Förgasare tips och funderingar tråd

Allmänt bil FAQ
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Mina funderingar kring detta med förgasare i alla dess former är att dom med vissa undantag alltid fungerar, om dom bara har rätt förutsättningar.

Jag är verkligen inte något orakel på detta men är en förgasare hel, ren och tät så fungerar den, så har jag genom 25 år uppfattat det hela, sen om den sitter på en bagge eller en Datsun, spelar ingen roll.

1. Bränslefilter innan pumpen, suger du in skit i en mebranpump så blir det inget bra, en elektrisk får ju givetvis kaffet den med, nu när du monterat ett filter så skall det ju också bytas regelbundet/vid behov.

2. Slangarna, hur många bilar har inte och kommer att stanna och i värsta fall brinna upp pga defekta slangar, köp inget skräp på varuhuset, köp riktig kvalitetsslang och klämmor, sätt gärna rör i koppar/alu och eller dra om ledningen för att få en säker soppatillförsel både ur drift och brandsynpunkt, underdimensionera inte heller rör och slang.

3. Förgasaren, ja här finns ju en mängd olika utföranden och utseende på dom men dom alla ska blanda luft och bensin som sedan ska in i förbränningsrummet, jag kan inte beskriva exakt hur detta går till för där kommer mina kunskaper till korta.

Innan du ens börja pilla med förgasaren, ta reda på vad du har att göra med, jag har alltid hittat något nummer/bokstäver för identifikation på alla förgasare jag pillat med, här är internet en mycket bra källa för bilder och sprängskisser just för din specifika förgasare, det finns även handböcker att köpa till många olika tillverkare av förgasare, men det är mest ebay/tradera en får titta på, för bokhandeln håller oftast inte 30-50 år gamla böcker i lager, och trycks dom inte längre, ja då går dom ju inte heller o beställa.

Jag har alltid stött på en nålventil som styrs av en flottör och som ska reglera soppamängden i flottörhuset enligt tillverkarens rek, nålventilen brukar ha en sil innan/runt sig och här är den första felkällan, dvs nålventilen och dess sil.
Är det täppt= för lite soppa eller ingen alls.
Stänger den inte= flödar förgasaren över och dränker motorn i bensin.
Även själva flottören kan läcka och då fungerar den inte, äldre är oftast i mässing och kan lödas, medans nya/billigare är i plast.

I förgasaren, oberoende på märke och funktion, stående eller liggande så är där munstycken bränste/luft, emulitionsrör, membran, nål osv och här måste absolut renhet råda, gammal bensin har en tendens och bilda någon form av kristaller som är ett helsike o få bort, jag har även upptäckt att ett fint "damm" kan uppträda och sätta igen ta mig fan allt, till o med ta sig igenom ett vanligt bensinfilter, (jag har dubbla på min 160 J SSS)

Rengöring får ske med försiktighet för att inte skada förgasarens delar, tryckluft och tandpetare är en bra början, rengöringsmedel? Ja där använder jag bensin, diesel, kallavfettning, alkalisk avfettning, när det gäller alkaliska produkter så är dessa väldigt aggressiva mot tex aluminium så sköljning i stora mängder vatten är ett måste.

När förgasaren är ren och du sitter med den på din arbetsbänk/köksbord inspektera den noga och kolla efter glapp i spjällaxlar och "byraggarpatent" inte helt ovanligt att någon genom åren borrat munstycken och lagat trasiga gängor med tuggummi typ... en kan hitta det mesta i en förgasare...

Kontrollera att allt stämmer med tillverkarens rek, hitta man inga mått/rekommendationer så ser en rätt enkelt om något är oskruvat eller någon varit där innan o pillat med något dom inte borde, även planheten på packningsytorna är viktigt att kolla, en slipkloss och ett normalgrovt sandpapper som du drar över ytorna ger en indikation på ev avvikelser.

Jag har upptäckt att skruvar verkar vara svårt att hålla reda på så oftast stämmer inte alla skruvar, en del för långa och dom bottnar med läckage eller sprucket hus som följd, för korta och då med dragen gänga, och givetvis läcker det då med, antingen bensin eller tjuvluft, järnaffärer värda namnet säljer skruv styckvis, ta med dina gamla slitna skruv och köp nya i rätt längd/skalle, blir trevligare o montera och det ser snyggare ut.

Har själv fått sätta i ersättningsgänga i en del hus, innan du gör det kolla bara så det inte är sprickor i godset, då är det ingen ide o fortsätta.

4. Nu har du alltså kollat över allt och det ser ok ut, nu ska den monteras ihop, köp nya packningar, sitt inte med packningsmassa och försök att återanvända dom gamla packningarna, du sparkar bara dig själv i röven, det finns idag packningssatser/reservdelar att köpa till väldigt många förgasare och här är internet en frälsare, oftast är det utlandet som gäller, både när det gäller priser och även tillgången till packningar/delar.

Jag har i vissa fall fått köpa packningsark och göra egna packningar och det är pilligt, inget för den stressade att hålla på med, rakbladskniv och hålpipor rek jag till det.

Ja nu bör den vara klar för att återmonteras, tänk på att alla förändringar du gör med motorn som påverkar flödet ändrar förutsättningarna hur din förgasare var avsedd att fungera från fabrik, så ett öppet filter, avg med bättre flöde osv påverkar förgasaren och dess funktion.

I en förgasare sitter fasta munstycken som inte kan i något fall så vitt jag vet kompensera för ändrade förhållanden utan motorn får fel bränsle/luft blandning på hela eller delar av registret med då dålig gång som följd och i värsta fall motorhaveri.

Vid förändrad motor och eller kringutrustning så är en ombestyckning av förgasaren/na nödvändig för full effekt och rätt bränsle/luft blandning över hela registret, här anser jag att en rullandelandsväg och någon som verkligen kan förgasare är ett måste för att få just maximal upplevelse av din bil, vem vill köra en bil som hostar och fnyser både nu och då och eller drar massa soppa i onödan.

Vid effektökning så är det ju väldigt lämpligt att välja förgasare som det finns reservdelar/packningar till och som det enkelt går att finna munstycken till som gör det möjligt att ändra bränsle/luft blandningen, om det sen är Weber, Mikuni, Solex, Dellorto, SU, ja där är det ju beroende på modell tillgången på delar som styr och sist och inte minst, den som ska bänka bilen faktiskt ska kunna jobba med grejerna.

Några länkar som har grejer, men det finns massor o finna på webben, en sökning på nätet på en specifik förgasartyp ger i dom fallen jag sökt väldigt gott resultat, sen är priserna bättre och tillgången/utbudet på delar oftast större utomlands.

http://www.paltech1.com/index.html (USA firma som håller på med förgasare)

http://www.forgasarteknik.se/SU/su.html

http://www.misab.se/index.php

http://www.kgtrimning.com/

Lycka till.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jo, det är ju också sant - det har ju hunnit växa upp en ny generation bilförare sedan de traditionella förgasarna började fasas ut från vardagsbilarna och ersättas med TBI och olika typer av mer eller mindre direkta insprutningssystem.

Om någon undrar så är det en amerikansk förkortning för prylar som i regel är tyska, från Bosch: TBI - Throttle Body Injection = spjällhusinsprutning, i princip en förgasare men styrd helt via elektronik. Det slog igenom på 80-talet främst p g a av skärpta amerikanska utsläppskrav som mer eller mindre förbjöd traditionella förgasare i nya bilar, en budgetlösning i nivån under full EFI som var enkel att införa på befintliga motorer. Ett annat plus är den överlägsna bränslestyrningen kontra en manuellt styrd förgasare som spar ganska mycket bränsle redan där och idag finns ett ganska bra utbud av eftermarknadsvarianter som har inbyggd ECU och kalibrerar in sig automatiskt från några få enkla givare, ganska perfekt egentligen på en gammal motor eftersom de sköter sitt även om resten av bilen är helt analog. Och slocknar det i vägkanten kan man ju ha en gammal fotstyrd bensinpotta gömd i skuffen för att skruva på i stället och köra vidare, inte precis en utväg med en modern insprutning :p.

Inte att förväxla med TPI = Tuned Port Injection, där bränslet sprutas in av en separat spridare i varje insugskanal strax före ventilen.

Men nu var det "riktiga" grejor vi skulle utreda :cool:. Inledningsvis tycker jag lektionen :znaika::D kan börja med att alla intresserade slår upp den utmärkt pedagogiskt uppbyggda hemsidan How A Car Works http://www.howacarworks.com/ och skummar igenom avdelningen Fuel Systems, som både förklarar och tydligt visar ett gäng vanliga förgasartyper. Även den som har svårt med engelskan kan få ett bra hum av de välgjorda teckningarna. Bra även för oss som varit med länge och hunnit glömma detaljer. Sen kan vi börja snacka skit på allvar, som vanligt ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Gott om gamla originalskisser och data på gamla förgasare från Solex (till tidiga Cortina och sidventils Ford V8), SU, Stromberg och Zenith (Consul Classic/Capri, Corsair, Cortina mk 1 Super, Zephyr och Zodiac mfl) - skrolla ner till "Carburettor Service Information" för sektionerna: http://www.oldengine.org/members/diesel ... /front.htm

Detta är en gren av en "gammaldags" HTML-sajt (fordrar en del bläddrande alltså) jag fann som innehåller massor av info om gammal motorteknik, gängor, hur man kopplar om elsystem från 6 till 12 Volt, gamla reparationsmetoder för gjutjärn och mycket mer kunskap på väg att försvinna så den är väl värd att gå igenom grundligt om man snöar in på sånt :D, startsida är http://oldengines.org
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ska vi ta det där med rengöring så har jag sett resultat efter att någon blästrade sina DCOE med strösocker, vart ju bra mycket bättre än med sand :)

Har inte själv gjort det men resultatet var ju ok, inte lika "rent" som med fin sand, men bra mycket trevligare mot själva förgasaren och dess olika delar.

Jag har även genom åren kokt mycket olika delar i rostfri gryta med vatten och alkaliskavfettning 50/50 blandat, det blir väldigt rent, men den alkaliska avfettningen är väldigt aggressiv mot olika metaller, bla aluminium så sköljning av delarna i extremt mycket vatten efteråt är ett måste, har till o med låtit väldigt poriga/dåligt gjutna delar legat i rent vatten över natt, för att sedan byta och ligga ytterligare tid för att vara helt säker på att det är ordentligt avsköljt.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Strösocker? Det var en intressant idé, kan säkert vara värd att testa :). Det borde fungera lite som blästring med nötskal, fast mildare mot ytan och så har det ju en klar fördel i att kunna lösas upp totalt vid rengöringen så att inga rester riskerar bli kvar. Jag undrar just hur det skulle funka med hushållssalt, det är ju lite hårdare men också det är ju kristalliskt till formen som bidrar till avverkningen.

När det gäller den inledande rengöringen för att få bort hartsavlagringar/allmän motorgucka i förgasare har jag nån gång utifrån något tidningstips använt WC-Anka (alkaliskt), får väl säga det funkade hyfsat att låta det ligga över natt men jag tyckte inte det blev så där riktigt rent som man vill ha det. Kanske borde lämnat det längre men jag hade inte tid att experimentera. Nån har nämnt maskindiskmedel för rengöring av motordelar, men det bör man väl göra en snabb vända med i så fall tänker jag ifall man skulle testa på förgasare med tanke på att det är starkt alkaliskt. Finns ju iofs en del sorter som påstås vara särskilt formulerade för att inte varken angripa maskinens inre eller etsa på disken, så då borde de ju gå bra på aluminium och mässing syns rimligt att anta.

Ugnsrengöringsspray har också nämnts bland hushållskem som kan göra ett rätt bra jobb här med avlagringarna, men jag blir lite fundersam på hur det funkar med packningar osv.

Själv har jag ju som ovana :D att använda billigt maskintvättmedel (för kläder alltså) till att bada motordelar som vattenpumpar och insug etc i aluminium och på sånt fungerar det alldeles utmärkt (det har väl slunkit med nån isärplockad Autolite/Motorcraft/Solex 32 ibland också) i sån där proportion som kräver skurhandskar vid arbetet (typ ett halvt kilo ungefär till fem liter hett vatten, alltså nu höftar jag grovt - ju mer man tar desto värre & snabbare biter det förstås) och bitarna brukar bli skinande rena från oljerester och de flesta sotavlagringar utan att bli matta i ytan, men kräver förstås noggrann avspolning. Min garageerfarenhet är att alkaliska ämnen löser i regel slaggämnena i bensinen lättare än sånt som avfettning och dylikt klarar av, ifall man inte ska gå på rena yrkesprodukter.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Låst