Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Viktig servicepunkt - Främre kardan 4x4 Cosworth

Användarvisningsbild
Ford Club Sweden
Legend
Inlägg: 100001
Blev medlem: tor jul 31, 2003 10:00 am
Namn: Henry Ford
Ort: Dearborn, Detroit
Kör: Ford
Kontakt:

Viktig servicepunkt - Främre kardan 4x4 Cosworth

Inläggav Ford Club Sweden » lör feb 24, 2007 2:14 am

Någonting som bör kontrolleras ofta, förslagsvis vid varje oljebyte, är skicket på knutkorsen i främre kardan. Dem sitter sitter nära avgassystemet och utsätts för hög värme som gör att tätningar och fett torkar ur.
Kan bli väldigt dyrt om något av knutkorsen går sönder, om man har otur slår det sönder en hel del vid växellådan och området runt omkring.
När knutkorsen börjar bli slitna så är risken stor att främre kardan tar i avgassystemet som ligger väldigt nära, brukar hända när motorn rör på sig vid sväng osv., så det är bra om man är observant på detta.
Värt att tänka på är att det inte finns några reservdelar på Ford att köpa till främre kardan, endast en ny för ca 4000 kr.

När man skall köpa nya knutkors så ska man tänka på att köpa ett av bra kvalite, vissa har även en fettnippel så att man smörja upp det vid service.
Om du inte hittar någon som säljer knutkorsen till främre kardan för 4x4 Cosworthen så kan man använda knutkors från Volvo 240, det är i stort sätt identiskt. Volvons knutkors finns i 3st olika storlekar dock, mät på ditt gamla knutkors för att få rätt storlek.

När du monterar de nya knutkorsen se då till att rengöra spåren för låsringarna ordentligt, se även till att ringarna verkligen hamnar på plats och expanderar hela väg en ut, risken är mycket stor att det kommer att lossna annars.

Tack till
C, cossiemanden, cosworth larry, TG Racing, mark1, Mr Cossie och Peppsi för all information.