Info om bd 15 kammar

Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Inlägg: 1510
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil
Ort: Uddevalla

info om bd 15 kammar

Inlägg av m.ohlsson »

Tja.

Nån som VET va d e för lyft å duration på bd 15 kammar,funkar d me original fjädrar????

Micke
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

Mr 19"
Legend
Inlägg: 1294
Blev medlem: mån mar 15, 2004 11:00 am
Namn: Johnny Lehti
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Göteborg

Inlägg av Mr 19" »

Lyft 10,13 har ja för mej, och duration 264 grader om ja inte minns fel. Går inte med originalfjädrar. Man brukar även fräsa ut fjäderbrunnarna i toppen.

Användarvisningsbild
cossiemanden
Veteran
Inlägg: 883
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Ronnie Lyngholm
Kör: ESCORT COSWORTH
Ort: Holbæk, Denmark

Inlägg av cossiemanden »

Det går inte me std fjädrer, bara dubla fjädrer, och kør me bd16+ och har inte modificert nånting på min top, går skit bra...
4x4, fixit, pro-alloy, T38, turbosmart, Hart-racing, omex710 *drool*

Tack til TG- racing for delorna til maskinen

Ola.M

Inlägg av Ola.M »

Mindre kammar då ? som bd 13 eller 14 . . .
Vart går gränsen för orginalfjädrar ??

Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Inlägg: 1510
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil
Ort: Uddevalla

Inlägg av m.ohlsson »

Köpte dom av jensspeed å han körde dom me original fjäder å original lyftare t bd 15, sen hörde ja av en polare att original fjäder bara lyfter typ 8.5mm,känns som jens vet va han pratar om men vill gärna veta,får ta å ringa jens men ville veta va ni åker me som har bytt kammar om d funkar elr inte.

Tack igen

Micke
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

Mr 19"
Legend
Inlägg: 1294
Blev medlem: mån mar 15, 2004 11:00 am
Namn: Johnny Lehti
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Göteborg

Inlägg av Mr 19" »

BD14 är gränsen för en originalfjäder utan att bearbeta toppen. Fräser du ur fjäderbrunnatna så kan du säkert åka med BD15, men du tappar inspänningstryck och kan inte varva så som du kanske ska för att utnyttja den kammen. Prata med Tomas på TG Racing så hjälper han dej och förklarar. Han vet vilka lösningar som är bäst.

Användarvisningsbild
Manet
Veteran
Inlägg: 734
Blev medlem: mån aug 11, 2003 7:21 pm
Namn: Kalle
Kör: Rent för mycket.
Ort: Skåne

Inlägg av Manet »

BD14 ligger väl på 8.9mm lyft och 261-264 graders duration (beroende på vilken tillverkare och vid vilket lyft det är angivet).
BD15 10.03mm ocg 254-258grader
BD16 10.13mm och 264 grader

BD14 är väl den vassaste kammen man kan köra med utan att modifiera kolvarna (ventilurtag).
Angående ventilfjädrar, original ventilfjädrar har en inspänningshöjd på 32mm.
Pipercams dubblaventilfjädrar ska ha en inspänningshöjd på 34mm. Eftersom jag kör med sådana så sänkte jag mina brunnar 2mm. Kör man med sådana fjädrar utan att sänka brunnarna så får man ju betydligt högre inspänningstryck, vilket borde betyda ökat slitage på ventilmekanismen, samt att motorn går tyngre (mer förluster).

Mätte lite på mitt när jag dona med det och hade en hel del och spela med innan coilbind. Så jag tror inte man behöver oroa sig för det även om man kör med originalfjädrar och BD15/BD16, dock så får man bekymmer med kolvarna. Men när man ändå fixar kolvarna och portar toppen osv, så får man gå över fjädrar mm, alternativt lämna det till ngn som har full koll.

Användarvisningsbild
Manet
Veteran
Inlägg: 734
Blev medlem: mån aug 11, 2003 7:21 pm
Namn: Kalle
Kör: Rent för mycket.
Ort: Skåne

Inlägg av Manet »

En annan sak som jag oroa mig för när jag bråka med mitt skrot:
Original ventiler är ju tjockare i styrningen, men lika smala som insugsventilerna upptill.
Vid mer än 9mm lyft så är ventilen så pass långt nertryckt att ventiltätningen komemr in på den smala delen av ventilskaftet och därför inte tätar längre.

Eftersom jag kör med BD14 på avgas så känns det som det kvittar, men hur gör dom som kör med tuffare avgaskammar? Svarvar man av styrningarna så tätningarna kommer längre ner på skaftet eller får man byta avgasventiler?

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Håller just nu på att få i BD16 i en topp. Med de fjädrar som ska användas med kammen så ska man ta ur 4 mm (!!!!) i brunnen för fjädern. Det är väldigt mycket men det ska funka säger dom som sålt grejerna.
Ang styrning och ventiltätningen så flyttas styrningen nedåt i toppen för att lyftet blir såpass stort att retainern slår i tätningen. Nytt spår för låsringen får svarvas på styrningen.
En jäkla massa bearbetning.
Egentligen skulle man gå på längre ventiler och solida tryckare, men de långa som finns har knasterspåret på samma ställe så det funkar inte det heller.
Kollar just nu på att få tag på en annan innerfjäder att köra ihop med orginalfjädern och/eller en retainer som man vinner lite höjd med.
Orginalfjädern går säkert att köra med som den är, har inte mätt, men den lär inte orka stänga ordentligt vid höga varv.
Oavsett så måste man sänka styrningen med BD16.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Manet
Veteran
Inlägg: 734
Blev medlem: mån aug 11, 2003 7:21 pm
Namn: Kalle
Kör: Rent för mycket.
Ort: Skåne

Inlägg av Manet »

mr Costin skrev:Håller just nu på att få i BD16 i en topp. Med de fjädrar som ska användas med kammen så ska man ta ur 4 mm (!!!!) i brunnen för fjädern. Det är väldigt mycket men det ska funka säger dom som sålt grejerna.
Ang styrning och ventiltätningen så flyttas styrningen nedåt i toppen för att lyftet blir såpass stort att retainern slår i tätningen. Nytt spår för låsringen får svarvas på styrningen.
En jäkla massa bearbetning.
Egentligen skulle man gå på längre ventiler och solida tryckare, men de långa som finns har knasterspåret på samma ställe så det funkar inte det heller.
Kollar just nu på att få tag på en annan innerfjäder att köra ihop med orginalfjädern och/eller en retainer som man vinner lite höjd med.
Orginalfjädern går säkert att köra med som den är, har inte mätt, men den lär inte orka stänga ordentligt vid höga varv.
Oavsett så måste man sänka styrningen med BD16.
E det en BD16 på avgas?
Vad är det för fjädrar om jag får fråga? Har för mig att både Kentcams och Pipercams dubbelfjädrar vill ha 34mm:s monteringshöjd.

Är du säker på att styrningen behöver sänkas pga frigången till retainern? När jag mätte på mitt så var det gott mått, men det var värre med ventiltätningarna/ventilskaftet.

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Manet skrev:E det en BD16 på avgas?
Vad är det för fjädrar om jag får fråga? Har för mig att både Kentcams och Pipercams dubbelfjädrar vill ha 34mm:s monteringshöjd.

Är du säker på att styrningen behöver sänkas pga frigången till retainern? När jag mätte på mitt så var det gott mått, men det var värre med ventiltätningarna/ventilskaftet.
BD16 på båda men kommer först prova med BD16 bara på insug.
Ja styrningen måste ner. Styrningen i sig går fri, men det blir problem med tätningen. Det är Burton SC466 fjädrar, har inte siffrorna i huvet på inspänningslängden.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Låst