12,9 topplocksbultar

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

12,9 topplocksbultar

Inlägg av Lars_Turbo »

Hejsan!

Vart kan man köpa topplocksbultar av 12,9 typ till Cosworthen? Pris?

Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Användarvisningsbild
Sydis
Veteran
Inlägg: 863
Blev medlem: ons jul 20, 2005 10:00 am
Namn: Carl Sydenhag
Kör: NightRun
Ort: Tyresö / Brevik
Kontakt:

Inlägg av Sydis »

Flinks Järn!
Sydis 0704-803762

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Gör inte det. Risk att blocket spricker. Köp pinnbult istället. Allra helst långbulta blocket.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

TG Racing
Legend
Inlägg: 1156
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Tomas Gustavsson
Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 12

Inlägg av TG Racing »

Hej !

Hårdast är inte alltid bäst och en 12.9 bult är hårdare än vad ARP bultarna är så tänk på att blocken är dyra och svåra att få tag på och kan spricka om man drar dom för hårt. Det kan även bli för lite utrymme för toppen att expandera på när den är varm om bultarna inte sträcker på sig som tilltänkt.

12.9 bult går att köpa på vilken vanlig järnaffär som helst kostar omkring
40-50 kr / st.

Som även Fredin skriver så är långbultat block bäst vid mycket trim och ger mindre påfrestningar på blocket.

MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners
TG Racing 070-563 7224

Användarvisningsbild
AffeAlien
Legend
Inlägg: 2756
Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
Namn: Alf Sjöström
Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
Ort: Uppsala
Medlemsnummer: 519

Inlägg av AffeAlien »

Exact vad görs vid långbultning som är bättre än att bara montera ARP pinbultar t.ex?
/Mvh Alf

Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab
Ort: Skara

Inlägg av Lars_Turbo »

Okey! har köpt ARP-bultar nu istället

Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

TG Racing
Legend
Inlägg: 1156
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Tomas Gustavsson
Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 12

Inlägg av TG Racing »

AffeAlien skrev:Exact vad görs vid långbultning som är bättre än att bara montera ARP pinbultar t.ex?
Hej !

Man borrar ur gängorna för std topplocksbultarna och gängar strax ovanför vevaxeln istället där det är mindre belastning på blocket. Sen använder man dubbelt så långa topplocksbultar istället som avlastar blocket i slutet av cylindern där trycket är som störst och topplocksbultshålen där det brukar spricka som är veka blir inte belstade alls och blocket håller bättre, även topplockspackningen brukar göra det.


MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners
TG Racing 070-563 7224

Cossie Nicke
Legend
Inlägg: 2249
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
Ort: Saltsjö Boo

Inlägg av Cossie Nicke »

Har beställt långbult till mitt block nu*drool*
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra tråd, intressant detta. Apropå 12,9 lite bytheway: de rekommenderas inte till annan fastsättning än i motorblock etc eftersom de är för hårda för att tåla just någon radiell belastning = kan spricka om de utsätts för brytkrafter. Där gäller max 10,9 enligt en järnhandlare jag snackade med i samma ärende.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Tobbelainnen
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor maj 19, 2005 6:59 pm
Namn: Tobias H.
Kör: Granada 4.1L 24v Cosworth
Ort: Sundsvall

Inlägg av Tobbelainnen »

Nu är det väl så att det praktiskt taget inte finns nåt skruv förband som orsakar radiell belastning på skruven.... Har svårt att komma på nåt sånt förband över huvudtaget. Men innan det har blivit sprickor i 12.9 skruven så har 10.9 skruven redan gått av.....
Bygger Sierra 2.9 24v Cosworth GT med EEC-V.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Nja, enligt järnhandlaren så skulle härdningen vara för mycket i 12,9 för att flexa tillräckligt i ett chassi, vilket var vad jag frågade honom om. Självhärdningen av rörelsen fram och tillbaka ovanpå den fabriken gjort skulle med tiden få den att spricka sa han. Har själv aldrig sett högre än 10,9 i chassidetaljer, så i vilket fall är det onödigt utanför maskindelarna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Låst