Ford Cortina 1600 Estate 1969

Här finner du bilder på våra medlemmars bilar med mera.

Information om hur du använder galleriet finner du här.

OBS! Här får endast egna bilder eller bilder med ägarens tillåtelse publiceras!
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3356
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av Släggmek »

Att få till motorn är nog det enklaste av allt om bara budgeten håller, Kent har t o m dykt upp som nytillverkad crate engine på senare år tack vare att den fortfarande har en roll i en del juniorracerklasser så trimgrejor finns än, främst i England, men kostar väl enligt lagen om smärtgränsen för folks begär :bowdown: numera.

Härlig bil, inredningen verkar ju ha överlevt mot alla odds och luktar det förgängelse borde det gå att ta bort med en ozonmaskin då inredningsmaterialen är ganska genomgående syntetiska vad jag minns.

Verkar ju faktiskt rätt välbevarad i plåten :). Som jag minns (min farsa hade en på tidigt -80-tal, saknar den) så är plåten under skalet rak och enkel att jobba med. Tänk på att inspektera bladfjäderfästena och fjäderbenens infästningar noga, klassiska rostfällor som kan ställa till det. Lite bökigt med de punktsvetsade framskärmarna om man inte har en maskinhuggmejsel till hands vid demontering, men legenden har att det var inte bara för att räknenissarna ville snabba upp sammansättningen utan de fungerar som bärande delar tillsammans med innerflyglarna och hjälper till att styva upp karossen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av mr Costin »

Här är min Mk2 kombi, 70 års modell, enda 70an som finns i registret.

Inte jag på bilden, om nån undrar...
Bilagor
IMG_2631.jpg
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5633
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av RickardEM »

mr Costin skrev:Här är min Mk2 kombi, 70 års modell, enda 70an som finns i registret.

Inte jag på bilden, om nån undrar...
Snygg bil, ser ut att vara i toppskick. :)
Har du haft den länge? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av mr Costin »

Inte toppskick men bra bruksskick kan man säga. Köpte den i somras men har vetat om den läääänge. Massa småfix för att få den körbar, sen krävs en del uppstädning i några dåliga rostlagningar för att få den riktigt fin.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3356
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av Släggmek »

Tumme upp på den :thumb:, måste varit 90-tal sist jag såg en Cortina mk II hgv på vägen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av Andreaså »

En hel del har blivit gjort på bilen under våren. Framrutan är bytt, nya däck, nybyggt avgassystem, servad motor, ny växellådsolja, påfylld olja i bakaxel, nya bromsslangar Bränsletanken blev ersatt med en plasttank från Dalhems då orginaltanken med sina udda mått var stört omöjlig att få tag på. Jag ska ersätta dess upphängning med något lite stabilare sinom tid. Jag har nödtorftigt svetsat framskärmarna, hålen i ”kylarbalken” och det främre vänstra domkraftsfästet. Inredningen är helt otroligt skick. Det finns inte en enda fläck i innertaket och alla säten och bagaget har varit skyddad av överdrag. All el fungerar felfritt. Jag har ännu inte tvättat bilen, mycket av lacken framtill har ramlat lös så det kan gott vänta ett tag!
Besiktning om tre dagar!
796727BF-112D-4172-B7BD-5A5D1E1AD84B.jpeg
7C36F35F-73C8-4DC1-937D-1B9FE93FA64F.jpeg
FFFB1DF4-DD8E-4A96-8CF6-F5D1E55A1782.jpeg
9F53E4D1-37C0-4714-8E99-1A2ADB40BEAC.jpeg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av therealpinto »

Trevligt att det går framåt!

Var dock beredd på att en plasttank av eftermarknadstyp formellt sett inte är OK för gatbruk. Det är ju inte säkert att någon tänker på det men det kan bli stopp där. Grejen är att plasttank för gatbruk ska antingen vara krockprovad enligt ECE-reglemente (vilket en racingtank inte är), eller vara gjord av glasfiberarmerad plast enligt viss specifikation.

En rostig originaltank brukar gå att löda ihop men det är mycket pyssel.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av Andreaså »

Det var nyheter för mig! Tjaa det är väl bara se vad dom säger. I värsta fall får jag leta vidare efter en plåttank som går att passa in.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5633
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av RickardEM »

Skoj med framsteg. :)
Nu får du nästan lämna lacken som det är. :D

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av Andreaså »

Besiktningen i morse gick över all förväntan! Blankt papper och fritt fram :D

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av therealpinto »

Härligt, så skönt! Bara att köra då, hoppas jag får tillfälle att se bilen rulla!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3356
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av Släggmek »

Kul att det gick vägen :), då får den väl lite uppmjukning på vägarna i sommar - bilar mår ju bättre av att röra lite på sig än att stå stilla, de också. Skulle varit kul att höra overallernas kommentarer när den gled in i hallen :laughing:, och sen när de kröp under och insåg att den inte var alls så muggen som skogspatinan flaggade för :D. Vet inte om det finns nån ratrod/patina-klass på bilträffar för bilar nyare än femtiotalsmodeller (stopp vid Amazon ungefär), men den här Cortinan borde få första pris i så fall, om du låter mossan vara i fred :cool:. Gillar den råa plåtlagningen - borde sticka i ögonen på bilpedanter :D (jaja, lugn alla...;) smaken är olika). Snyggt grundjobb ser det ut som, vaxa den i stället för att grunda om det inte ska göras klart snart, så håller den sig rostfri över sommaren ifall det inte blir för fuktigt (man kan också putsa bort befintlig rost ganska grundligt om man har tålamod). Ett sånt här uppochnervänt år kan man gott kosta på sig att slappna av och bara göra det nödvändiga och ha så kul man kan med grejorna.

När det gäller gamla tankar i plåt så finns det en del att tänka på om man ska prova laga en. Antingen måste man lämna dom liggande ute med locket av för att sola ganska länge tills alla bensinrester dunstat ut ur metallens porer. Några enstaka sommarveckor räcker inte om man ska kunna svetsa på den utan att fylla med vatten (komplicerat och riskabelt vid elsvetsning, ifall det skulle finnas flera läckor, räkna med att ändå få en mindre eldkvast från nån luftficka då) för att inte riskera spränga den med uppenbar livsfara. Jag blev bra nära ögonvittne till en sån miss en gång i jobbet; det hördes en kraftig smäll :eek: bakom ett förråd men killen hade tur och blev bara omkullkastad av smällen, tanken blev en uppfläkt boll.

Svetsfogen om vi tänker MIG/MAG blir gärna porig om det är gammal rostplåt. Då bör den förseglas med tenn (eller varför inte hårdlöda med det om hålet är litet, ofta enklare än att svetsa i tunn plåt) än med Araldit eller liknande, då det förekommer olika uppgifter om hur väl den typen av material motstår dagens ettriga bränslen över tid. Just Araldit är väl det mest beständiga man hittar i allmänna handeln, då det föredras för att bygga upp rätt profiler när så krävs vid topplocksportning men konstant utsatthet blir förstås nåt annat. Iofs har jag stött på en del kem/metallblandningar som industriella rörtätningsmaterial i reparatörssvängen som kanske funkar, men sällan nåt man hittar hos järnhandlare etc utan säljs mest direkt till proffs. Sedan finns det en del vätskor för att täcka insidan med som lär vara bra för att försegla insidan och förhoppningsvis stoppa vidare rost, men de är rätt dyra och besvärliga att hålla på med (starka kemikalier) så en ny tank är förstås ett bättre alternativ om man kan finna en ny plåttank eller som här nån annan passande som godkänns av bilprovningen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5633
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av RickardEM »

Andreaså skrev:Besiktningen i morse gick över all förväntan! Blankt papper och fritt fram :D
:thumbsup: Stort grattis! :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av Andreaså »

Haha han såg lite förvånad ut inne på bilprovningen :) Jag har avverkat ca 8-10 mil så här långt och det finns saker att göra! Tändningen måste justeras in bättre samt lite kontakter som behöver rengöras här och var :) När jag kommer över 50kmh drar det in avgaser längst ner under bakluckan då den inte sitter tätt emot. Men det mesta är bara småsaker :) Komforten och ljudnivån går att diskutera men det borde jag väntat mig :D Här står den bredvid sin något större lillebror :-)
Bilagor
0F3B05DA-9A4F-4A3F-8320-528D819C97B3.jpeg

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5633
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ford Cortina 1600 Estate 1969

Inlägg av RickardEM »

Andreaså skrev:Haha han såg lite förvånad ut inne på bilprovningen :) Jag har avverkat ca 8-10 mil så här långt och det finns saker att göra! Tändningen måste justeras in bättre samt lite kontakter som behöver rengöras här och var :) När jag kommer över 50kmh drar det in avgaser längst ner under bakluckan då den inte sitter tätt emot. Men det mesta är bara småsaker :) Komforten och ljudnivån går att diskutera men det borde jag väntat mig :D Här står den bredvid sin något större lillebror :-)
Fin samling bilar. :thumbsup: :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar