Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

[Snabbguide] Koppla in varvräknare - Nål edition

Allmänt bil FAQ
arnada

[Snabbguide] Koppla in varvräknare - Nål edition

Inläggav arnada » ons apr 14, 2010 7:51 am

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Detta gjorde jag för typ 20 minuter sen och tänkte att de är en smart idé :rolleyes:

Denna modifikation lämpar sig bra för dig som vill hitta signalkabeln eller vill koppla in en varvräknare utan att klippa/skarva signalkabeln.

+ samt - tror jag alla vet hur man kopplar in, signalen är väl de flest frågar om. Följ tändkablarna som går till tändspolen. På tändspolen finns en kontakt, följ sladdhärvan till ett lämpat ställe / kontakt där du vill koppla in dig på signalen.

Du behöver:
Löd
Tenn
Säkerhetsnål
Tejp
Buntband
Tång
Sladd från Varvräknare in i motorrummet

Gör så här:

1. Klipp säkerhetsnålen enligt bilden, skala sladden och linda koppartrådarna runt öglan. Bild 1

2. Löd fast koppartråden på nålen. Bild 2

3. Tejpa för att skydda koppartråden/förstärka. Bild 3

4. Stick in nålen för att testa eller permanent och säkra med buntband. Bild 4

Slutsats:
Bästa lösningen? Nej men väldigt bra när man ska testa eller helt enkelt inte vill klippa några sladdar. Enda problemet är ju nu att bara halva varvtalet visas men detta kan åtgärdas med lite dioder eller om du är datasnille så skriver du helt enkelt ut en helt ny mätartavla.

Enkla steg för skriva ut en ny mätartavla är att du scannar in den gamla och laddar in den i photoshop. Skapa ett nytt lager ovan den in scannade bilden. Gör en cirkel i svart över den in scannade cirkeln. Lägg på 50% transparens och börja märka ut varvtalen.
Bilagor
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg