Klassisk litteratur

Allmänt bil FAQ
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Klassisk litteratur

Inlägg av Släggmek »

Viktig läsning att ha för oss som gillar Taunus-Cortina och rena gamla kraut-Fordar :cool:, men ett och annat innehåller även info som spiller över på vissa brit-Ford som Zephyr/Zodiac och t o m ett och annat som berör Consul Granada, Capri och Transit även om det inte står på titlarna. Förarhandböcker, verkstadshandböcker och reservdelskataloger att bläddra i på sidan eller att ladda ner som PDF.

https://web.archive.org/web/20130722134 ... nuales.php - det är som i reservdelskatalogerna på nätet, klicka i rutorna för att se modellnamnen och sen klicka på "Buscar" (Sök) för att visa tillgängliga dokument.

Japp, det står "Biblioteca Ford Taunus/Cortina" men fokus ligger inte enbart på TC-serien utan det finns även mycket på 17M P3 och 17/20M P5/P7 och som sagt går det att finna info på en del annat som rör t ex 12M P4, 12/15M P6, Capri och Transit så det lönar sig att ha tålamod och leta runt. Observera att reservdelskatalogerna är hela tegelstenarna på runt 30 MB, så de kan ta en stund att ladda ner. De innehåller också kodnycklat för chassiplåtarna och en del andra matnyttiga data utöver reservdelsinformation. Lätt att missa är supplementet för pickupen P100, den baserad på Taunus-Cortina 80, så här är en direktlänk: https://web.archive.org/web/20141214031 ... /00034.pdf

Språket i handböckerna varierar mellan tyska, engelska eller spanska beroende på modellens ursprung (här finns även papper på Argentina-byggda Taunus) medan katalogerna är i regel både tyska, engelska, franska och spanska, räkna med att få bläddra en del för att finna rätt eftersom en del av mapparna verkar vara flera böcker sammanslagna men garanterat bra att ha :). Det finns även kataloger över enbart motorerna och deras tillbehör och över enbart transmissionerna, den omfattar 1962-73 om jag läste rätt, ska avhandla alla europeiska Ford. Just ja; fixar man att få igång de andra avdelningarna (många döda länkar) så finns en och annan tidningsartikel och lite reklammaterial på några modeller.
Mycket nöje (och "muchas gracias"/"many thanks" till de som ordnat fram materialet :)).

- Tips: det lönar sig att använda Googles olika nationella versioner om man letar nåt särskilt för att få mer specifikt riktade träffar, t ex google.com.ar för argentinska Taunus och google.com.au om man letar australiska Cortina och andra Ford därborta.

För nytillkomna läsare kan jag nu tillägga att den scanning av 1963 år tyskspråkiga edition av verkstadshandboken för Taunus 17M P3 jag själv dragit... nytta av har nu efter en tynande tillvaro i uddaformatet DjVu och ganska osynligt länkad i nåt utrikes forum konverterats till PDF och finns enkelt att läsa direkt här http://taunus-m.ch på den utmärkta privata sajten med samma namn som adress, upptäckte jag.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Låst