Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Ford Cortina 1600 Estate 1969

Här finner du bilder på våra medlemmars bilar med mera.

Information om hur du använder galleriet finner du här.

OBS! Här får endast egna bilder eller bilder med ägarens tillåtelse publiceras!
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3261
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inläggav Släggmek » lör mar 07, 2020 9:34 pm

Att få till motorn är nog det enklaste av allt om bara budgeten håller, Kent har t o m dykt upp som nytillverkad crate engine på senare år tack vare att den fortfarande har en roll i en del juniorracerklasser så trimgrejor finns än, främst i England, men kostar väl enligt lagen om smärtgränsen för folks begär :bowdown: numera.

Härlig bil, inredningen verkar ju ha överlevt mot alla odds och luktar det förgängelse borde det gå att ta bort med en ozonmaskin då inredningsmaterialen är ganska genomgående syntetiska vad jag minns.

Verkar ju faktiskt rätt välbevarad i plåten :). Som jag minns (min farsa hade en på tidigt -80-tal, saknar den) så är plåten under skalet rak och enkel att jobba med. Tänk på att inspektera bladfjäderfästena och fjäderbenens infästningar noga, klassiska rostfällor som kan ställa till det. Lite bökigt med de punktsvetsade framskärmarna om man inte har en maskinhuggmejsel till hands vid demontering, men legenden har att det var inte bara för att räknenissarna ville snabba upp sammansättningen utan de fungerar som bärande delar tillsammans med innerflyglarna och hjälper till att styva upp karossen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5373
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inläggav mr Costin » ons mar 25, 2020 10:06 am

Här är min Mk2 kombi, 70 års modell, enda 70an som finns i registret.

Inte jag på bilden, om nån undrar...
Bilagor
IMG_2631.jpg
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4713
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inläggav RickardEM » ons mar 25, 2020 12:45 pm

mr Costin skrev:Här är min Mk2 kombi, 70 års modell, enda 70an som finns i registret.

Inte jag på bilden, om nån undrar...

Snygg bil, ser ut att vara i toppskick. :)
Har du haft den länge? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande