Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Längder på drivaxlar fram Sierra Cosworth

Användarvisningsbild
weirdigge
Veteran
Inlägg: 662
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Fredrick Ingvald
Ort: Kumla
Kör: Sierra Cosworth -90 & VW Touareg V10 TDI

Längder på drivaxlar fram Sierra Cosworth

Inläggav weirdigge » tis mar 28, 2006 5:09 am

Hej!
Tänkte höra om någon vet om det är samma längd på drivaxlarna båda sidorna
fram på sierra cosworth. Och om någon vet längden.
Jag har sökt och sett att det skiljer 17mm mellan långa och korta axeln
men om någon vet hur långa de skall vara så är det bra.
./Mvh Fredrick - no real power just turbo shit
Bil blogg http://cosworthigge.blogspot.com

TG Racing
Legend
Inlägg: 1156
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Tomas Gustavsson
Ort: Gävle
Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
Medlemsnummer: 12

Inläggav TG Racing » ons mar 29, 2006 8:11 am

Hej !

Drivaxlarna fram på Cosworth 4x4 är likadana förutom ett låsringsspår på den högra, där man fäster klipset inne i framdiffen.

Men det klipset behöver inte användas, så du kan ha drivaxeln på vilken sida du vill.


MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners
TG Racing 070-563 7224

Användarvisningsbild
weirdigge
Veteran
Inlägg: 662
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Fredrick Ingvald
Ort: Kumla
Kör: Sierra Cosworth -90 & VW Touareg V10 TDI

Inläggav weirdigge » ons mar 29, 2006 9:08 am

Tack, det löser mitt problem.
Ford kunde naturligtvis inte berätta vilken längd de hade eller
om de var lika och dessutom så hade de olika beställningsnummer
och jag antar att en axel i deras fall består av axel+knutar.

Nu kan jag mäta vänsteraxeln och välja rätt av de jag har :rolleyes:
Förmodligen hade jag en som var 17-20mm för lång innan men det gick bra
så länge jag inte tog en vänsterkurva hårt, nu blir det bättre.
Tack för hjälpen

Jag skall se om jag kan återkomma med mått och skiss på axlarna
för referens åt andra efteråt.
./Mvh Fredrick - no real power just turbo shit

Bil blogg http://cosworthigge.blogspot.com

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1465
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Ort: karlstad
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Medlemsnummer: 367

Inläggav Löörsa » ons mar 29, 2006 2:39 pm

Cosworth´s axel mäter 580mm
xr4x4 2.8-2.9 axel mäter 600mm
2.0 dohc 4x4 skall enligt uppgift vara samma som cossien men det råder delade meningar om detta

samma axlar både hö och vä om du köper CDX te.x

rallygralle
Legend
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor apr 15, 2004 9:46 am
Namn: fredrik granberg
Ort: vindeln
Kör: 1st capri 78 ranger 2014 kuga 2014 sierra 4x4 91

Inläggav rallygralle » ons mar 29, 2006 3:26 pm

DOHC 4X4 har samma knutar men längre axlar pga annat tråg har själv provat från en sånn och det går att flytta över knutarna till rätt axel...

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Ort: Sverige
Kör: 458

Inläggav C » ons mar 29, 2006 3:27 pm

har v6:an samma drivknutar som cossie?

hur är det med bakre axlarna och drivknutarna?

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5375
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » tor mar 30, 2006 5:30 am

Alla 4x4 har samma knutar men olika längd på själva axel (stålpinnen) fram.
Knutar bak är lika på alla 4x4 också.

Har tagit 2,8 XR4x4 hel axel och satt på Cosworth fram men 2,9 4x4 var för lång, DOHC är för lång med, det går att få dit den men det är ett helvete och det funkar dåligt.

Går alldeles utmärkt att flytta knutar från en axel till en annan, så det spelar ingen roll vilken man köper bara längden på den man sätter i är lika som på den man tog bort. Behåller man axelpinnen från sin bil och flyttar över knutarna så funkar det kanon.

Har fått bilar från Italien med för lång axel i, det drar och vibrerar när man kör.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
weirdigge
Veteran
Inlägg: 662
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Fredrick Ingvald
Ort: Kumla
Kör: Sierra Cosworth -90 & VW Touareg V10 TDI

Inläggav weirdigge » ons apr 05, 2006 5:32 am

Jahaja, så nu har jag mätt.
Längden på drivaxlarna utan knutar:

Kort axel: ca 349mm
Lång axel: ca 367mm

Detta är mätt på axel utan knutar mellan
ändarna inte anliggningsytorna för låsclips och tripod.
Det är den korta axeln som skall sitta på Cosworth.

Har någon problem med att drivknutsdamaskerna går sönder ofta?
Det har jag, jag funderar på om jag gör något fel när jag sätter dit dem.
./Mvh Fredrick - no real power just turbo shit

Bil blogg http://cosworthigge.blogspot.com