatten (komplicerat och riskabelt vid elsvetsning, ifall det skulle finnas flera läckor, räkna med att ändå få en mindre eldkvast från nån luftficka då) för att inte riskera spränga den med uppenbar livsfara. Jag blev bra nära ögonvittne till en sån miss en gång i jobbet; det hördes en kraftig smäll bakom ett förråd men killen hade tur och blev bara omkullkastad av smällen, tanken blev en uppfläkt boll.
Svetsfogen om vi tänker MIG/MAG blir gärna porig om det är gammal rostplåt. Då bör den förseglas med tenn (eller varför inte hårdlöda med det om hålet är litet, ofta enklare än att svetsa i tunn plåt) än med Araldit eller liknande, då det förekommer olika uppgifter om hur väl den typen av material motstår dagens ettriga bränslen över tid. Just Araldit är väl det mest beständiga man hittar i allmänna handeln, då det föredras för att bygga upp rätt profiler när så krävs vid topplocksportning men konstant utsatthet blir förstås nåt annat. Iofs har jag stött på en del kem/metallblandningar som industriella rörtätningsmaterial i reparatörssvängen som kanske funkar, men sällan nåt man hittar hos järnhandlare etc utan säljs mest direkt till proffs. Sedan finns det en del vätskor för att täcka insidan med som lär vara bra för att försegla insidan och förhoppningsvis stoppa vidare rost, men de är rätt dyra och besvärliga att hålla på med (starka kemikalier) så en ny tank är förstås ett bättre alternativ om man kan finna en ny plåttank eller som här nån annan passande som godkänns av bilprovningen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Stort grattis!Andreaså skrev:Besiktningen i morse gick över all förväntan! Blankt papper och fritt fram
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Veteran
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
- Namn: Andreas Åkerlind
- Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
- Ort: Skellefteå
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Haha han såg lite förvånad ut inne på bilprovningen Jag har avverkat ca 8-10 mil så här långt och det finns saker att göra! Tändningen måste justeras in bättre samt lite kontakter som behöver rengöras här och var När jag kommer över 50kmh drar det in avgaser längst ner under bakluckan då den inte sitter tätt emot. Men det mesta är bara småsaker Komforten och ljudnivån går att diskutera men det borde jag väntat mig Här står den bredvid sin något större lillebror :-)
- Bilagor
-
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969
Fin samling bilar.Andreaså skrev:Haha han såg lite förvånad ut inne på bilprovningen Jag har avverkat ca 8-10 mil så här långt och det finns saker att göra! Tändningen måste justeras in bättre samt lite kontakter som behöver rengöras här och var När jag kommer över 50kmh drar det in avgaser längst ner under bakluckan då den inte sitter tätt emot. Men det mesta är bara småsaker Komforten och ljudnivån går att diskutera men det borde jag väntat mig Här står den bredvid sin något större lillebror :-)
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande