Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Oljetrycks frågor

Användarvisningsbild
Mr Cossie
Legend
Inlägg: 3102
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Conny Pott
Ort: Sura
Kör: Sierra Flygel/Supra Octavia Rs -06
Kontakt:

Oljetrycks frågor

Inläggav Mr Cossie » tis jun 24, 2008 5:45 pm

vad kör ni på för olja?

vad har ni för kallt oljetryck berätta i bar

varmt oljetryck på tomgång respektive på varv är nyfiken

jag har 3bar med castrol 10-60 olja på varv med ca 90grader i oljan
ca 1.5bar på tomgång svårt att se precis på mätaren

nyfiken på hur erat olje tryck ser ut ni som har mätare och kan se


Mvh conny

Användarvisningsbild
jonns
Veteran
Inlägg: 684
Blev medlem: lör feb 10, 2007 12:30 am
Namn: magnus jonsson
Ort: fagersta
Kör: volvo,sierra cosworth,punto gt
Medlemsnummer: 77

Inläggav jonns » tis jun 24, 2008 6:01 pm

jag har 3 bar tomgång nästan 6 bar kall,3 bar tomgång 5,5 bar varm, ny ren motor 400 mil, träffa dig på jospeed,han med diesel cossyn:Odd:

mvh magnus

Användarvisningsbild
mojje
Veteran
Inlägg: 300
Blev medlem: tis apr 29, 2008 9:05 am
Namn: Morgan A
Ort: skaraborg
Kör: supra eurospec 1100nm edition, escort cossie,

Inläggav mojje » tis jun 24, 2008 6:52 pm

kört ca 100mil sedan oljebytet, olja miller 15/60, tomgång ca 1000rpm varm motor ca 2.5-3bar svårt att säga skalan e ju graderad till 5bar men inte några direkta lägen iaf med varv 4+ bar då räcker det jag ökar till ca 1500-20000 rpm,

kall motor 4+ tomgång.

superspeed
Veteran
Inlägg: 233
Blev medlem: mån maj 10, 2004 2:16 pm
Namn: Martin Persson
Ort: Sollefteå
Kör: sierra cossie,,mazda 323 turbo,,saab 9-5 som blev en engångsgrill

Inläggav superspeed » tis jun 24, 2008 8:07 pm

jag har uppgraderad pump och kör på kendall 20w/50 jag har nästa 7 bar kall
3,5 varm på tomgång och nästan 6 på varv
Stort Tack till Rimbo Martin och
Cossiecenter

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Inlägg: 1990
Blev medlem: tis aug 09, 2005 7:00 pm
Namn: Steven R
Ort: Skara
Kör: Eskråt och Saab

Inläggav Lars_Turbo » tis jun 24, 2008 10:04 pm

6bar kall motor tomgång
2,5bar varm motor tomgång (90grader)
5bar i 90 blås varm motor

QS 10W-50 Olja å högtryckskitt

Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

TG Racing
Legend
Inlägg: 1156
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Tomas Gustavsson
Ort: Gävle
Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
Medlemsnummer: 12

Inläggav TG Racing » ons jun 25, 2008 7:29 am

Hej !

Som vi pratade om verkar du ha lite lågt oljetryck över hela registret.

Enligt Cosworth får oljetrycket aldrig vara under 1,8 bar på tomgång.
Det bör även vara minst 4-4,5 bar vid varm motor för att det skall vara riktigt bra, annars bör man kontrollera varför och göra något åt det.


MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners
TG Racing 070-563 7224

Användarvisningsbild
cossie_robin
Veteran
Inlägg: 553
Blev medlem: lör maj 26, 2007 10:34 pm
Namn: ove larsson
Ort: landet ingenstans
Kör: körr?

Inläggav cossie_robin » ons jun 25, 2008 8:34 am

mitt oljetryck följer jag genom orginal mätarn i escorten, inget att kanske lita på men endå.

den ligger högt när den är kall. cirkus 5-6 bar. sen när den är varm så ligger den i mitten.

på tomgång så ligger den ovanför det röda. jag har inte bytt olja eller så sen i höst. hoppas det beror på detta :)

Användarvisningsbild
Mr Cosworth
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik Lundkvist
Ort: Västerås
Kör: Audi RS4,Skoda octavia RS -07 M3 e30, sierra cosworth herrgårdsvagn
Kontakt:

Inläggav Mr Cosworth » tor jun 26, 2008 6:55 am

I min bil med 205 motorn i, ligger den på strax över mitten på skalan när motorn är varm. kör med 10/50 olja.

Vad gör högtrycks kittet för nytta?
När öppnar en original fjäder ventilen kontra en "högtrycks fjäder"?
Om man inte har mer än ca 4 bar med varm motor kan det väll inte spela nån roll vad man har för fjäder.
För redan då kan väll inte en original fjäder öppna?

Kanske om man varvar mycket med kall motor, då blir ju säkert trycket mycket högre.
Bästa tid 10.04s 228 km/h
Sponsorer:Vm performance,Lundkvist Lås,Kaba,Dialect,Puttes,Billack
Momentum,JoSpeed. Hemsida: http://www.cosworthcrew.com
http://www.garaget.org/?car=165081

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Ort: Sverige
Kör: 458

Inläggav C » tor jun 26, 2008 7:50 am

1,5 bar är alldeless alldeless för lite. Minst 1,8 bar ska det vara på tomgång! Redan vid 1,8bar är det läge att stoppa in en ny pump mao. Pumpbyte på G?
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Mr Cosworth
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik Lundkvist
Ort: Västerås
Kör: Audi RS4,Skoda octavia RS -07 M3 e30, sierra cosworth herrgårdsvagn
Kontakt:

Inläggav Mr Cosworth » tor jun 26, 2008 8:11 am

Skulle bara vilja veta vad som gäller.

Om man ska ha 1,8 bar med vilken olja.

Skiljer ju massor på tomgång mellan 0/40 och 10/60.

Bra att veta i fall man behöver byta pump,har ju inte haft problem än men bra att förebygga :)
Bästa tid 10.04s 228 km/h

Sponsorer:Vm performance,Lundkvist Lås,Kaba,Dialect,Puttes,Billack

Momentum,JoSpeed. Hemsida: http://www.cosworthcrew.com

http://www.garaget.org/?car=165081

TG Racing
Legend
Inlägg: 1156
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Tomas Gustavsson
Ort: Gävle
Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
Medlemsnummer: 12

Inläggav TG Racing » tor jun 26, 2008 10:58 am

Mr Cosworth skrev:I min bil med 205 motorn i, ligger den på strax över mitten på skalan när motorn är varm. kör med 10/50 olja.

Vad gör högtrycks kittet för nytta?
När öppnar en original fjäder ventilen kontra en "högtrycks fjäder"?
Om man inte har mer än ca 4 bar med varm motor kan det väll inte spela nån roll vad man har för fjäder.
För redan då kan väll inte en original fjäder öppna?

Kanske om man varvar mycket med kall motor, då blir ju säkert trycket mycket högre.


Hej !

Ett högtryckskit ger omkring 0,5 - 0,7 bar mer oljetryck på en varm motor vid varvtal där max oljetryck har uppnåtts. Det är en fördel med lite mer oljetryck än standard när man trimmar och oftast ökar varvtalet mycket över 6 800
varv som brukar vara max standardvarv.


MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners

TG Racing 070-563 7224

TG Racing
Legend
Inlägg: 1156
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Tomas Gustavsson
Ort: Gävle
Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
Medlemsnummer: 12

Inläggav TG Racing » tor jun 26, 2008 11:05 am

Mr Cosworth skrev:Skulle bara vilja veta vad som gäller.

Om man ska ha 1,8 bar med vilken olja.

Skiljer ju massor på tomgång mellan 0/40 och 10/60.

Bra att veta i fall man behöver byta pump,har ju inte haft problem än men bra att förebygga :)


Hej !

Instruktionsboken anger vilken kvalitet och tjocklek som passar motorn bäst för olika körning & temperaturer, vilket ofta ger en bra fingervisning vilken oljetyp som kan bli bra.

0w-40 olja fanns inte när cosworth såldes ny och är en long life olja för nyare lågfriktionsmotorer och har inget i våra motorer att göra.

Vid standard tomgång får inte oljetrycket understiga 1,8 bar.
Vid 2 000 varv skall det vara minst 2,4 bar.
Man bör ha omkring 4-4,5 bar oljetryck vid högre varv.

Dessa rekomendationer är med 20w-50 motorolja som är 80 grader.


MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners

TG Racing 070-563 7224