Hur man fixar bättre spänning till soppapumpen, Sierra Cosworth

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Hur man fixar bättre spänning till soppapumpen, Sierra Cosworth

Inlägg av Papillon »

Tänkte lägga upp en liten guide på hur jag gick till väga för att fixa detta problem, antagligen sparar det tid åt er andra som funderar på samma operation.

För mig räckte det att byta pluskabeln och den ska bytas till en 4mm2. Orginal kabeln är svart med röd rand, den går först upp i reservhjulsbaljan och in i krocksensorn. Sedan går den ner igen och upp genom en genomföring bredvid baljan.

Sedan går den vidare under instegslisterna på passagerarsidan och sedan upp under handskfacket där du hittar 4 relän, 2gula, ett lila och ett grönt. Bränslepumps relät är ett av de gula, du ser ser vilket den svart-röda kablen går in i (bild 1).

Nu rycker du den svart-röda kabeln från relät som jag så fint gjort på bild 1. Klipper av kabelskon, byglar ihop den med din nya kabel i en ny kabelsko och trycker tillbaka (bild 2), du får ev modifiera reläkontakten för att din nya tjocka kabel ska få plats (bild 3).

Varför ska man då bygla ihop sin nya tjocka fina kabel med den gamla sunkiga? Jo, tittar ni på kabeln till tomgångsmotorn och magnetventilen för laddtrycksstyrning så är dem också svart-röd, dem får ström från samma källa som bränslepumpen (på 4x4 så går den endast till magnetventilen för laddtrycksstyrning dock). Byglar ni inte fungerar alltså inte tomgångsmotorn och magnetventilen för laddtrycksstyrning. Nu slipper ni den huvudbryn ;)

Sedan är det bara att dra den nya kabeln samma väg som orginalet (bild 4). Det gick åt 5m kabel men då fick jag snedda genom bagaget.

Såhär fint kan det bli

Givetvis måste man matcha färgerna (bild 5) :tihi:

Nu sitter det en 044 pump på min bil, orginal anslutningar ser annorlunda ut men man får väl helt sonika skarva in sig på dem isf.

Sedan är det bara till att starta, mäta spänningen och se över soppatrycket som nu kan ha ökat. Vill du även byta jorden så kan du ju dra en ny tjock kabel å jorda direkt i karossen eller dra en ny kabel direkt till batteriet, men det är overkill.

Resultatet då, innan surrade pumpen några sekunder i tändningsläget för att bygga upp tryck, nu får den upp trycket på en millisekund. Bilen går avsevärt bättre och jämnare, det var inte bara rövkänslan utan jag lyckades kapa 0-100 tiden med 2 hundradelar.

Helt klart en av mina bättre modifieringar på bilen, varför gjorde jag inte det tidigare? :)

Bra att veta
Bränsletryck
3,0 bar vid tomgång
3,5 bar med tändningen påslagen (eller tomgång utan vakum tillkopplat)
Bilagor
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
//Johan

Låst