Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Liten guide hur man drar om elen till kylfläktarna

Användarvisningsbild
Sotvispen
Veteran
Inlägg: 404
Blev medlem: tis mar 29, 2005 8:05 pm
Namn: Michael Lindström
Ort: Karlskrona
Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525

Liten guide hur man drar om elen till kylfläktarna

Inläggav Sotvispen » sön feb 01, 2009 10:40 am

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Tänkte visa hur jag gjorde när jag drog om elen till kylfläktarna på min cosworth då dessa lider av att nu när de börjar bli gamla så ärgar kablarna och man får massa resistans i kablarna = dåligt med ström fram. Sedan så valde ford ganska strömkrävande fläktar så det blir inte bättre för det.
Alternativet är att köpa nya moderna fläktar som drar mindre.
Jag har valt att dra en helt ny och separat liten härva till varje fläkt som styrs av varsitt relä.
Detta behöver man köpa/ ta från nån reservdels bil
2st slutande relän som det står 30/85/86/87 på stiften.
2st 30 amp säkringar med hållare eller liknande.
Massa kabel
En termokontakt från en donator eller ta den gamla som sitter i bilen
Div kabelskor,krympslang och kabelstrumpa

1. Gjorde en fin liten skiss i paint som visar hur jag har dragit.
2. Såhär gjorde jag matarkablaget, har dragit ett par extra som jag ska ha
till annat, så man behöver bara ha 2st om man bara ska ha till fläktarna. Man bör placera säkringarna så nära batteriet som möjligt. Jag valde att placera dem liten bit ifrån av estetiska själ.
3-4. Här kan man se lite grann hur jag kopplat.
5. Säkringshållaren på plats sedan så skymtar man de två reläna i bakgrunden. Jag satte dem där de andra reläna sitter till bränslepump, abs och lite annat.
Bilagor
P1000711.JPG
P1000708.jpg
P1000707.JPG
P1000700.JPG
kopplingsschema kylfläktar.JPG

Användarvisningsbild
Sotvispen
Veteran
Inlägg: 404
Blev medlem: tis mar 29, 2005 8:05 pm
Namn: Michael Lindström
Ort: Karlskrona
Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525

Inläggav Sotvispen » sön feb 01, 2009 10:51 am

1. En bild till på hur jag placerade reläna.
2. Klippte av orginalkontakterna på fläktarna och lödde dit nya kabelskor, då fläktarna är sammankopplade till samma matning från början.
3-4 Så blev kablaget när det var klart.


Anledning till att man byglar + vid reläna är för att det är termokontakten som är jord, när givaren blir varm och når temperatur så sluts kretsen och relät jordas och då startar fläktarna. Man bör minst använda sig av 2,5mm2 kablar om man gör på detta sättet, väljer man att dra nytt och och göra som det är org med ett relä så bör man välja en 4mm2 kabel minst.
Är det något jag missat att skriva med så är det bara att säga till så ska jag fylla i det.
Bilagor
P1000718.JPG
P1000717.jpg
P1000716.JPG
P1000712.JPG

Användarvisningsbild
Sotvispen
Veteran
Inlägg: 404
Blev medlem: tis mar 29, 2005 8:05 pm
Namn: Michael Lindström
Ort: Karlskrona
Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525

Inläggav Sotvispen » sön feb 01, 2009 5:37 pm

Lägger upp en bild på fläktarna också så man ser hur det är gjort där, och en bild på fläktmotorn isärskuvad om man vill byta lager i den också. Lagret är ett SKF 608-2Z
Bilagor
IMG_5322.jpg
P1000900.JPG