Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

12,9 topplocksbultar

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Ort: Skara
Kör: Eskråt och Saab

12,9 topplocksbultar

Inläggav Lars_Turbo » tis sep 04, 2007 9:53 am

Hejsan!

Vart kan man köpa topplocksbultar av 12,9 typ till Cosworthen? Pris?

Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Användarvisningsbild
Sydis
Veteran
Inlägg: 863
Blev medlem: ons jul 20, 2005 10:00 am
Namn: Carl Sydenhag
Ort: Tyresö / Brevik
Kör: NightRun
Kontakt:

Inläggav Sydis » tis sep 04, 2007 4:18 pm

Flinks Järn!
Sydis 0704-803762

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2112
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Ort: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inläggav Fredin » tis sep 04, 2007 8:11 pm

Gör inte det. Risk att blocket spricker. Köp pinnbult istället. Allra helst långbulta blocket.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

TG Racing
Legend
Inlägg: 1156
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Tomas Gustavsson
Ort: Gävle
Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
Medlemsnummer: 12

Inläggav TG Racing » ons sep 05, 2007 5:27 am

Hej !

Hårdast är inte alltid bäst och en 12.9 bult är hårdare än vad ARP bultarna är så tänk på att blocken är dyra och svåra att få tag på och kan spricka om man drar dom för hårt. Det kan även bli för lite utrymme för toppen att expandera på när den är varm om bultarna inte sträcker på sig som tilltänkt.

12.9 bult går att köpa på vilken vanlig järnaffär som helst kostar omkring
40-50 kr / st.

Som även Fredin skriver så är långbultat block bäst vid mycket trim och ger mindre påfrestningar på blocket.

MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners
TG Racing 070-563 7224

Användarvisningsbild
AffeAlien
Legend
Inlägg: 2753
Blev medlem: fre aug 29, 2003 3:59 pm
Namn: Alf Sjöström
Ort: Uppsala
Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95

Inläggav AffeAlien » ons sep 05, 2007 5:52 am

Exact vad görs vid långbultning som är bättre än att bara montera ARP pinbultar t.ex?
/Mvh Alf

Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Ort: Skara
Kör: Eskråt och Saab

Inläggav Lars_Turbo » ons sep 05, 2007 10:21 am

Okey! har köpt ARP-bultar nu istället

Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

TG Racing
Legend
Inlägg: 1156
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Tomas Gustavsson
Ort: Gävle
Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
Medlemsnummer: 12

Inläggav TG Racing » fre sep 07, 2007 8:12 am

AffeAlien skrev:Exact vad görs vid långbultning som är bättre än att bara montera ARP pinbultar t.ex?


Hej !

Man borrar ur gängorna för std topplocksbultarna och gängar strax ovanför vevaxeln istället där det är mindre belastning på blocket. Sen använder man dubbelt så långa topplocksbultar istället som avlastar blocket i slutet av cylindern där trycket är som störst och topplocksbultshålen där det brukar spricka som är veka blir inte belstade alls och blocket håller bättre, även topplockspackningen brukar göra det.


MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners

TG Racing 070-563 7224

Cossie Nicke
Legend
Inlägg: 2249
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Niklas Eriksson
Ort: Saltsjö Boo
Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero

Inläggav Cossie Nicke » fre sep 07, 2007 9:09 am

Har beställt långbult till mitt block nu*drool*
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre sep 07, 2007 11:27 am

Bra tråd, intressant detta. Apropå 12,9 lite bytheway: de rekommenderas inte till annan fastsättning än i motorblock etc eftersom de är för hårda för att tåla just någon radiell belastning = kan spricka om de utsätts för brytkrafter. Där gäller max 10,9 enligt en järnhandlare jag snackade med i samma ärende.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Tobbelainnen
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor maj 19, 2005 6:59 pm
Namn: Tobias H.
Ort: Sundsvall
Kör: Granada 4.1L 24v Cosworth

Inläggav Tobbelainnen » fre sep 07, 2007 2:53 pm

Nu är det väl så att det praktiskt taget inte finns nåt skruv förband som orsakar radiell belastning på skruven.... Har svårt att komma på nåt sånt förband över huvudtaget. Men innan det har blivit sprickor i 12.9 skruven så har 10.9 skruven redan gått av.....
Bygger Sierra 2.9 24v Cosworth GT med EEC-V.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån sep 10, 2007 2:18 pm

Nja, enligt järnhandlaren så skulle härdningen vara för mycket i 12,9 för att flexa tillräckligt i ett chassi, vilket var vad jag frågade honom om. Självhärdningen av rörelsen fram och tillbaka ovanpå den fabriken gjort skulle med tiden få den att spricka sa han. Har själv aldrig sett högre än 10,9 i chassidetaljer, så i vilket fall är det onödigt utanför maskindelarna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)