Motorhistorik: Taunus/Cologne/Köln V4 & V6

Allmänt bil FAQ
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Motorhistorik: Taunus/Cologne/Köln V4 & V6

Inlägg av Släggmek »

V-motorerna i familjen Taunus/Köln/Cologne, både V4 och V6, som sitter i bland annat Taunus P5/P7/P7B och många Capri och Granada (1,7 liters V4:an var basmotor i den på bl a västtyska marknaden t o m 1980) härstammar alla från den lilla 60-graders V4:an på 1,2 liter som följde med från USA i framhjulsdrivna Taunus 12M P4, utvecklad parallellt med den ikoniska Windsor V8 som började på bara 221 cubic inch (260 respektive 289 i nästa steg) vilket gör att det finns ett och annat av gemensamma delar, särskilt i tidiga årgångar av de bägge. Det finns även matchning för en och annan del i Taunus raka OHV-fyra som den ersatte. V4:an förstorades till 1,5 och 1,7 liter, V6:an på 2,0 liter var särskilt i början i princip samma motor som V4:an fast med två extra cylindrar som motorteknikerna i Köln fogade in ganska enkelt. V4:an var knappast förfinad med sin råa gång och endast Lancia hade byggt en 60 graders vattenkyld V4 för serieproduktion så inte mycket erfarenhet fanns att låna av. SAAB:s tekniker hade åsikter om maskinen när de förhört sig om att köpa färdiga motorer till SAAB 96 och hjälpte sedermera till att utveckla motorn till något förvånande stryktåligt som överraskade även Fords tekniker när svenskarna släppte lös effekter i rallyskogen över de som Ford vågade garantera hållbarheten för - motorerna höll ändå... Dock har de en svaghet i att ventilsätena utsätts för hårt slitage och SAAB-folket har rekommenderat att sätta in härdade ventilsäten i förebyggande syfte för att tåla blyfritt bränsle.

Andra serien av V-motorerna förbättrades och bland annat slöts vattenmantlarna som tidigare varit öppna i cylindrarnas ovankant och bara tätades av packningarna. Nackdelen med denna öppna konstruktion är att cylinderväggarna tillåts röra sig lite vid ändring av temperatur och cylindertryck och kan i värsta fall orsaka skador på topplockspackningen. De gamla V-motorerna ändrades i kylsystem/blockkonstruktion enligt dessa datum:

V4
8/62-11/67 = gamla kylsystemet, öppen kylvattenmantel i blocket
11/67-> = nya kylsystemet, sluten kylvattenmantel i blocket

V6
8/64-8/67 = gamla kylsystemet, öppen kylvattenmantel i blocket
8/67-10/69 = gamla kylsystemet, sluten kylvattenmantel i blocket
10/69-12/71 = nya kylsystemet, sluten kylvattenmantel i blocket

I oktober 1969 infördes ett nytt 3-stegs kylsystem med bl a en nyutvecklad vattenpump som var mera integrerad i motorn, det introducerades med 2,6-litern. Även anslutningarna ändrades.
Motorblock.jpg

Här infördes också en annan kritisk ändring framtvingad av den nya gjutningen – tändstiften byttes, men radie och gänga är samma vilket gör att de kan förväxlas och fel typ i fel generation krockar med kolvtopparna! Enklaste sättet att särskilja motorerna utvändigt är på frysbrickornas placering och originalkulörerna som är olika på blocken.


Alla V4 och V6 i den tysk-amerikanska familjen serietillverkades enbart vid motorfabriken i Köln, alltså även de som monterades i USA-byggda Ford-bilar (2.8 utvecklades ur 2.6 ursprungligen för Ford Mustang II med debut hösten 1973 och omarbetades senare till 2.8/2.8i för europeiska Granada mk II) och det inkluderar 4.0L OHV producerad t o m 2000 och 4.0L SOHC som producerades fr o m 1997 t o m 2012 då Cologne-motorerna slutligen ersattes av en helt ny japansk-utvecklad V6 i Duratec-serien. Den nya, helt omarbetade generationen blev sista generationen innan motorn gjordes om i grunden och kom ut som Cologne 2.5L, 2.9L och 4.0L med 4-litern enbart avsedd för amerikanska modeller där den hann omarbetas fyra gånger innan den slutade monteras i bilar. Den sista förvandlingen var till 4.0L SOHC, dessa bygger helt på OHV-konstruktionens grunddesign. 4.0L hit4tas också på vissa marknader i Mazda B4000, deras version av Ford Ranger pickup, och Mazda Navajo som är en version av Ford Explorer. Hägglunds Bandvagn 206 använde Cologne V6 t o m 1984 och dessa har härdade ventilsäten originalmonterade.

De yttre måtten är ungefär desamma för alla vanliga OHV-motorer vilket gör de nyare och större potentiellt lämpliga som motoralternativ i stället för att trimma originalmotorerna i gamlingar som 20/26M och Granada, som svarar dåligt på såna åtgärder med en tydlig tröskel vid ungefär 4.000 rpm samtidigt som det finns mycket lite av eftermarknadsdelar med en genomgående hög prisnivå. Dock har enstaka eftermarknadsfirmor tillverkat aluminiumtoppar i korta serier varav en tysk variant av lite senare datum var/är en direkt ersättning för spruckna originaltoppar på typen upp till 2.8 och har fördelen av lägre vikt och minskar värmeproblemen genom materialet, dock är kanalerna enligt originalens design med ungefär samma flöde men kan förstås portas lite. Räkna dock med att fordonsregler om vikteffekt hindrar några särskilt stora prestandaökningar inom original typgodkännande fastän de modernare motorerna understiger originalmotorerna i utsläpp, däremot har ganska stora volymer och höga siffror tillåtits i bilar som byggts om nog för att klassa om ”Stor-Taunusarna” i serierna P5 och P7/P7b som Ombyggt Fordon. DOHC-varianter av Cologne V6 har förekommit i form av racing-motorer i låga serier av de äldre motorerna fr o m 2.6 och den senare grundtypen i form av den Cosworth-utvecklade 2,9-liters Cologne V6 BOA med 24-ventilstoppar som monterades i personbilar för privatmarknaden, men detta är en så annorlunda motor att den kommer nog att hellre få en egen artikel småningom.

De olika versionerna har tillverkats under olika perioder och det är lite svårt att kartlägga, men här är att börja med en lista på de motorer som monterades i 17M (typkod 31F), slutdatum innebär dock inte automatiskt att motorerna helt slutade tillverkas utan kan förekomma i andra användningar som t ex V4 1.5 för leverans till Saab - något att utreda vid tillfälle och tipsa gärna.

Volym liter (motorkod)/Effekt hk DIN (PS) respektive Kilowatt/Produktionsperiod månad.år

V4
1,5 ( -- )/60 hk - 44 kW/07.67--04.74
1,7 (MX)/65 hk - 48 kW/07.67--04.74
1,7 (MY)/69 hk - 51 kW/07.67--04.74

V6
1,8 ( -- )/82 hk - 60 kW/12.67--04.74
2,0 (NX)/86 hk - 63 kW/12.67--04.74
2.0 (NY)/90 hk - 66 kW/12.67--04.74


_____________________________________________________________________________________________________

Uppgifterna här kommer från bl a Fords verkstadshandböcker, Saab Sonett-Klubbens matrikel 2006, diverse webbplatser inklusive Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine , gamla tidningsartiklar och ackumulerade kunskaper från Ford-vänner. Detta gör att fullständig korrekthet för alla uppgifter inte går att garantera utan ska ses som en vägledning för att söka fördjupning i ämnet. Dock är fakta jämförda mot flera källor där så varit möjligt och tanken är att artikeln ska förbättras och kompletteras med mera uppgifter i mån av tid och tillgång (mycket finns på lut :D). Ser du något som inte stämmer eller har mer info så välkomnas PM om det till övertecknad eller FAQ:s admin :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Låst